تحلیل خواندنی اکونومیست از آمار متفاوت تلفات کرونایی کشورها

هفته نامه «اکونومیست» در تحلیلی به چرایی پائین بودن نسبت مرگ و میر ناشی از کرونا در برخی از مناطق جهان پرداخت و نوشت محققان اعتقاد دارند این امر ارتباط چندانی با اقدامات قرنطینه ای، محدودیت های بهداشتی، آب و هوا و یا جغرافیا ندارد بلکه به اقتصاد مربوط می شود.

به گزارش تحریریه، نشریه «اکونومیست» در زمینه دلایل آمار متفاوت کشورها در مورد تلفات بیماری کرونا عنوان داشت که هفده ماه از همه گیری کووید ۱۹ می گذرد اما هنوز بسیاری از سوالات در مورد این فاجعه بی پاسخ مانده است. برای مثال، هنوز مشخص نیست که منشا سارس- کووید۱۹ کجا بوده است. معمای دیگر این است که چرا برخی مناطق اپیدمی هایی با درجه تخریب کمتری نسبت به سایر مناطق داشته اند. چرا فلوریدا در مقایسه با میانگین آمریکایی ها نسبت به جمعیت خود، کمتر تلفات داشت، با وجود اینکه محدودیت ها به نسبت متفاوت از دیگر ایالت ها بود؟

محققان تصور می کنند که این امر ارتباط چندانی با اقدامات بهداشتی، آب و هوا یا جغرافیا ندارد بلکه به اقتصاد مربوط می شود.

مطالب چاپ شده در مورد عوامل تاثیرگذار در ابتلا و مرگ و میر کووید ۱۹ نشان می دهد که بسیاری از روابط فرض شده همیشه در دنیای واقعی وجود ندارد. همه می دانند که افراد مسن بیشتر در معرض خطر هستند. اما ژاپن، جایی که ۲۸ درصد مردم آن بالای ۶۵ سال سن دارند در مقایسه با ۹ درصد افراد مسن در سطح جهان، تاکنون مرگ و میر بسیار کمتری داشته است. برخی از مطالعات نشان می دهد مکان هایی که قبل از همه گیری فصل های آنفولانزاهای فصلی شدیدی را تجریه کرده اند، این بیماری با شدت کمتری ظاهر شده است. اما محققان دیگر این نتیجه گیری را زیر سوال برده اند. بین سختگیری ناشی از اعمال قرنطینه و موارد ابتلا یا مرگ و میر هیچ همبستگی ثابتی وجود ندارد.

در تحلیل و بررسی های اخیر «یویانگ گو» دانشمند مستقل علم داده ها، نسخه های متعددی از مدلی را اجرا کرد که به دنبال یافتن ارتباط بین ۴۱ متغیر مختلف و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در سطح ایالات متحده است. او دریافت که فقط سه متغیر در ارتباط با این بیماری «دارای ضرایب غیر صفر» هستند: ضرایب نابرابری، تراکم جمعیت و ساکنان خانه سالمندان به ازای هر نفر. و از بین این سه مورد، نابرابری بیشترین تاثیر را دارد.

به سراسر جهان نگاه کنید، به نظر می رسد که یویانگ ممکن است به چیزی مشکوک باشد. مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در اسکاندیناوی در یک نسبت برابر، بسیار کمتر از کل اروپا بوده است. در فرانسه، جایی که ضریب جینی {شاخص نابرابری درآمدی} ۰.۲۹ است، تعداد مرگ و میر بسیار کمتری نسبت به انگلیس که ضریب جینی آن ۰.۳۴ است، دیده شده است. نیویورک هم نابرابری بسیار بالایی دارد و هم تعداد کشته شدگان کووید۱۹ بسیار زیاد است.

تعداد کمی از محققان دیگر متغیرها را به روشی که یویانگ انجام می دهد رتبه بندی می کنند. با این حال، بررسی ما از ده ها مقاله که عوامل تعیین کننده عوارض ناشی از کووید ۱۹ را مورد بررسی قرار می دهد، نشانگر این است که نابرابری قدرت تبیین کننده بالایی دارد. مطالعه اخیر «فرانک الگار» و همکارانش از دانشگاه «مک گیل» با بررسی ۸۴ کشور نشان می دهد که افزایش یک درصدی ضریب جینی با افزایش ۰.۶۷ درصدی میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ مرتبط است. یکی دیگر از تحقیقات که توسط «آنابل تان»، «جسیکا هینمن» و «هدی عبدالمجید» از دانشگاه استنفورد با نگاهی به شهرهای مختلف آمریکا صورت گرفت، نشان می دهد که ارتباط بین نابرابری درآمدی و موارد کووید ۱۹ و مرگ و میر در طول سال ۲۰۲۰ متفاوت بود اما به طور کلی این ارتباط مثبت بود.

نابرابری بیشتر منجر به ابتلای بیشتری می شود.

پایان/

۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
کد خبر: 11914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • akbar IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      2 3
      فقط سفسطه بود.
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 0
      پس آمریکا ؟؟