عبدالباری عطوان: افغانستان، شکست راهبردی آمریکا در برابر چین است

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب موضوع افغانستان را تکرار شکست آمریکا در ویتنام دانست و افزود شکست آمریکا در افغانستان به معنای پایان حضور آمریکا در سراسر منطقه است و در این شرایط چین و محور همپیمانان آن بزرگترین برنده تحولات هستند.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در فایلی که در «یوتیوب» درباره تحولات افغانستان منتشر کرد، اظهار داشت: پس از سپری شدن ۲۰ سال از اشغال افغانستان توسط آمریکا صحنه ویتنام در افغانستان تکرار می شود. آمریکا به عنوان قدرت بزرگ جهانی در افغانستان شکست خورده و جریان طالبان پیروز شده است. آمریکا طی ۲۰ سال گذشته دستکم ۲.۵ تریلیون دلار در این کشور هزینه کرده است. همچنین این کشور حدود ۳ هزار و ۵ تن از نیروهای خود را در جنگ افغانستان از دست داده است.

وی افزود: شکست در این جنگ آمریکا را از نظر سیاسی، اقتصادی و ... رسوا کرده و به معنای پایان حضور آمریکا در سراسر منطقه خاورمیانه است. اکنون طالبان در تقریبا همه ایالت های افغانستان در حال پیشروی است. طالبان در اطراف کابل موضع گرفته؛ مرزها و گذرگاه افغانستان در کنترل طالبان است. حال صحنه افغانستان برای آمریکا خطرناک تر از صحنه های جنگ ویتنامی شده است که آمریکا در آنجا شکست سختی خورد. طالبان پیش از این هم اقوام را شکست داده بودند و اکنون آنها در شرایطی آمریکا را شکست می دهند که پیش از این شوروی سابق را شکست دادند.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب ادامه داد: افغانستان کپی برابر اصل یمن نیز می باشد. افغانستان هم مانند یمن دارای کوه های صعب العبوری است که نیروی خارجی نخواهند توانست در آنجا پیروز شوند. افغانستانی ها و یمنی ها تاکنون همه جنگجویان خارجی را شکست داده اند. آمریکایی ها بسیار نادان هستند. نیروهای آمریکا که در افغانستان باقی خواهند ماند جاسوس هستند. در این شرایط آمریکایی ها به طالبان التماس می کنند که به دیپلمات های این کشور حمله نکنند و از مراکز دیپلماتیک آنها حفاظت شود. علت اینکه آمریکا نتوانسته است طالبان را شکست دهد این است که طالبان مهارت بالایی برای جنگیدن دارد. آنها دارای عزت ملی و قبیله ای بی سابقه ای هستند. آنها زیر بار این موضوع نمی روند که اشغالگران در سرزمین افغانستان حضور داشته باشند. زندگی از نظر آنان به معنی جنگ و مقاومت است. 

US troops start to arrive for Afghanistan evacuation as Taliban close in on  Kabul | Afghanistan | The Guardian

این تحلیلگر فلسطینی تبار تصریح کرد: افغانستانی ها موضع خود را مشخص کرده اند. آنها چینی ها را به عنوان همپیمانان آینده خود انتخاب کرده اند. آمریکا علاقه مند بود که افغانستان را به پایگاهی برای جنگ با چین تبدیل کنند و بتواند از طالبان در این زمینه استفاده کند. اما چین اکنون در افغانستان سرمایه گذاری می کند و آن را  به پایگاه خود تبدیل خواهد کرد؛ پاکستانی ها هم به چین تضمین داده اند که از طالبان علیه چین استفاده نخواهند کرد. چین و محور متحدان آن بزرگترین برنده تحولات افغانستان هستند.

پایان/

۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 11927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =