تصمیم آمریکا باعث هراس اسرائیل شد

تصمیم آمریکا سبب می شود سلاح های ساخت اسرائیل بخشی از مشتریان خود را از دست بدهد؛ نخبگان سیاسی و امنیتی اسرائیل هم نگرانند که خروج آمریکا از منطقه به کاهش اهمیت استراتژیک این رژیم در منطقه منجر شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در گزارشی به قلم «صالح النعامی» تحلیلگر مسائل اقتصادی نوشت: عقب نشینی آمریکا از افغانستان و قدرت یابی جریان طالبان در این کشور ضربه بزرگی به اقتصاد اسرائیل وارد کرده است. روزنامه اقتصادی اسرائیلی «کالکیلست» نوشت که صنایع نظامی اسرائیلی تاکنون به نیروهای آمریکایی و نیروهای خارجی فعال در افغانستان جنگنده های بدون سرنشین، موشک های ضد زره و تجهیزاتی برای ایمن سازی خودروهای زرهی و دیگر تجهیزات به ارزش بیش از یک میلیارد دلار فروخته است.

برپایه این گزارش، آلمان در ماه مارس گذشته جنگنده های بدون سرنشین از نوع «هارون1» را از اسرائیل خریداری کرده است. این جنگنده ها توسط صنایع هوایی اسرائیل تولید و به افغانستان ارسال شده است. هواپیمای باربری وابسته به نیروی هوایی آلمان به تازگی دو  پرنده از نوع هارون1 را از اسرائیل به فرودگاه بین الملل مزار شریف افغانستان منتقل کرده است. ارتش آلمان از این پرنده ها در گردآوری اطلاعات و ردیابی با هدف تامین امنیت کاروان های نظامی در داخل افغانستان استفاده می کرد. جالب اینجاست این هواپیماهای بدون سرنشین که آلمان از اسرائیل خریداری کرده بود به دلیل خرابی موتور طی یک ماموریت سقوط کردند.

این روزنامه اشاره کرد با توجه به اینکه اسرائیل به افغانستان به عنوان کشور دشمن خود نگاه می کند صنایع نظامی و هوایی آن یک تیم خارجی را با هدف نظارت بر عملیات راه انداری تجهیزات نظامی به ویژه در زمینه پهپادها آماده کرده است و کادر اسرائیل تنها از دور امور را تحت نظارت داشت.

به نوشته این روزنامه، انگلیس هم از سال 2007 موشک هایی از نوع «اسپایک» که توسط شرکت «رافائل» اسرائیل تولید می شود خرید و از آنها برای بمباران پایگاه های طالبان استفاده کرد. ارتش آمریکا هم کمک گرفتن از سلاح و جنگنده های اسرائیل در هنگام ماموریت نظامی در افغانستان را پنهان نکرده است. این در حالی است پنتاگون استفاده از این سلاح ها در عراق را پنهان می کند تا گمان نشود که نقش آمریکا در عراق در راستای تامین منافع تل آویو است.

«جمال زحالقه» رئیس حزب تجمع ملی در سرزمین های «عرب 48» هم در بخشی از گزارش خود در روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن درباره نگرانی صهیونیست ها از عقب نشینی آمریکا از افغانستان و قدرت یابی طالبان در این کشور نوشت: همپیمانان آمریکا در منطقه به تحولات کابل به عنوان مهمترین فرار آمریکا پس از شکست نگاه می کنند. آنها بر این باورند که آمریکا به راحتی از همپیمانان خود چشم پوشی می کند و میدان را برای دشمنان آن رها می کند. اعتماد به آمریکا در منطقه و جهان به طور گسترده ای پایین آمده است.  اگر چه در این زمینه سیاستمداران و افسران اسرائیلی گفته اند که ما مانند افغانستان نیستیم و  بر قدرت نظامی خود تکیه و می توانیم از خود دفاع کنیم.

طبق این تحلیل، رسانه های اسرائیلی اعلام کردند ارتش و دولت اسرائیل از عقب نشینی آمریکا از افغانستان نگرانی امنیتی و سیاسی دارند و معتقدند که عقب نشینی آمریکا از منطقه قدرت بازدارندگی آمریکا و اسرائیل را از بین می برد. چیزی که نخبگان سیاسی و امنیتی اسرائیل را نگران کرده آن است که عقب نشینی آمریکا از منطقه به کاهش دراماتیک اهمیت استراتژیک اسرائیل منجر شود. به ویژه این در شرایطی است که آمریکا در مرحله آینده به مسائل داخلی و مقابله با چالش راهبردی چین و روسیه تمرکز خواهد کرد. این موضوع در شرایطی است که جایگاه و تاثیر یهودیان آمریکا که حامی اسرائیل هستند هم در آمریکا کمتر شده است.

پایان/ 

۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 12001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =