نقش طالبان در پیشنهاد جدید اقتصادی کره جنوبی به ایران

پیشنهاد جدید اقتصادی کره جنوبی به ایران از پیشنهاد طالبان به این کشور در مورد منابع افغانستان منشا می گیرد.

به گزارش تحریریه، بیرون رفتن آمریکا از افغانستان باعث شده است تا منابع معدنی این کشور از دسترس ایالات متحده و هند خارج شده و آمریکا به دنبال پوششی باشد که متحد طالبان یعنی پاکستان را نرنجاند و جای هند را بگیرد و ظاهرا این نقش می تواند به کره جنوبی سپرده شود.

عبدالقهار بلخی از مقامات ارشد طالبان در گفتگو با خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، گفت: افغانستان مملو از منابع معدنی بکر و دست نخورده است. کره جنوبی به عنوان تولید کننده ای پیشتاز در زمینه لوازم الکترونیک در دنیا می تواند بر اساس منافع متقابل با کشور ما کار کند. در اینجا ما همچنین می توانیم به عنوان یک کریدور اقتصادی که کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی را به هم متصل می کند، عمل کنیم. افغانستان کشوری غنی از منابع معدنی مانند مس، طلا، نفت، گاز طبیعی، اورانیوم، بوکسیت، زغال سنگ، سنگ آهن، خاکهای کمیاب، لیتیوم، کروم، سرب، روی، سنگهای قیمتی، تالک، گوگرد، تراورتن، گچ و سنگ مرمر است.

به دنبال این اظهارنظر عبدالقهار بلخی؛ یو کانگ هیون سفیر کره جنوبی در ایران نیز زبان باز کرد و در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران وارد موضوع شد و با اشاره به میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار داشت: دلیل وجود این حجم از پول ایران در کره‌جنوبی این است که قبل از شروع تحریم‌ها ۱۷ درصد صادرات نفت ایران وارد کره‌جنوبی  و ۱۶ درصد گاز وارداتی کره از ایران تامین می‌شد، برای همین این رقم تا این حد بالاست. کره‌جنوبی به دنبال آینده جدید است و در این راستا وعده می‌دهم که تمام تلاش خود را برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور انجام دهم.

اگر کره جنوبی با طالبان برای استفاده از مواد معدنی افغانستان به توافق برسد، بازهم تنها کریدور ممکن برای انتقال این مواد باارزش بندر چابهار ایران است و پاکستان و چین به کره جنوبی به عنوان متحد نزدیک آمریکا دسترسی زمینی نمی دهند. البته می توانند بازهم روی سردرگمی سیاست خارجی ایران حساب کرده و امیدوار به تکرار ترکمانچای هندی، این بار با کره جنوبی در در بندر راهبردی چابهار باشند!

پایان/

۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 12064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مردم IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      0 1
      کشور هایی مانند کره را پول دار کنید و به بدبختی مردم بیفزایید .....حتی در سیاست هم تخصص ندارید ...نباید بگذارید برایتان شاخ شوند ...
    • حسین IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      0 0
      به نظرم ایران نباید دوستانش را برنجاند ومنتطر اما واگر شود
    • واقعا مسخره است. مردم بیچاره این همه گاز نفت فروخت IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      0 0
      این همه گاز نفت پولشون کجا رفت
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      0 0
      حکومت یکدست ایران تا یکی دوروز دیگر همه پولها را از کرخ میگیرد تا اقتدار را ببینید آی پی ایران-خودتو گول بزن بگو آلبانی