چالش رئیسی با تحقیر ملی۲۰ میلیارد دلاری

دولت های گوناگون در طول چند دهه گذشته به حمایت بی چون و چرا از انحصار در صنعت خودرو ادامه داده اند و راه را برای هرگونه رقابت سالم و آزاد بسته اند حال آنکه این صنعت در کمترین برآوردها سالانه ده ها میلیارد دلار زیان بر ایرانیان تحمیل می کند.

چند دهه است که خودکفایی، حمایت از تولید داخلی و حفظ مشاغل به بهانه ای برای کمک و حمایت همه جانبه، پایان ناپذیر و غیرمنطقی پاستور نشینیان از صنعت خودروی کشور و مخصوصا دو انحصارگر ایران خودرو و سایپا تبدیل شده است. این حمایت از آن جهت بی منطق است که باید از ابتدا برای حمایت از این صنعت دوره زمانی مشخص شود و هیچ گاه این سیاست نباید پایان باز داشته باشد.

حمایت مخصوص تولیدکننده است؛ بی خیالِ مردم 

این حمایت های رسمی سالانه موجب می شود تا معادل میلیاردها دلار یارانه به این شرکت ها اختصاص پیدا کند تا آنها به تامین قطعات خودروهایی بپردازند که بسیاری از آنها اکنون دیگر در کشورهای خارجی تولید نمی شوند. همین نگاه غیرعقلایی موجب می شود به گفته یکی از مدیران پیشین ایران خودرو، این شرکت ها مجبور شوند تا لوازم یدکی خودروهای پرتیراژی مانند پژو ۴۰۵ و پارس را از طریق چند واسطه از شرکت های دست چندم و غیرمطرح جهان با قیمتی غیرمتعارف اما بدون کیفیت لازم خریداری کنند. علت آن است که خط تولید هیچ قطعه ساز مطرح و قابل اطمینانی در جهان اکنون ساخت قطعات خودروی سه دهه قبل را قبول نمی کند. دو شرکت مجبورند با قیمتی نجومی و بالاتر از حد معمول نیازهای خود را از شرکت های ناشناخته تامین کنند.

نکته اینجاست، اگر این خودروها با قیمت مناسب و رقابتی و نه انحصاری با خودروهای دیگر وارد بازار می شد حرفی نبود اما شرکت های خودروساز می خواهند هزینه های سرسام آور مدیریت خود و چند صد شرکت فامیلی و رانتی شان را از جیب مردم در بیاورند و با ارقامی فراتر از تصور مردم را به بخت آزمایی و قرعه کشی و صف انتظار میلیونی سوق می دهند. در واقع آن ها می خواهند از هر دو طرف سود کنند.

از طرف دیگر درحالی که اکنون قیمت یک خودروی متوسط روز دنیا از شرکتی معتبر و با کیفیتی به مراتب بالاتر بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار است (با نرخ کنونی دلار زیر ۴۰۰ میلیون تومان) برخی از خودروهای وارداتی چینی رقم های سرسام آور میلیاردی و یا به عبارتی بیشتر از ۵۰ هزار دلاری را از مردم طلب می کنند. این قیمت ها در همه جای جهان برای خودروهای لوکس پرداخت می شود. اما دولت ها برای مردم راهی نگذاشته اند. دولت هایی که تنها به فکر سود تولیدکننده هستند و مصرف کننده را به فراموشی سپرده اند.

مردم چه کاری باید انجام دهند وقتی که گرفتار یک گروه تولیدکننده طماع، انحصارگر و سیر ناشدنی گشته اند که با برخی مقام های دولتی هم پیاله شده اند و چون پول زور و رانتی زیر زبان آنها مزه کرده است حاضر به دست کشیدن از آن نیستند. سازمان واقعی هم که برای حمایت از مصرف کننده وجود ندارد. 

حمایت های سرسام آور

هر از چند گاهی دولت برای حمایت از این دو شرکت ورشکسته کمک های میلیارد دلاری را در نظر می گیرد و موجب محکم تر شدن این انحصار می شود. اگر این حمایت برای تولید خودرویی قابل مباهات انجام می شد یا اینکه از طریق صادرات بخشی از آن جبران می گشت افسوسی وجود نداشت. خودروسازان ایرانی سال گذشته قادر شدند تنها ۱۳۰۰ عدد از بهترین تولیدات خود را با میانگین قیمت ۵ هزار دلار صادر کنند. 

پول ریالی و ارز مستقیمی که دولت از جیب مردم به این شرکت ها اعطا می کند یک طرف اما مردم از جنبه های دیگر هم از این انحصار متضرر می شوند.

تعداد کل خودروهای کشور حداقل ۱۸ میلیون خودرو است که براساس آمار متفاوت، این خودروها که بیشتر آن ها ساخت دو شرکت فوق هستند با فناوری قدیمی خود بین ۸ تا ۱۲ لیتر بنزین برای طی کردن مسافت ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کنند که به صورت میانگین و با خوش بینی آن را ۱۰ لیتر فرض می کنیم. میانگین بالا و سیستم های قدیمی ماشین ها موجب می شود مصرف بنزین خودروهای کشور نیز روزانه از ۷۰ تا بیشتر از ۱۰۰ میلیون لیتر در نوسان باشد که میانگین آن روزانه ۸۵ میلیون لیتر می شود.

جالب اینجاست که متوسط مصرف سوخت در اروپا و دیگر کشورهای هم طراز با ایران حدود ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. همانطور که مشاهده می شود مصرف سوخت خودروها در ایران دوبرابر میانگین مصرف سوخت در یک کشور اروپایی است.

حساب کنید اگر خودروهای کشور وضعیت استانداردی داشتند و به عنوان نمونه مصرف میانگین آن ها حدود ۵ یا ۶ لیتر بود مصرف روزانه سوخت کشور تا ۵۰ درصد کمتر بود و به کمتر از۵۰ میلیون لیتر می رسید. در این شرایط دولت ها می توانستند در بدترین شرایط روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین را صرفه جویی و به خارج صادر کنند یا از تاسیسات آن برای تولید دیگر محصولات پتروشیمی استفاده کنند.

اگر قیمت فوب خلیج فارس را که بین ۳۰ تا ۵۰ سنت در نوسان است ۴۰ سنت درنظر بگیریم، ارزش مصرف مازاد بنزین کشور که به خاطر خودروهای بی کیفیت هدر می رود روزانه به ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار می رسد و هر ماه به بیش از نیم میلیارد دلار و سالانه حداقل 6 میلیارد دلار بالغ می شود.

درشرایط کنونی شما باید علاوه بر کمک های هزاران میلیارد تومانی دولت به دو شرکت خودروساز انحصار طلب، هزینه حداقل 6 میلیارد دلاری مصرف بیشتر بنزین را هم اضافه کنید که در واقعیت از جیب مردم خارج می شود.

از طرف دیگر این هزینه برای مصرف بنزین اضافه ای اختصاص دارد که نتیجه آن آلودگی شدید هوا در همه روزهای سال به ویژه زمستان و بیماری های قلبی و تنفسی مردم ایران می شود که خود هزینه هایی چند هزار میلیارد تومانی را بر صنعت درمان کشور تحمیل می کند. باید زیان تعطیلی های زمستانه شهرهای بزرگ آلوده که در برخی مواقع به چند روز و هفته هم می رسد، به کل هزینه ها افزود. 

اگر آسیب های فوق را با آمار تصادف و تلفات ناشی از کیفیت پایین خودروها، هزینه های پرداخت شده از سوی بیمه ها در کنار هم قرار دهیم رقم کل هزینه های صنعت ناکارآمد، عقب افتاده و انحصاری خودروی کشور به بیشتر از 20 میلیارد دلار در سال می رسد.

در دولت ابراهیم رئیسی سخنانی در مورد شکوفایی صنعت خودرو یا برخی قوانین برای واردات محدود خودرو بیان می شود که به نظر می رسد محتوای همه این اظهارات تنها در جهت تشدید حمایت و سودآفرینی برای شرکت های خودروساز به ویژه دو انحصارگر بزرگ طراحی شده است. اگر واقعا منطقی وجود دارد، دولت سیزدهم می تواند در چند سال خود و مردم را از این هزینه گزاف جانی و مالی نجات دهد و ضمن دادن اطمینان خاطر به ایرانیان، حس حقارت ملی ناشی از مقایسه تولیدات داخلی با شرکت های خارجی را از بین ببرد. یک اقدام عقلانی بار هزینه های ده ها میلیاردی را از روی دوش دولت ها و مردم بردارد.

به امید آن روز... 

پایان/

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 12197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 24
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      4 0
      شمارا به خدا دست خائنین دراین دو انحصارگر خون مردم خورده را قطع کنید
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      3 1
      دولت در حال حاضر از خودروساز حمایت نمی کند بلکه از دلالان حمایت می کند . به خودروساز فشار می اورد که خودرو به نصف قیمت به دلالان عرضه کند و انها بیش از خودرساز درامد داشته و انرا در بازاد می فروشند و اجازه ارزانی خودر را نمی دن
    • کاوه IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      3 0
      این مسئولین از روز اول با شعار خدمت به مردم آمدندو چهل و سه سال است جز کلاه بر سر مردم گذاشتن و رانت و رانت خواری کار دیگری نکرده اند
    • فرهاد IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      9 0
      بهتر نیست این مقاله رو اونایی که تو راس مملکت هستن و تصمیم گیر دقیق بخونن؟ این داد مردم بدبختی هست که انحصار خودرو در ایران تمام حقوقشون رو تضعیع کرده، فقط با یه ذره وجدان تصمیمی باید گرفته بشه که این انحصار کره شمالی منش تموم بشه و دو تا خودرو ساز خودمون تو یه شرایط رقابتی با محصولات روز دنیا خودرو هاشون رو بفروشن ما هم به عنوان یه انسان که دارای حداقل حقوق شهروندی باشه بتونیم انتخاب کنیم چی بخریم
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      7 0
      واردات که آزاد بشود صنعت خودرو رقابتی میشود
    • سهراب IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      10 1
      خدا پدرتون رو بیامرزه بالاخره یه مفاله مفید و واقعی از اوضاع خودرو دیدیم، تنها خواسته بنده از دولت سیزدهم حل کردن همین مشکل صنعت خودرو و خارج کردن آن ار انحصار این شرکت های زالوصفت است
    • سالار IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      4 0
      شعار دولت محترم مبارزه با فساداست. این گوی این میدان.اگر مبارزه کردنددرودشان باد در غیر اینصورت عوام فریبی است
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      2 0
      درود بی پایان بر شما که درد دل مردم را خیلی شیوا و راحت بیان کردید.
    • سعید ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      2 0
      یک نکته مهم. تمام حمایتهای دولتها از ایران خودرو و سایپا به جهت رونق و رشد تولید در داخل بوده است . ولی این دو شرکت هیچ تولید داخلی نداشته اند. یا یک برند خارجی را وارد کرده اند و یا قطعات آن را از تولیدکننده های درجه چندم خارجی وارد کرده اند. که این موضوع خیانت به هدف رشد و بلوغ تولید داخل بوده است. و فقط از محل رانت به وجود آمده سوء مدیریت خود را پوشش داده اند
    • حمیدرضا IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      اگر اینطور که شما می گید بود که ایران می شد کشور گل و بلبل نه کشور .....
    • حسن IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 1
      خوب! این صداهای تکی که هرازگاهی از ته چاه بیرون میاد، چه فایده ای داره؟! این مسئله نیاز به نشست تخصصی و شاید هم نظر سنجی داره! الان ما خودروهای خوبی داریم تولید میکنیم و ظاهرا صنعت خودرو در حال رشد و شکوفایست! وقتش رسیده که هم برای سرمایه و جذب سرمایه هم برای بازاریابی اینها برنامه ریزی کنیم! قیمت نهایی تولید و کیفیت، عوامل بزرگی در تعیین بازار های منطقه و بین المللی خواهند بود. باید جنبید! همش در پیچ و خم کوچه اولیم و بگو مگوهای وقت تلف کن!
    • حضرت محمد IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      دولت ریسی که ما رای دادیم بهش دلار خراب کشته پایین نمیاره که طمع زندگی بچشن تا مردم بتونن زندگی کنن کی دگه می‌خوان دست به کار بشن مردم خسته هستن نمیتونن مثلا هشت سال آقای روحانی کثیف صبر پیشه کنن
    • غلامرضا امانی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      ننگ بر اختلاسگران و عوامل و کسانیکه این وضعیت را بوجود آورده اند.
    • مختار IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      تحلیل درستی هستش و اگر منصفانه از این دو خودرویاز حسابرسی بشود جرم و خیانت و اختلاس این دو خودروساز به وضوح روشن خواهد و راه اقلاح آن جایگزین مدیر عامل انقلابی و مردمی در راس مدیریت این دو خودرو ساز می تواند مسیر خیانت بار فعلی آن را به مییر منافع ملت و مملکت تغییر دهد یکی از خواسته های بحق مردم از دولت رئیسی هم همین اصلاح لازم در چرخه مدیریت این دو خودروساز می باشد قابل ذکر اینکه دولتهای گذشته بویژه روحانی در تمام خیانت ها و جنایت های این دو خودروساز و کشتار مردم مظلوم ایران در تقادفات ناشی از بی کیفیتی این خودروها و همچنین بیماری و فوت مردم بخاطر آلودگی هوا ناشی از بی کیفیتی این خودروها و ضررهای کلانی که به مردم بخاطر خرید ماشین بی کیفیت وارد آمده دولت روحانی و‌ وزارای صنعت گذشته در این جرمها شریک و باید باتفاق مسئولین رده بالای ایران خودرو و همچنین مسئولین قبل حمایت از مصرف کننده باید در محکمه عادلانه و غیر محرمانه محاکمه بشوند و حق مردم از حلقوم کثیف اینها بیرون کشیده بشود
    • علی IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      فقط باید بگویم متاسفم برای دولتمردان که هم پیاله هم هستن
    • حسن خوانساری IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      بنده به عنوان یک شهروند ایرانی معتقدم باید یک پالایش عمیق در سطح مدیران دو شرکت صورت گیردو کسانیکه سد راه بهینه سازی محصولات این دو شرکت می شوند آنها را از تاثیر گذاری در تصمیم ها و قیمت گذاری ها حذف کرد.می توانیم خودروهایی داشته باشیم با مصرف کمتر از 5 لیتر در 100 کیلو متر و با قیمت های خیلی پایین تر . همچنین با توجه به گاز زیادی که داریم می توانیم مصرف بنزین را درداخل به حداقل و مازاد تولید خود را بفروش برسانیم و صرف رفاه اجتماعی عامه کنیم.ما می توانیم وارد کننده خودروهای کم مصرف خارجی باشیم و با کیفیت چندین برابری این دو شرکت که محصولات آنها قاتل جان و مال مردم است.ما می توانیم بااخذ مالیات بیشتر از مصرف کنندگان بالای بنزین به وضعیت زندگی مردم برسیم و لذا هیچ دلیلی برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد. مسئولین محترم بایدخودروهای کم مصرف خوب و با کیفیت بسازندو یاوارد کنندتا درامد ناشی از مازاد بنزین به طرز چشم گیری بالا رود و انهم صرف رفاه اجتماعی مردم شود. والله قسم این شدنی است اما متاسفانه دولتهای گذشته ابتدا تعارض منافع و جیب خود را در نظر داشتند نه مردم که محلی از اعراب نداشتد.
    • شهروند IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      3 0
      مردم با تعطیلی این دو خودرو ساز جشن میگیرند . رسانه نظرسنجی آماری کند و تصمیم را به دولت بسپارید.
    • محمد نور کجوری IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      تو دیگه کی هستی . تا حالا فکر میکردم موساد هدایتت میکنه . حالا معلوم شد با مافیای واردات و برژوازی تجاری کمپرادور -سرمایه داری وابسته و ضد ملی - هم در ارتباطی . عجیب هم نیست . وقتی موساد روز روشن ترور و تخریب در مملکت میکنه . سایتش هم به راحتی فعالیت میکنه و با چهارتا شعار ابکی خودشو حزب ا.. جا میزنه . خدایا ما را از خریتمان نجات بده .
    • Javad IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      گل فرمودین
    • علی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      واقعا تحلیل عالیه، دست مریزاد.
    • مهدی IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      3 0
      دولت جمهوری اسلامی فقط بفکر لبنان وفلسطین وعراق وسوریه بدون چشم داشتی هست.آقایون نمیتونید مملکت اداره کنین برین کنار.تا کی حکومت عین طالبان رو سر مردم باشه.
    • آرمان IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      0 0
      جدا از هزینه مالی بالا برای دولت و مردم،ماشین های آشغال بیشتر از تعداد شهدای کل جمهوری اسلامی،از قبل انقلاب تا جنگ با عراق و منافقین و مدافعان کربلا و سلامت و غیره،در تصادفات کشته داده و میلیون ها آدم دچار صدمات جانی شدید،نقص عضو و هزینه های مالی سنگین شده اند. جالبه بالاترین نهادهای مدیریتی کشور هم به اسم جلوگیری از هدر رفت ارز خارجی جلوی واردات گرفته ان،ولی خود شرکت های داخلی هزاران خودرو از چین وارد و به بیش از دوبرابر قیمت به مردم فروخته ان و پول مازادش هم هیچ کمکی به رفع آلودگی نکرده
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      0 0
      درود بر ریسی عدالت خواه
    • محمد IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      0 0
      دولت آقای رییسی دوکار بایدانجام دهد اول حقوق کارمندان وکارگران وقشر محروم رامانند کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش دهد در مرحله دوم دو خودرو ساز راو باشگاههای ورزشی از پوشش دولت خارج وبه بخش خصوصی واگذار نماید