پشت پرده کاهش نرخ ارز/ چرا دلار مجددا صف خرید شد

درحالی که در دو روز گذشته قیمت دلار 2 کانال کاهش و به محدوده 26 هزار تومان رسیده بود، بار دیگر تقاضا در بازار افزایش یافته است. به هر حال مسئولان بانک مرکزی در این شرایط باید اقدامات جدی تری انجام دهند.

به گزارش تحریریه،‌ چند ماهی است که ارزش پول ملی بنابه دلایلی خاص کاهش یافته و نرخ دلار از 23000 تومان در بازار آزاد قدم به قدم و پله پله به مرز 28000 تومان افزایش یافته و همین افزایش نرخ ارزهای معتبر خارجی، سوالات و اما و اگرهای بسیاری را در ذهن مردم بوجود آورده و برای عده ای مغرض هم خوراک تبلیغاتی علیه دولت جدید فراهم کرده است! این در حالیست که به عینه دیدیم که دولت روحانی پیش از اینکه دولت دوازدهم را به جناب آقای رئیسی تحویل بدهد، چقدر کارشکنی و فضای اقتصادی را نابسامان کرد!! نمونه آن، افزایش نرخ سیمان بود تا وعده و برنامه ساخت مسکن توسط دولت سیزدهم را با مشکل مواجه کند که الحمدلله با سر کار آمدن هیأت دولت جدید، رفته رفته قیمت سیمان در حال ریزش و کاهش یافتن میباشد.

سبزعلیپور افزود: نرخ دلار بیش از سایر اقلام مورد توجه مردم و فعالان اقتصادی میباشد و عموم بر این باورند که نوسان نرخ دلار بر روی غالب کالاها و خدمات تأثیر مستقیم میگذارد، پس کنترل نرخ دلار بسیار مهم و اساسی میباشد. افزایش نرخ دلار از زمان دولت روحانی آغاز و به دولت جدید کشیده شده و از 23 هزار تومان نم نم رشد کرد و تا مرز 28 هزار تومان صعود کرده است. اما چرا؟ و دلیل رشد نرخ دلار چه بوده است؟

رشد نرخ دلار پایه و اساس اقتصادی نداشته و مربوط به سوء مدیریت نمیباشد بلکه افزایش قیمت ارزهای معتبر خارجی منجمله دلار کاملاً جنبه روانی دارد و بس. تنش و تحولات نگران کننده در برخی از کشورهای همسایه از جمله افغانستان نیز مزیدی بر علت شده و برهم ریختگی بازار ارز را تقویت نموده است. اما پس از برگزاری نشست چند روز پیش بغداد با حضور رهبران و مقام های ارشد کشورهای همسایه عراق و رئیس جمهور فرانسه، برخورد مقتدرانه ایران در آن نشست موجب شد تا نرخ دلار ظرف دو سه روز گذشته حدود 2 الی 2 هزار و 500 تومان کاهش یابد و از 28 هزار تومان به مرز 26 هزار تومان کاهش یابد.

البته ریزش نرخ دلار راهکار دارد و کاهش نرخ دلار در راه است و بزودی رخ خواهد داد، فلذا پیش از اینکه به این راهکار اشاره کنم باید عرض کنم که افزایش نرخ دلار دلایل دیگری نیز دارد.

وی به راهکار هایی که برای کاهش نرخ ارز و تک نرخی شدن آن مفید هستند اشاره کرد و گفت: کنترل و کاهش قیمت ارز و همچنین تک نرخی شدن آن اهمیت زیادی در برنامه‌ریزی های اقتصادی کشور دارد و فعالان اقتصادی نیز در برنامه‌ریزی های صادراتی و وارداتی باید بتوانند بطور منطقی یک آینده حداقلی را در کار خود پیش‌بینی کنند، از همین رو حرکت به سمت تثبیت قیمت ارز و تک ‌نرخی شدن آن از خواسته های مهم مردم و فعالان اقتصادی بخش خصوصی است.

اما کنترل و کاهش اساسی و پایدار نرخ ارز و اجرای دقیق و اصولی تثبیت و تک نرخی کردن قیمت ارز نیازمند راهکارهای اساسی است تا نتایج مثبتی در بر داشته باشد که عمده ترین آنها بشرح زیر است:

1- ثبات و امنیت سیاسی و اقتصادی

2- صیانت از ذخایر ارزی بانک مرکزی

3- لغو تمام تحریم ها علی الخصوص تحریم های پولی و بانکی برای همیشه و نه اینکه تعلیق گردند

4- کشور باید کاملاً صادراتی باشد

5- کشور نباید خام فروش و تک محصولی باشد

6- تراز تجاری باید همیشه به شکل قابل توجهی مثبت باشد

7- قاچاق کالا باید کاملاً متوقف و یا به حداقل برسد

8- اقتصاد باید عاری از رکود و تورم باشد و چرخ تولید بخوبی بچرخد

9- وجود اسکناسی قوی و با پشتوانه و کنترل نقدینگی ریالی در جامعه

10- و از همه مهمتر اجرای اقتصاد مقاومتی

پایان/

۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 12223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدخان GB ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      0 0
      تمام این نظرات صدها بار تا به حال گفته شده کی میخواهد آنها را پیاده کند.هر که به سر دولت جدید میاید دنبال پر کردن جیب خود و دور و بریاش است. لطفا دیگر نظر کشکی ندهید