خودروسازی ایران، الگویی برای صنعت جهان شد!

ترفندهای مدیریتی صنعت خودروی ایران گویا ناخواسته به الگویی در جهان تبدیل شده است؛ کمبود جهانی تراشه نیمه هادی موجب کاهش عرضه و حتی تعطیلی موقت چندین کارخانه خودروسازی بزرگ شده است؛ اکنون خریداران خودرو در جهان با کمبود عرضه و قیمت های نجوبی روبرو هستند.

به گزارش تحریریه، «مونیکل ساواگلیا» سردبیر «The IPO Authority» و تحلیلگر بازار سهام اعتقاد دارد کمبود تراشه نیمه هادی باعث ایجاد موج های عمده ای در صنایع بزرگ می شود. یکی از صنایعی که با کمبود این محصولات دچار مشکل شده، صنعت خودرو است. هفته گذشته «جنرال موتورز» اعلام کرد که چهار کارخانه آن در ایالات متحده، سه کارخانه در مکزیک و یک کارخانه در کانادا به دلیل کمبود تراشه های نیمه هادی تا دو هفته تعطیل می شوند.

جنرال موتورز تنها شرکتی نیست که به این دلیل فعالیت خود را تعدیل می کند. شرکت های خودرو سازی «فورد» و «تویوتا» تولید خود را در ماه آگوست کاهش داده اند. کمبود تراشه قیمت خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش داده است به طوری که مردم تصمیم گرفته اند خودروهای دست دوم را به جای نو خریداری کنند.

امروزه درون خودروهای جدید ده ها میکروچیپ استفاده می شود، بنابراین می توان درک کرد که چرا کمبود تراشه می تواند تولید خودروهای جدید را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. موضوعی که در صورت تداوم، بر فرایند مالی شرکت نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

از آنجا که شیوع بیماری کووید ۱۹ در سال گذشته به سرعت افزایش یافت و بیشتر جهان را با اختلال مواجه کرد، اکثر خودروسازان سفارشات خود را با تولیدکنندگان تراشه لغو کردند، زیرا زمان عرضه و بازگشت دوباره به وضعیت عادی در جهان مشخص نبود؛ این امر به همراه ترس از کاهش شدید برای فروش خودرو سازان را مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی کرد.

اکنون که جهان به وضعیت عادی باز گشته و تقاضا به طور پیوسته در حال افزایش است، خودروسازان برای برآورده ساختن این خواسته ها به جز رقابت با شرکت های فناوری، در زمینه عرضه محصولات نیز با مشکل مواجه اند زیرا آنها باید خواسته های مصرف کنندگان را برآورده کنند تا فروش خود را از دست ندهند.

Global chip shortage puts car supply chain under the microscope | Financial  Times

فروش خودروهای جدید فورد در ایالات متحده در ماه گذشته حدود ۳۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و کمبود جهانی تراشه های نیمه هادی می تواند عامل این کاهش نه تنها برای فورد بلکه برای کل صنعت خودرو باشد. بر اساس داده های مربوط به صنعت خودرو از «موتور اینتلیجنس» (Motor Intelligence ) شرکت فورد نرخ فروش ۱۳.۰۹ میلیون خودرو را تنظیم کرده بود، که به مراتب از میزان فروش سالانه ۱۸.۵ میلیون خودرو کمتر است و بدترین وضعیت از ژوئن ۲۰۲۰ می باشد.

از نظر تاریخی، ماه آگوست به ویژه با وجود تعطیلات آخر هفته به مناسبت روز کارگر و مشوق های فروش برای جذب مشتری به نمایندگی ها به عنوان پر فروش ترین ماه فروش خودرو برای بیشتر خودروسازان محسوب می شود. با این حال، امسال چنین نبود، به خصوص سطح موجودی خودروها در کمترین حد خود قرار داشت و قیمت های سرسام آور خودروها و کامیون های جدید نیز به مشکلات افزود.

امسال سال سختی برای صنعت خودرو بود. برخی از خودروسازان امیدوار بودند که بدترین روزها را  پشت سر گذاشته باشند اما به نظر می رسد این وضعیت برای مدتی عادی باشد. «هربرت دیس» مدیرعامل شرکت فولکس واگن در مصاحبه اخیر خود در روز کارگر در مورد کمبود و مشاغل آینده گفت: «احتمالا ما در ماه ها یا حتی سال های آینده با کمبود مواجه خواهیم بود زیرا تقاضای زیادی برای نیمه هادی ها وجود دارد. اینترنت اشیا در حال رشد است و افزایش ظرفیت زمان می برد. این احتمالا تنگنایی برای ماه ها و سال های آینده خواهد بود».

اینترنت اشیاء یا IoT، سیستمی به‌هم‌پیوسته از تجهیزات رایانه‌ای، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتال، اشیاء، حیوانات یا افرادی است که با شناسه‌های منحصربه‌فرد (UID) هویت یافته‌اند و از قابلیت انتقال داده‌ها روی یک شبکه بدون نیاز به تعامل انسان-با-انسان یا انسان-با-رایانه برخوردار هستند.

پایان/

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 12467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 19
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • محمد IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      8 0
      از نظر حقه بازی و نامردی مدیرای ما رو دست ندارن خداکنه خارجی ها آلوده نشن
    • علی IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      6 0
      منظورتون اینه به زبان ساده کلاه برداری و شارلاتان بازی رنگ کردن مشتری و به بازی گرفتن شان و شخصیت مردمو خودروسازهای خارجی از شرکتهای خودرو سازی ما مخصوصا سایپا یاد گرفتن؟
    • منم IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      4 1
      مسخره ها این کجاش ب گاری سازی ایران ربط داشت؟؟؟
    • بینام IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      2 2
      سلام،اونا قطعه ندارن تعطیل میکنن،ولی اینا دارن الکی جا نمیزنن؟!
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      4 0
      اگر اونا خودرو میسازن و نتونستن متریال تهیه کنن بخاطر اینه که کلی آپشن دارن ایران الگو جهان بشه؟ اونم توی خودرو؟؟؟ یه چهارچرخ درست کردن با اپشن بوق فقط کاری داره که بخواد تولیدشو متوقف کنه؟؟
    • 4372343541 IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      5 0
      بالاخره تونستیم راه دله دزدی و اختلاس و راند کمبود قطعه وخیلی چیزهایی دیگه رو به اون ور آبی ها یاد بدیم **خسته نباشی دلاور**
    • حسین IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      4 0
      سلام برای کوئیک آر ۴ماه و ۲۴ روزه که تکمیل وجه نمودم و ۶۳ روزه که فاکتور شده، بی وجدانها زود فاکتور میکنند که جریمه کمتری بدهند، خودرویی را که باید آخر فروردین ۱۴۰۰ تحویل میدادند الان که ۲۴ شهریوره، از تحویل خبری نیست!؟ خجالت نمیکشند فروش ویژه ۹۰ روزه دارند، خدا لعنت کنه کسانی را که این خودروسازان بنجل گرانفروش را بر ملت ایران تحمیل کرده اند ... چقدر ظلم ... به خاطر یک عده رانتخوار بی همه چیز مردم را بدبخت کرده اند ...
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      4 0
      یک چرخ بنزبرابری میکنه به کل ایران خودرو وسایپا توراخدا ازخواب بیدارشید به مردم خودش نصفه قیمت می فروشه ولی توایران برعکس به مردم خودش ۱۰ برابر گران‌تر آن هم ماشینهای ۴۰سال پیش که توفرانسه ۱۰سال رده خارج شده
    • یکی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      3 0
      بسیار خندیدیم
    • علی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      5 3
      اول از همه تولید واکسنمون الگو شد بعدشم خودروسازی همگی بگین ماشالا
    • علی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      3 1
      مونتاژ خودروهای از ردخارج وبا قیمت بالا خیلی الگو میباشد
    • Robert IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      2 2
      واقعا خودتون هم باور کردید چیزی که گفتید؟
    • جانباز انقلاب IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      3 0
      خخخخ مردم‌مسخره میکنن معلوم نیست اونی که چنین تیتری میزاره چقدر از سران ایرانخودرو پول دریافت میکنه چقدر خندیدم قش کردما
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      چه ربطی داشت به ایران
    • حسین IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      میخوان آموزش بدن که چه طور میتونن سر ملت کلاه بزارن
    • عدالتخواه IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      سلام لطفا اطلاع رسانی شود شرکت انحصاری ایران خودرووسایردروطن غارتگران می‌باشند که بصورت قطره چکانی تولیدوثانیه ای گران میکنندومشک آنست که ببویدنه آنکه عطاربگویدوهیچکس نمیگویدماست من ترش است آقای رئیسی ووزرایش اگرمردهستندقیمت خودرویی کیفیت تولیدایران رابه قیمت سال ۹۰یا دهه۸۰بیاورندوانبارهای شرکت تولید داخل تعداد بیشماری دپوکردند!!
    • علی IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      اونا میکروچیپ ندارن ما اصلا تو ماشینامون چنین قطعه ای اصلا به کار نمیره ما مشعول هر چه بیشتر چینی کردن خودروهای ۳۰ سال پیش فرانسه ایم و آپشن زه بغل
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      قیمت بالا بره فروش کم می شه
    • محمد IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      خبر نخوندم ولی از تیترش انگار جوک گفتین