عناصر کمیاب زمین؛ عرصه تازه دشمنی بایدن با چین

دولت «جو بایدن» تصمیم دارد با هدف مقابله با قدرت روزافزون چین در حوزه های صنعتی و کسب فناوری های پیشرفته، از بازیافت یا استخراج کنندگان عناصر کمیاب زمین حمایت های بیشتری را به عمل بیاورد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Oilprice» نوشت، کمبود جهانی تراشه‌های نیمه‌هادی خسارات زیادی به بخش‌های مختلف از جمله تکنولوژی، خودرو، صنایع الکترونیک مصرف‌کننده و هر چیز مربوط به آن‌ها وارد کرده ‌است.

پس از سال ها تقاضای بدون تغییر، بیماری همه گیر کووید ۱۹ باعث ایجاد یک موج تقاضای شگفت انگیز در زمینه خرید محصولات عرصه فناوری شد و تولیدکنندگان رایانه های شخصی، رایانه های لوحی، لپ تاپ ها و کنسول های بازی را به شدت غافلگیر کرد.

صنعت خودرو تا کنون بیشترین آسیب را از کمبود تراشه دیده است و چندین خودروساز پیشرو را به سمت کاهش تولید سوق داده است. همه گیری و انقلاب انرژی سبز اما در حال حاضر یک بحران کالایی دیگر را ایجاد کرده است: کمبود جهانی در عناصر کمیاب زمین.

در حقیقت، گزارش اخیر آژانس بین ‌المللی انرژی (IEA) هشدار داد که جهان از اهداف آب و هوایی خود کوتاه نخواهد آمد مگر اینکه افزایش شدیدی در تامین فلزات مورد نیاز برای تولید پنل های خورشیدی، توربین‌ های بادی، خودروهای برقی و دیگر فن‌آوری‌ های انرژی پاک وجود داشته باشد.

Portable XRF for Rare-Earth Element Identification and Exploration

ایالات ‌متحده به شدت به چین برای تامین عناصر کمیاب زمین در تولید پنل ‌های خورشیدی، نیروگاه‌ های بادی، باتری‌ های خودرو الکتریکی، تلفن‌ های همراه، کامپیوترها، سیستم‌ های دفاعی ملی، تجهیزات پزشکی و حتی در فن‌آوری ‌های نفت و گاز وابسته است.

خوشبختانه، به نظر می‌ رسد که طبقه سیاسی ایالات‌ متحده در معرض چالش افزایش تولید عناصر کمیاب زمین محلی قرار دارد. هفته گذشته، کنگره آمریکا لایحه دوحزبی را مطرح کرد که اعتبارات مالیاتی برای تولید داخلی این اهن ربای کمیاب معدنی را تامین می‌کرد.

«اریک سوآلول» نماینده دموکرات و همتای جمهوری خواه وی «گای رسنتالر» قانون اعتبار مالیاتی تولید آهنربای کمیاب را معرفی کردند که در صورت تولید یا بازیافت کلیه عناصر کمیاب زمینی مورد استفاده در کشور، به ازای هر کیلوگرم آهنربای تولید شده در داخل، ۲۰ دلار مالیات تعلق می گیرد و اعتبار مالیات به ازای هر کیلوگرم ۳۰ دلار افزایش می یابد.

شکستن سلطه چین در این عرصه

مواد معدنی کمیاب زمین، که به عنوان ویتامین های شیمی نیز شناخته می شوند، گروهی از ۱۷ عنصر هستند که در تولید طیف وسیعی از تجهیزات و برای ایجاد اثرات مفید در حوزه سلامتی مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد معدنی به طور گسترده ای در تلفن های هوشمند، باتری ها، توربین ها، لیزرها، اسلحه های الکترومغناطیسی، موشک ها، سنسورهای سلاح های پیشرفته، فناوری مخفی کاری و... استفاده می شود.

اعتبارات مالیاتی سخاوتمندانه می تواند به صرفه جویی مالیاتی قابل توجهی برای تولیدکنندگان نوپای این عرصه در ایالات متحده تبدیل شود.

به عنوان مثال، زمانی که استخراج عناصر کمیاب زمین در آمریکا به طور کامل عملیاتی شود، می‌تواند بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون دلار اعتبار مالیاتی ایجاد کند و به هدف خود یعنی تولید حداقل ۲ هزار تن آهن ربای کمیاب در سال برسد.

اعتبارات مالیاتی آهنربای کمیاب اما تنها ابزار مورد بررسی قانونگذاران نیست. قانون بازپس گیری زمین های دارای عناصر کمیاب آمریکا، یکی دیگر از اقدامات دو حزبی است و کاهش مالیات دائمی برای معدنچیان داخلی این عرصه نیز نمونه ای از اقدامات است.

هر دو  مورد یعنی کاهش مالیات و ایجاد اعتبارات مالیاتی تولید دارای یک نتیجه نهایی مشابه هستند: برای تساوی میدان رقابت در برابر صنعت غالب چین در زمینه تهیه عناصر کمیاب زمین.

پایان/

۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 12474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =