مصوبه مجلس در انتظار شورای نگهبان/ سقوط قریب الوقوع قیمت خودرو

بسیاری مصوبه تنظیم بازار خودرو در مجلس شورای اسلامی را به سقوط قیمت ها در بازار خودرو تعبیر کرده اند.

به گزارش تحریریه، در مصوبه خودرویی مجلس که اصلاحیه مصوبه قبلی درخصوص ساز و کار واردات خودرو است تاکید شده است: هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی ب (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام کند.

پیش بینی شده است واردات موضوع این ماده ، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند و سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می شود.

همچنین منحصرکردن، داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است . سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود.

در عین حال واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است. واردات خودروهای کارگرده در چارچوب این ماده ، به شرطی که بیش از ۳ سال از تاریخ تولید آنها نگذشته باشد، مجاز است. سایر مقررات فنی مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود.

نکته مهم درباره مصوبه  مجلس این است که هنوز شورای نگهبان آن را تایید نکرده است. این مساله زمانی حائز اهمیت می شود که بدانید مصوبه واردات مشروط خودرو یکبار دیگر در مجلس دهم به شورای نگهبان رفته و مردود شده بود. آن زمان شورای نگهبان مصوبه را خلاف اقتصاد مقاومتی تشخیص داده بود.

حالا نمایندگان می گویند که با تعیین سقف برای واردات خودرو و زیر نظر شورای رقابت احتمال دارد که شورای نگهبان از رای قبلی خود برگردد. هرچند که عده ای دیگر معتقد هستند با تنگنای ارزی و سقوط صادرات نفتی این مصوبه همچنان تصویب نمی شود تا جلوی خروج ارز گرفته شود. میرسلیم، نماینده مردم تهران پیش بینی کرده است که این مصوبه نیز از سوی شورای نگهبان رد شود.

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس در حاشیه تصویب این قانون گفته است که  براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در ۱۵ سال گذشته مجموعا کمتر از ۷۰۰ هزار خودرو وارد کشور شده در حالی که تولید داخل بیش از ۱۵ میلیون دستگاه بوده در واقع کل واردات خودرو کمتر از ۵ درصد تقاضای بازار را پوشش داده است و بنابراین این مصوبه به تولید داخل ضربه نمی زند.

پایان/

۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
کد خبر: 12633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 10
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      2 0
      به نظر شما خودروهای چینی خودروی داخلی محسوب می شه بدون این مصوبه وارد می شه . یا اونم تولید داخل هستش. مگه چیزی بعنوان تولید داخل داریم .
    • حسین IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      4 2
      انحصار رانت فساد
    • خرد IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      3 0
      وقتی دراین شرایط معیشت وناامیدی کامل مردم ا رگانی بخواهد تصمیمی خلاف خواست مردم ومصالح مردم بگیرد یعنی ظالم مطلق هست وباید دربرابرخداوند بزرگ بابت این خسران وظلم عقوبت سختی متحمل شود
    • رضا IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      اقای میرسلیم نماینده محترم مجلس با دلارهایی که از کشور خارج میشوند و نیز دلارهایی که در خارج کشور هستند در ترکیه تبدیل به خانه و .. ...میشوند ،واکنش منفی نشان بده که باعث ضربه زدن به اقتصاد مقاومتی میشوند .حال ان دلارها بصورت کالا به کشور سرازیر شود بد است (آیا سیب سرخ برای بچه یتیم بد است )، نه اینکه سینه سپر کنی و به بهانه حمایت از تولید و مونتاز کار چینی داخلی بی کیفیت مانع رقابت سالم و حمایت از انحصار کنی مردم خوب میدانند و به رشد عقلی کامل رسیده اند که چه چیز به ضرر کشور است چه چیز به نفع پس لطفا نظر شخصی ات را به جامعه تحمیل نکن .و حساب شده و با دلیل و منطق روز نه ساعت نظریه پردازی کن .
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      نظر ما اینه که مردم باید،خودرو تولید،داخل را دو برابر قیمت کارخانه بخرند تا جیب یه عده پر بشه اگر یک حساب سر انگشتی کتیم ببینید،همین امسال چقدر ارز از مملکت برای خرید،ملک تو کشورهای همسایه خارج شده مگر مردم از این زتدگی بجز یک خودرو و یک حانه و یک شغل در حد معمول چی میخوان والا همه را بهانه کردن حمایت از تولید،داخل و نتیجه میشه همین که هست
    • مصطفی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      4 0
      یعنی نمردیم و سقوط آزاد دلالان را دیدیم ؟به نظر نمی اید مافیای خودرو چنین کاری صورت بگیرد چون شاید شورای نگهبان این مصوبه ی مجلس را رد کند آن وقت وای بر حال امثال من بازنشسته .
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      اکثر خبرها در رسانه ها به درد مردم نمی خورد .وارزشی ندارد وروز گذرانی درحل مشکل کار مردم است فقط مسئولی که در میان مردم هست درد جامعه را میفهمد. وکر نیستند و به گفته رهبر گوش میکند واجرا میکند. ونتیجه را مردم می بینند در قلب مردم جای می گیرند. آلان بلایی یا طاعونی که به جان مردم افتاده حقوق 4 میلونی وپراید 140 میلیونی وخانه 4 میلیاردی وگرانی هر روز وروزانه است. چه کسانی به مفسدان امان میدهد که بر گیوتین گرانی بتازند. هم مقضر و هم مفسد باید اعدام شونددر پیشگاه خدا وقرآن و مردم ورهبر مسئولند
    • شهروز IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      5 1
      واردات خودرو نه تنها باعث کاهش تولید نمیشود بلکه باعث ارزانی خودرهای داخلی و کنار رفتن بازار سیاه محصولات داخلی و قطع دست دلالان میشود
    • كنگيزه IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      آخه چرا بايد شرط بذاري كه بايد خودرو داخلي رو صادر بكني تا بتوني خودرو خارجي وارد كني؟؟؟!!! در يك صورت امكان پذيره كه دله داخلي رو به عنوان توالت سيار به خارجي ها بفروشيم وگرنه اگه بهشون بگيم اين خودرو هست روابط ديپلماتيك شون رو قطع ميكنند به خدا
    • حسنی IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      انحصار صنعت خودرو، خیانت به تولید داخلی و ایجاد رانت. چرا نباید امکان رقابت بر اساس قیمت و کیفیت برای خودوی داخلی با خودروی خارجی وجود داشته باشه؟چرا تعرفه واردات خودرو حذف نمیشه تا مردم ایران همانند سایر کشورها حق انتخاب داشته باشن.حمایت از تولید داخلی به چه قیمتی به قیمت نابودی جان و مال مردم؟ اگر دولت جدید بتواند جلوی جولان دلالان را بگیرد، آن موقع دولت عمل است نه دولت ریزه خوار دلالان.