دو کشور عربی بر سر پول به جان هم افتادند

دو کشور عربی در ماههای اخیر بر سر سرمایه گذاری خارجی به جان یکدیگر افتاده اند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود درباره رقابت عربستان، مصر و امارات برای جذب سرمایه‌های خارجی نوشت: شهر «نیوم» عربستان و «پایتخت اداری» مصر و امارت دبی به یکی از برجسته‌ترین عناوین رقابت میان ریاض، قاهره و ابوظبی برای جذب شرکت‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

این روزنامه فرامنطقه‌ای افزود: در سال جاری عربستان شماری از تصمیم ها را درباره الزام شرکت‌ها برای افتتاح دفاتر منطقه‌ای خود در ریاض اتخاذ کرد. این موضوع امارات را در شرایط بغرنجی قرار می‌دهد ولی هنوز آثار آن ظاهر نشده است. عربستان با این اقدام می‌خواهد شرکت‌ها را از بازارهای منطقه به ویژه دبی خارج سازد. ریاض در فوریه گذشته تصمیم گرفت تا از سال ۲۰۲۴ میلادی با شرکت‌های خارجی که دفتر منطقه‌ای آنها در خارج از عربستان است، قراردادی را امضا نکند. پس از آن نیز در ژوئیه سال جاری دستورالعمل واردات از مناطق آزاد در کشورهای همسایه را اصلاح کرد و مقرر شد که واردات کالا به عربستان از کشورهایی که درآمد آنها از میزان مشخصی کمتر باشد، ممنوع شود.

روزنامه العربی افزود: این اقدامات عربستان در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ قرار می‌گیرد که «محمد بن سلیمان» ولیعهد عربستان با هدف تنوع‌بخشی به اقتصاد عربستان مطرح کرده است. این اقتصاد هنوز هم تا حدود گسترده‌ای به در آمدهای حاصل از فروش نفت متکی است. در چارچوب این طرح عربستان جذب سرمایه‌هایی به ارزش ۶ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ را هدفگذاری کرده است که نیمی از آن مربوط به پروژه‌های جدید با همکاری دولت و بخش خصوصی خواهد بود. همچنین عربستان در چارچوب این طرح جذب ۴۰۰ شرکت جهانی فعال در خاورمیانه را هدف گذاری کرده است تا آنها را راضی کند که در ریاض دفتری داشته باشند.

به نوشته این روزنامه، کارشناسان معتقدند که تصمیم عربستان تاثیرات منفی برای امارات دارد که اکنون به کانون حضور شرکت‌های خارجی فعال در جهان عرب تبدیل شده است و مناطق آزاد آن از جمله منطقه «جبل علی» به منزله ستون فقرات اقتصاد امارات محسوب می‌شوند.

به نوشته روزنامه العربی، همزمان با این اقدامات عربستان، امارات هم مجموعه‌ای از تلاش ها را انجام داده است که آخرین آنها ارائه معافیت‌ و تخفیف‌ برای ثبت شرکت‌ها و اتاق‌های بازرگانی در این کشور است. بورس ابوظبی طی چند ماه گذشته برای بار دوم هزینه ثبت شرکت‌ها را کاهش داد. پیش از این هم دولت امارات تصمیم گرفت به اتباع خارجی برای مالکیت ۱۰۰ درصدی سهام شرکت‌ها در بخش‌های مختلف از جمله بانک‌های بزرگ دولتی مجوز اعطا کند.

Dubai Tour – Ebrahim Travel and Tours

در پنجم سپتامبر جاری هم امارات برای تقویت قدرت رقابتی خود از سرمایه‌گذاری در ۵۰ پروژه بزرگ پرده برداشت. «عبدالله بن طوق» وزیر اقتصاد امارات هم گفته است امارات جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار طی ۹ سال آینده را هدفگذاری کرده است. در سال ۲۰۲۰ امارات در میان کشورهای عربی از نظر جذب سرمایه خارجی در رتبه نخست و در میان کشورهای جهان در رتبه پانزدهم قرار گرفت. این کشور موفق شد حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند. در ژانویه گذشته دفتر سرمایه‌گذاری ابوظبی ۸ دفتر بین‌المللی در شهرهای نیویورک، سان فرانسیسکو، لندن، پاریس، فرانکفورت، سئول، پکن و تل‌آویو گشود تا شرکت‌ها را برای کار در امارات جذب کند.

روزنامه فرامنطقه‌ای العربی الجدید در بخش دیگری از گزارش خود آورد: رقابت برای جذب شرکت‌های جهانی به عربستان و امارات محدود نشود زیرا مصر هم با قدرت به میدان رقابت وارد شده و امیدوار است که به جایگاه خود در دهه بیست قرن گذشته برگردد. زیرا در آن زمان مصر توجه شرکت‌های جهانی را به خود جلب کرده بود.

Egypt's new capital - a smart city in the making

مصر در مارس ۲۰۱۵ میلادی از پروژه‌ بزرگ ساخت «پایتخت اداری» جدید خود میان قاهره و کانال سوئز خبر داد که قرار است مقر ریاست جمهوری و وزارتخانه‌ها و ادارات اصلی دولتی به آنجا منتقل شوند. پیش‌بینی می‌شود در مرحله نخست حدود ۵۰ هزار کارمند دولتی و ۵۰۰ هزار تن در این منطقه ساکن شوند. در سال ۲۰۱۷ هم دولت مصر منطقه تجاری و مالی در مرکز پایتخت جدید را افتتاح کرد که دربردارنده بلندترین آسمان‌خراش آفریقا به ارتفاع ۳۸۵ متر است. در اطراف آن نیز ۱۲ مجتمع تجاری و ۵ مجتمع مسکونی و هتل قرار دارند. در منطقه تجاری و مالی جدید، بانک‌های بزرگ داخلی و جهانی، بورس‌ها و شرکت‌ها فعالیت دارند. پایتخت ادرای هم دارای فرودگاه، نیروگاه بزرگ تولید برق، شهرهای هوشمند رفاهی و مسکونی است.

پایان/

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
کد خبر: 12731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =