چرا پسته ایرانی خریدار ندارد

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با بیان اینکه بازار پسته ایرانی توسط پسته ترکیه و آمریکا به تصرف در آمده است، گفت: ۱۰۰ سال پسته ایرانی در بازارهای جهانی عرضه می‌شد اما متاسفانه به واسطه بی برنامه‌گی‌ها بازارهای جهانی را از دست داده‌ایم.

به گزارش تحریریه، حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت کشت و صادرات پسته در کشور، گفت: پسته برند شهر رفسنجان بوده و آن را به عنوان طلای سبز معرفی می‌کنند، این محصول در مقطعی از زمان مختص شهر رفسنجان بود و در حال حاضر با توجه به باغات آن بزرگترین جنگل مصنوعی جهان با وسعت 110 هزار هکتار ایجا شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در اروپا، هند و ترکیه پسته با نام پسته رفسنجان به فروش می‌رسید و دامغان نیز به عنوان یکی از شهرهای تولید کننده پسته مرغوب معرفی شده و برخی از ارقام آن کیفیت بالاتری از پسته رفسنجان دارد، ادامه داد: در حال حاضر پسته به صورت خاموش از شهر رفسنجان خراج شده و در 27 استان پسته برداشت می‌شود که جای خوشحال دارد.

بازار صد ساله پسته ایرانی به واسطه بی‌برنامه‌گی از دست رفته است

وی با تاکید بر اینکه 100 سال پسته ایرانی در بازارهای جهانی عرضه می‌شد اما متاسفانه به واسطه بی برنامه‌گی‌ها بازارهای جهانی را از دست داده‌ایم، عنوان کرد: در حال حاضر کشاورزی به صورت مکانیزه و بر اساس تکنولوژی روز انجام می‌شود اگر نخواهیم بر این اساس عمل کنیم از دنیا عقب می‌مانیم. متاسفانه در حال حاضر پسته در شهر رفسنجان با استفاده از روش‌های دستی و سنتی تولید و برداشت می‌شود.

تنها 500 کیلوگرم پسته در هر هکتار برداشت می‌کنیم

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور آمریکا طی سال‌های اخیر توانست با انجام تحقیقات، آزمایشات و آموزش به کشاورزان بیشترین میزان برداشت پسته در هر هکتار را به ثبت برساند، گفت: آمریکا در هر هکتار 4 و نیم تن، ترکیه در هر هکتار 3 و نیم تن اما کشاورزان  رفسنجانی در هر هکتار 400 الی 500 کیلوگرم  پسته برداشت می‌کنند. کاهش میزان برداشت پسته نیز باعث شده تا بازارهای صد ساله خود را از دست بدهیم.

بازار پسته ایرانی توسط ترکیه و آمریکا به تصرف در آمده است

نماینده مردم رفسجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بازار پسته ایرانی توسط پسته ترکیه و آمریکا به تصرف در آمده است، افزود: کماکان کیفیت، زیبایی و تنوع پسته ایرانی بسیار بالا است اما سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی در حوزه صادرات، گمرک و ارز موانعی را در مسیر صادرکنندگان پسته ایجاد کرد و محصول تجار در انبارهای آنها باقی ماند. با سیاست‍‌گذاری های غلط کشاورزان پسته کار از صادرات محصول خود صرفه نظر کردند.

جلالی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان پسته و باغداران عدم حمایت و عدم ارائه آموزش‌ها در جهت استفاده از تکنولوژی روز بود، عنوان کرد: متاسفانه کشاورزان پسته کار با چالش آب روبه رو هستند، در گذشته آب مورد نیاز باغات پسته از عمق 50 متری برداشت می‌شد اما درحال حاضر مجبور به استخراج آب از عمق 300 متری هستند اما این آب استخراج شده اسیدی بوده و کیفیت مطلوبی ندارد. برای استفاده از آب‌های اسیدی باید تصفیه خانه احداث شود که دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان محیط زیست با آن موافقت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه موانع موجود باعث می‌شود که نتوانیم تولید پسته خود را به روز کنیم، ادامه داد: در کویر آب برای کشاورزان ارزشی معادل طلا دارد و دولت باید در راستای حمایت از کشاورزان خصوصا باغداران پسته طرح‌های آبیاری نوین را اجرا کند تا آب کمتری مصرف شود.

2هزار تن سم برای مقابله با آفت‌های پسته مصرف می‌شود

این نماینده مردم در مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه باغداران پسته با آفت‌‎های متوعی روبه رو هستند و مجبورند 2 هزار تن سم برای مقابله با آفت‌های استفاده کنند که میزان بسیار بالایی است، تصریح کرد: میزان بالای استفاده از سموم کشاورزی باعث می‌شود که درصد آفلاتوکسین در محصول پسته ایرانی بالا باشد و کشورآمریکا بااعمال استانداردهایی که بخشی از آن سیاسی است اجازه واردات پسته ایرانی را نمی‌دهد.

جلالی با اشاره به اینکه در برخی از موارد محموله پسته صادراتی ایرانی تا یک ماه بر روی آب متوقف می‌شود که این موضوع با توجه به رطوبت بالا در بندرگاه‌ها کپک زدن پسته را به همراه دارد و رقبا می‌توانند بازارها را تصاحب کنند، اضافه کرد: برخی از افراد به باغداران اعلام می‌کنند که میزان آفلاتوکسین محصول پسته آنها بالا بوده و اجازه تخلیه آن را نداشته‌اند و مجبور شده اند محموله را در دریا تخلیه کنند اما محصول را در کشورهای ثالثی مانند هنگ کنگ به فروش می‌رسانند.

تولید پسته برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تنها 5 درصد از پسته تولیدی کشور در بازار داخلی مصرف می‌شود و 95درصد از آن را صادر می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید صادرات پسته مورد حمایت قرار بگیرد زیرا در حال حاضر باتوجه به قیمت کود و سم برای باغداران تولید این محصول صرفه اقتصادی ندارد./

منبع: خانه ملت

پایان/

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 12747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • فارس وحشی GB ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      2 1
      اینجا مشخص میشه که ازربایجان جزو ایران نیست اگر بود محصولات کشاورزی ازربایجان همکنار خیابانها ریخته میشه وبا کمترین قیمت از کشاورز ازربایجان خریداری میشه وهیچ مسولی هم جوابگو نیست
    • IT ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      2 1
      پس وقتی صادر نمیشه کجا میره مردم هم توان خرید ندارن هرروزم گرونتر میشه بجای ارزونتر شدن
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      3 0
      واقعا برای مسوولین کشور متاسفم که فقط 5 درصد پسته کشور طبق گفته فوق در داخل مصرف میشه و بقیه صادر میشه ،و آن 5درصد را هم خود مسوولین و پولدارها مصرف می کنند و بچه های ما در حسرت پسته بزرگ می شوند.واقعا خجالت آوره ..
      • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
        0 0
        نماینده محترم مجلس شما که این مشکلات رامیدانیدچرااقامی نمی کنین پس شما توی مجلس چکار میکنین ناسلامتی شما نماینده مردم هستین چه کسی باید به دادکشاورزان برسدلابدازخارج کسی بایدبباید؟
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      قبلا گفتم دنیا به بهانه ی هسته ای داره اقتصاد ایران عزیزازریشه میزنه این کشورسیاستمدارقدارمیخاد که ب مسائل روزدنیااشناباشه و قدرت دیپلماسی قوی داشته باشه.درغیراینصورت تا هست همین هست.
    • کشاورز و باغ دار IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      من کشاورز هستم بیست هکتار باغ پسته احداس کردم دراستان فارس شهرستان مرودشت با سرمایه شخصی باغ من پنچ و شش ساله هست . متعصفانه تا امروز مسعولان و کارشناسان استان وشهرستان حتی یک بار از باغ بنده کوچکترین حمایتی نکرده اند حتی یک بازدید ساده هم انجام نشده ..!؟ آیا با این بی مسعولیتی ادارات وارگانهای دولتی ما امکان رقابت حتی با ترکیه را هم نداریم چه برسد به آمریکا
    • رضا IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      0 1
      خدای محمد کنه یک دونه پسته صادر نشه که بچها‌ای ما آرزوی خوردن چند عدد پسته به دلشان مونده