چین چگونه در تحریم پشت ایران را خالی کرد

بر اساس گزارشی که دولت آمریکا به کنگره ارائه کرده، تجارت خارجی ایران و چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ نزدیک به ۳۶ درصد کاهش یافته، در حالی که در همین مدت روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا ۸ درصد کمتر شده است.

به گزارش تحریریه، یک گزارش غیرعلنی دولت بایدن که در اوایل ماه جاری میلادی به کنگره ارائه شده است نشان می‌دهد که تحریم‌های دولت ترامپ موجب کاهش تجارت ایران با اقتصادهای بزرگ دنیا از ۴۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ شده است.

«واشنگتن فری بیکن» که مدعی شده به نسخه‌ای از این گزارش غیرعلنی دست پیدا کرده، می‌گوید در مجموع، اعمال مجدد تحریم‌ها که از سال ۲۰۱۸ آغاز شد، تجارت ایران را بیش از ۷۰ میلیارد دلار کاهش داد.

این تازه‌ترین گزارشی است که دولت آمریکا بر اساس «قانون تحریم‌های ایران» مصوب ۱۹۹۶ باید به کنگره ارائه دهد تا مشخص شود حجم روابط تجاری ایران با کشورهای عضو گروه بیست چه مقدار بوده است. بیشترین کاهش در تجارت خارجی ایران پس از آن بروز کرد که دونالد ترامپ در اوت ۲۰۲۰ به طور غیرقانونی و یک جانبه با ادعای توسل به سازوکار ماشه، اعلام کرد تمام تحریم‌های بین المللی علیه ایران بازگشته است.

سازورکار ماشه بخشی از توافق برجام است که به موجب آن چنانچه ایران به تعهدات خودش ذیل این توافق عمل نکند، دیگر کشورهای طرف قرارداد می‌توانند برای بازگرداندن تحریم‌های مصوب شورای امنیت ملل متحد به آن متوسل شوند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که تجارت ایالات متحده با ایران از ۳۴.۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۶.۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

چین که بزرگترین شریک تجاری ایران است هم عملا به پیروی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا روی آورده، به طوری که مبادلات بیش از ۱۹ میلیاردی دو کشور در سال ۲۰۱۹، یک سال بعد به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافت. چین اقدامات تجاری آمریکا با ایران را لغو کرده است. این شامل تجارت نفتی پردرآمد و تحریم شده ایران می‌شود که تحت رادار انجام می‌شود.

در همین مدت تجارت اتحادیه اروپا با ایران نیز کاهشی اندک داشته و از ۴.۷ میلیارد دلار به ۴.۳ میلیارد دلار رسید. در این دوران اروپایی‌ها تلاش کردند ایران را برای حفظ برجام متقاعد کنند، هرچند سازوکار موسوم به اینستکس که برای تسهیل تراکنش‌های مالی طراحی شده بود، عملا راه به جایی نبرد.

با پایان یافتن دولت ترامپ و روی کار آمدن جو بایدن که وعده بازگشت به برجام را داده بود، بسیاری انتظار داشتند که سیاست فشار حداکثری پایان یابد، اما بعدا مشخص شد که دموکرات‌ها نیز از اهرم فشار تحریم‌ها به سادگی دست نمی‌کشند و خواهان مذاکره درباره سایر مسائل مورد اختلاف با ایران هستند؛ امری که به شدت از سوی ایران رد دشده است.

منبع: پارسینه

پایان/

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶
کد خبر: 12760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      6 2
      چین و روسیه دشمنان دوست نمای ایران هستند.
      • 123 SG ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
        2 0
        لعنت بر هر دويشان!
    • BS IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      3 2
      چین منافع خودشو میبینه ولی در کل به گزارش دولت امریکا هیچ اعتمادی نیست،چرا که معمولا دولت ها در گزارش هاشون سیاسی کاری میکنن.
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      2 1
      مردم ایران چهل ساله میگن روسیه و چین بد هستن ارزش دوستی ندارن فقط بفکرمنافع ملی کشورشان عمل میکنن کجاست گوش شنوا.مابازهم میگیم ایران بایدمستقل وازادبادنیارابطه برقرار کنه ک مجبورنباشه مستعمره باشه
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      2 0
      نمونش در خودروسازی ونفت بابا چرا نمیخواهین مطلب رو بگیرین دارن بازیتون میدن همان طور که استرالیا فرانسه راپیچوند چاره فقط آزادسازی در واردات خودرو مثلا حداقل در ون مینی‌بوس اتوبوس وکامیون هست
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      0 0
      اگر دولت مردان ما عاقل باشند اقتصاد و امنیت و در کل سیاستهای خود را به تارهای پوسیده چین و روسیه گره نمزنند عقل و دین هم هیچ مانعی برای رابطه با کشورهای دیگر ندارد و اروپا از نظر خیلی ها قابل اتکا تر از چین و روس و کشورهای بلوک شرق هستند