لایحه جدید به صحن مجلس رسید/ حقوق معلمان همتراز اعضای هیئت علمی دانشگاه

لایحه جدید رتبه بندی معلمان به صحن مجلس رسید.

به گزارش تحریریه،  با وجود تمام بحث‌های کارشناسی نهایتا  لایحه رتبه بندی به سرانجام رسید و برای ورود به صحن در سامانه قوانین مجلس ثبت شد تا برای بررسی نهایی راهی صحن علنی مجلس شود. 

بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ابلاغیه‌های رهبر معظم انقلاب در این خصوص و همچنین در راستای اجرای برنامه‌های پنج ساله توسعه، سال گذشته با تلاش مجلس، دولت دوازدهم مجاب شد تا لایحه رتبه بندی را به مجلس ارائه کند که این پیگیری‌ها نتیجه داد و لایحه رتبه بندی در اسفندماه 1399 به مجلس ارائه شد.

با تصویب این قانون معلم از حیث مهارت‌ها، توانمندی‌ها و دانشی که دارد، ارزیابی و رتبه بندی می‌شود.

 بر اساس این لایحه هر فردی که پست معلمی در کشور دارد، رتبه بندی می‌شود به طوریکه معلمان در 5 رتبه با نام و عنوان «معلم» به دلیل شأن بالای کلمه معلم، این رتبه بندی انجام خواهد شد و معلمان در 5 گروه با نام‌های معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبه بندی می‌شوند.

منادی از نمایندگان مجلس گفت: آیین نامه ارزیابی معلمان و تعیین رتبه آن‌ها نیز توسط دولت تهیه و اجرایی خواهد شد.

 یکی دیگر از اصلاحات مهم صورت گرفته در این لایحه اعمال رتبه بندی از تاریخ 31 شهریورماه 1400 است که از این طریق بازنشستگان امسال نیز شامل رتبه بندی و از مزایای آن بهره مند شوند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: در خصوص ماده 7 لایحه رتبه بندی که چالش‌های بسیاری را به دنبال داشت و با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی در خصوص کمبود اعتبارات و ایرادات شکلی و قانونی اختلاف نظراتی داشتیم، نهایتا این چالش‌ها حل شد و همان پیشنهاد اولیه بنده که معادل حداقل 80 درصد حقوق هیأت علمی بر اساس رتبه به معلمان بود، نهایی شد.

 بنابراین در صورت تصویب نهایی این لایحه در صحن علنی مجلس از تاریخ 31 شهریوماه 1400 یعنی زمان اجرای این قانون، نباید دریافتی معلم کمتر از 80 درصد حقوق و فوق العاده‌های یک استاد دانشگاه که همتراز او در وزارت علوم است، باشد. این همترازی با توجه به اینکه اکثریت معلمان ما لیسانس و فوق لیسانس هستند، معادل سازی خواهد شد.

 بر اساس تصمیم کمیسیون، همچنین مقرر شد که به ازای ارتقا رتبه به ترتیب 25، 20، 15، 10، و 5 درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌ العاده‌های مستمر معلمان افزوده شود. یعنی اگر معلمی از رتبه معلم پایه به معلم ارشد برسد 25 درصد و اگر از معلم ارشد به معلم خبره برسد 20 درصد افزایش حقوق شامل او خواهد شد.

بار مالی این لایحه نیز برای اینکه مشمول اصل 75 قانون اساسی نشود با معاونت قوانین مجلس بررسی شده و مشکلی از این جهت وجود ندارد.

پایان/

۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 12790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 23
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 5
    • سام IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      7 23
      معلم های مفت خور و همیشه ناراضی
      • احمد IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
        1 2
        کاش وقتی داشتی کلمه مفت خور رومینوشتی یه ذره فکرمیکردی چه جوریه که داری این خبرو میخونی و جواب براش مینویسی،نکنه وقتی که ازشکم والدت بیرون اومدی سواد داشتی؟
      • سید علیرضا IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
        1 3
        متاسفم برای ادبیات سخیف شما که به قشر زحمت کش اینگونه بی احترامی میکنید.اگر معلمی داشتید در زندگیتان اینگونه به راهنمایان زندگی توهین نمی کردید.
      • Ali IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
        0 3
        معلومه شما از اون دسته دانش اموزانی بودید که ن شعور درست حسابی داشتید و ن اهل درس بودید که اگه بودید قدر و منزلت معلم رو می دیدید معلمی که روزی چند ساعت با شماهای بی ادب سرو کله بزنه حقش این حقوق و مزایا نیست حیف که ادب حکم میکنه و الا جواب این بی ادبی رو میدادم
    • معلم IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      0 8
      از مواضع قاطع آیت دکتر ابراهیم رییسی رییس محترم جمهور وآقای دکتر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی بسیار سپاسگزاریم.بالا بردن منزلت معلم بالا بردن منزلت انسانیت است.هدیه ما به آقای رییسی وآقای قالیباف درصورت شرکت این آقایان شرکت درانتخابات آینده کسب ( حداقل) ۸۰ درصد آراء میباشد چون عمگرا هستند وسلام.یاعلی.
    • حسین IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      1 0
      آیا برای شما نظرات معلمین وخوانندگان سایت اهمیت دارد!؟؟پس چرانظرات آنها رانمایش نمی دهید.؟؟؟مطمئن هستم که بدون هیچ توهینی بود.پس فقط برای اینکه صفحات راپرکنید این اخباررانمایش می دهید وهیچ گونه بازخوردی رامدنظرندارید!!!!
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      1 1
      مشکلات مستمری بگیران تامین اجتماعی با 30 سال کار بیش از اینها ست معلمان دائم التعطیل دائم هم حقوقشان به بهانه های زیاد بالا می رود ما نمی گویم چرا ؟حقوق مستمری بگیران را هم زیاد کنیدگرما سرما قبل عید وبعد عید تابستان وووو تعطیل ولی از نظر حقوقی دائم اضافه می شود
    • ایرانی IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      0 1
      باسلام،آیا رتبه بندی شامل معاونان آموزشی هم میشود؟ لطفا یک توضیح کوتاه بفرمائید.با تشکر
    • محمد IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      2 5
      قانون حقوق باید بر مبنای زحمت پرداخت شود حق خیلی از این معلمها این نیست کار مفید اینها روزی ۱ ساعت مفید هم نیست ومجلس اکر اینکار رو بکنه باید به همین مقدار هم به بقیه تعلق بگیرد بعداً مالک شریعتی نیاسر فقط برای شرکت نفتیهای بدبخت که باید ۱۰۰برابر از معلمین بیشتر دریافتی داشته باشند ببینیم چه کاری می کنه
    • محمد IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      1 1
      از فردا تمام بازنشستگان کشوری ولشکری وتامین اجتماعی شروع به تظاهرات وراهپیمایی می کنن تا مجلس انقلابی هم براشون کاری کنه این واقعاً یعنی چی مگر کار مفید معلمان ویا هیت علمی چی هست که از دیگران بیشتر باید حقوق بگیرن
    • محمد یوسف IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      6 0
      یعنی من مهندس وزارت راه با فوق لیسانس از دانشگاه دولتی صنعتی اصفهان کارم و مدرکم ارزشی نداره که فقط معلم از دانشکده رجایی کجا آباد داره!!!!
    • ناشناس IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      1 0
      فقط این افزایش ها برای دیگران است پس بازنشستگان تامین اجتماعی چی
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      4 4
      چرادرنبروهای مسلح ۲۴ ماه اخرین حقوق راپرداخت می کننددولت تقاضا داریم پیگیراین حقوق ها باشد
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      8 4
      خسته نشدید از این همه دروغ پردازی و پیاده روی روی اعصاب
      • ماهرخ IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
        2 0
        باعرض ادب واقعا معلم باید حقوق کمی بگیرد چون کاری نمیکنند ۳ماه هم تعطیل هستند واقعا از بیت المال میخورند انصاف نیست
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      3 0
      در کدام کشور دنیا حقوق معلمان با حقوق استادان دانشگاه برابر است که در ایران معلمان خواهان ان هستند. بطور متوسط در دنیا حقوق اساتید حداقل دو نیم تا سه برابر معلمان است. چون استاد دانشکاه باید مدرکی دکتری از دانشگاه معتبر داشته باشد و آزمون های سخت را طی کند و در سن بالای 30 سال و آنهم حداق 5 سال قراردادی را باید با موفقیت و کارهای پژوهشی و چاپ مقالات طی کند. ولی معلمبن در تمام دنیا دیپلمه یا حداکثر کارشناسی هستند و حداقل 10 سال زودتر استخدام شدن. البته در ایران در چند سال گدشته آنقدر دانشگاههای بی ارزش غیر انتفاعی و آزاد پیام نور راه اندازی شده که خیلی از معلمان در حین معلمی کلاسی هم نرفته حتی برخی مدرک دکتری هم از همین دانشگاهها گرفته اند. با رفتارها علم در کشور بی ارزش خواهد شد و خیلی از اساتید که می توانند جدب دانشگاههای خارج شوند از ایران مهاجرت خواهند کرد. معلمین در بین تمام مشاغل کشور کمترین ساعات کاری را دارن. 24 ساعت در هفته. اساتید از ابتدای امسال 54 ساعت در هفته
    • خمیس IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      7 0
      قشرکم کار وهمیشه نالان وهمیشه طلبکار.تقصیردولت هست کوتاه میادجلومعلم هاوبقیه کارمندهاهیچی
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      0 1
      این رتبه بندی شامل بازنشستگان معلم باید بشود چون نزدیک ده سال است این رتبه بندی مطرح شده و انجام نشده بنابراین اجحاف هست در خصوص معلمینی که بازنشسته شده اند و باید برای معلمین بازنشسته هم اجرا شود
    • معلم سام IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      2 2
      سلام ان عزیزی که نوشت معلم مفت خور وهمیشه ناراضی دستش درد نکنه !حق داره افرین احسنت اصلا هرفحشی دوست داری نثارمون کن چرا نمیای زندگی منو ببینی؟۲۷ساله معلمم درخرابه ای با ۵نفر نان خور مستاجرم؟بیا دیگه بیا ببین مفت خور منم یا تو که ؟؟
    • محمد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      1 3
      آقای سام معلوم میشه تحصیلات دانشگاهی نداری یا از دانشگاههای درپیتی مدرک گرفتی که به خدوت اجازه میدی به معلمان توهین کنی
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      0 2
      حتما در مدرسه تنبلی پیشه میکردی. و انتظار.‌.‌.... داشته ای که چنین از معلم ها مینالی. بعید میدانم الان فردی مثمر ثمر باشی
    • یحیی نجمی IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      0 2
      اگر به آموزش و پرورش رسیدگی شود و قشر معلم از بند مشکلات معیشتی آزاد شود آینده کشور روشن و توسعه یافته خواهد شد
    • Ddd IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 1
      سلام همیشه آواز دهل از دور خوش است من یک معلمم منم مثل شماها وقتی معلم نبودم فکر میکردم معلمان رفاه کامل دارن ولی نکته ای که هست حتی اگه دولت هزارتومان هم اضافه کنه قبل از اضافه کردن حقوق پیشاپیش تو اخبار اعلام می‌کنه و مردم فکر میکنن که وای چه خبره هرسری افزایش حقوق معلمان ولی واقعیت اینه که من معلم دریافتیم سه و نیم میلیونه چرا هیچوقت افزایش حقوق شرکت نفتیها،کارمند بانک‌ها و...رو تو اخبار نمیگن؟چرا همش میگن معلما؟ به نظر شما سه و نیم میلیون خیلی زیاده که میگین مفت خور؟