پیشرفت های عجیب ایران خودرو بعد از ۷۰ سال

با تمام انتقادات به حقی که مردم ایران از وضعیت خودرو چه در بحث کیفیت و چه در مساله قیمت دارند، نمی توان برخی پیشرفت ها در این صنعت پر حاشیه را نادیده گرفت.

به گزارش تحریریه، با تمام انتقادات به حقی که مردم ایران از وضعیت خودرو چه در بحث کیفیت و چه در مساله قیمت دارند، نمی توان برخی پیشرفت ها در این صنعت پر حاشیه را نادیده گرفت. برای نمونه می توان به توسعه و پیشرفت شرکت ایران خودرو در زمینه ساخت موتورهای کم مصرف و گیربکس به عنوان قلب محرکه خودروهای ایرانی اشاره کرد.

در اردیبهشت ماه امسال مهدی رجبعلی مدیرعامل شرکت دانش بنیان تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)، از تولید انبوه خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه در سال آینده خبر داد و گفت: استفاده از خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه، کاهش یک تا دو و نیم لیتری مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به ازای هر دستگاه خودرو، نسبت به خودروهای کم مصرف ایران خودرو را به ‌همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: پس از رونمایی از اولین عضو خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه در بهمن سال گذشته، دومین عضو این خانواده موتور ۱/۳ لیتری تنفس طبیعی است، که در اتاق آزمون ایپکو روشن شده و سال آینده با همکاری سازندگان دانش بنیان و سایر تامین کنندگان گروه صنعتی ایران خودرو به مرحله تولید انبوه خواهد رسید و طبق برنامه، نمونه بعدی آن نیز به زودی آماده و مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

در مرداد ماه نیز رجبعلی با بیان این‌که ایران خودرو در حال ارتقای پلتفرم برق و الکترونیک تمام محصولات خود است، عنوان کرد: توسعه بخش های مرتبط با موتور در طرح پلتفرم برق و الکترونیک ایران خودرو با همکاری ایپکو در حال انجام است که در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری در حال کار بر روی این پروژه هستیم.

در زمینه توسعه و پیشرفت گیربکس نیز مدیر طرح نگاشت موتور ملی پرخوران (EF۷-TC) با گیربکس شش‌سرعته با بیان این‌که تولید انبوه دنا پلاس توربو شش‌سرعته دستی اوایل امسال آغاز خواهد شد، بر ادامه تولید نسخه اتوماتیک آن تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های ایجادشده برای تولید این محصول، بر اساس تقاضای بازار قابل افزایش است.

وی با اشاره به مشخصات فنی دنا پلاس با موتور پرخوران و گیربکس دستی و خودکار، خاطرنشان کرد: این محصولات با پیشرانه TC۷ با ظرفیت ۱.۷ لیتر به بازار عرضه خواهد شد. این موتور قادر به تولید ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور و ۱۵۰ اسب بخار توان است که با استاندارد آلایندگی یورو پنج مطابقت دارد.

در این میان مدیر طرح داخلی‌سازی ECU و EMS از دستیابی ایران‌خودرو به دانش طراحی پلتفرم ECU خبر داد و گفت: در راستای توسعه و ارتقای محصولات ایران‌خودرو، طرح توسعه ECU و داخلی‌سازی قطعات مجموعه مدیریت هوشمند موتور (EMS) به عنوان زیرمجموعه طرح کلان توسعه برق و الکترونیک محصولات ایران‌خودرو، در شرکت ایپکو کلید خورد.

امیرحسین پریور با بیان این‌که +EF۷NA اولین موتوری خواهد بود که به ECU داخلی مجهز می‌شود، اظهار کرد: عمده‌ترین هدف این طرح، دستیابی گروه صنعتی ایران خودرو به مجموعه‌ای از سخت افزار و نرم افزار ECU  است که بتواند نیازمندی مشتریان را برآورده کرده و مالکیت معنوی آن نیز متعلق به ایران خودرو باشد.

وی تصریح کرد: در این طرح علاوه بر داخلی‌سازی ECU، یکسان‌سازی و داخلی‌سازی قطعات سامانه هوشمند موتور نیز در حال انجام است. برای این منظور قراردادهایی با شرکت‌های دانش‌بنیان بسته شده و نمونه‌های آزمایشی قطعات در مسیر صحه‌گذاری قرار دارد.

موارد فوق نمونه ای از توسعه و پیشرفت در صنعت خودروی ایران بعد از قریب ۷۰ سال سابقه است؛ که هرچند بسیار اندک و دیرهنگام می باشد ولی به هر صورت باید از این حجم از پیشرفت تقدیر شود.

امیدواریم سرعت پیشرفت صنعت خودرو با روی کار آمدن دولت جدید بیشتر شده تا مردم ایران نیز همانند بسیاری از مردم دنیا بتوانند از رانندگی با خودروهای ایمن و با تکنولوژی روز دنیا لذت ببرند.

پایان/

۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 13004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 54
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      39 4
      این جوک بود من دقیقا متوجه نشدم
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      45 4
      چقد گرفتی تا این مطلبو بنویسی؟
    • ناصر IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      0 0
      پیشرفت زیادی داشته امتیاز پژوی از رده خارج رو باهزینه گزاف خریده و با قطعات تولید خارج به نام خودش تولید ( مونتاژ) میکنه و هر سری یه قطعه از یه خودروی خارجی دیگه بهش اضافه میکنه و با نام جدید به بازار عرضه میکنه
    • هادی IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      47 4
      ایران خودرو پیشرفت کرده بقیه خودرو سازان دنیا در طول هفتاد سال درجا زدند.
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 1
      عجب پیشرفت های کردن یه سنسور دنده عقب پیشرفت حساب میشه
    • مهدی IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 1
      صنعت خودرو سازی، ایران خودرو و سایپا را نمی خواد با صنعت های بزرگ خودرو سازی دنیا مقایسه کنید. با صنعت خودرو سازی وزارت دفاع که ۲۰ سال تاسیس شد، مقایسه کنید. خودروهای فتح سیمرغ، خودرو ارس واقعا تنولوژی های به روز خودروهای نظامی دارند، که همه اش تولید مهندسان و طراحان وزارت دفاع است.
    • مجتبی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      2 0
      چقدر خنده داره بگین بعد از 70سال موتور های ایران خودرو نتونستن از 100 اسب بخار بالا تر برن هنوز شما دنده اتومات نمیتونید تولید کنید بدنه ماشین های ایران خودرو از حلبی ساخته میشن هرروز بجای اپشنی اضافه کنید روش برمیدارین مثل رینگ آلومینیومی وکروزوایربگ. و.... همون 405وپارس و206 40سال پيش تولید میکنید در کل چقدر مصخره هس حرفاتون.
    • مصطفی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      یعنی بعد از هفتاد سال انحصار و کلی وام بلاعوض این الان پیشرفت محسوب میشه؟ جنرال موتورز توی هشت سال سه نسل موتورشو پیشرفت داده هیوندای توی ۱۵ سال ۴ نسل خودروهاشو بیرون داده. اونوقت بعد از ۷۰ سال یه گیربکس مال ۷۰ سال پیشو تولید کردیم،اونم با کلی ایراد و سر و صدا پیشرفت محسوب میشه؟
    • ایرانی مفلوک IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 1
      شما بگو ایرانخودرو داره بنز تولید میکنه مگه مردم میتونن اظهار نظر کنن؟
    • حسن IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      فکر میکنی مردم ما چرا از دست دولتی ها زود عصبانی میشن؟! چون این کشور و جوون‌هاش ظرفیت ساخت همه چیز را دارند، اما دولت آدمهایی را سرکار می‌آورد که عموما شایستگی مدیریت کشور را ندارند!جمع کنید این بساط رو! الان این جوون‌ها باید بهترین خودروها را بسازند، بهترین کشتی ها را بسازند، بهترین هواپیماها را بسازند! ما چی کم داریم از بقیه دنیا؟!...... دقیقا مدیریت درست کم داریم! خوب! این مدیران دزد و بیسواد و کم سواد و کم انگیزه رو اگر سرکار نیارید، همه چی رشد و پیشرفت میکنه! اینکه صنعت خودرو داره بالاخره رشد میکنه رو هم از همین حالا، رسانه بره بفهمه دلیلش چی هست، دلیلش R&D هست در این شرکت یا دانش بنیان یا دانشگاه و غیره؟! خوب است ما این رو بدانیم که در جاهای دیگه هم بکار ببریم! الان برنامه ریزی و زمینه سازی باید کرد برای صادرات محصولات این دو شرکت! آیا داریم این کارها رو میکنیم؟! یک مجموعه و یک زنجیره باید با هم کار کنند. با هم ذینفع باشند تا این تلاش جواب بدهد. حتما در رقابت با دیگر خودروسازان، ما باید خدمات بیشتری بدهیم و کیفیت دائم ارتقاء داده شود تا بازار را بتوان بیشتر بدست آورد.
    • سیدمحمد IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 1
      پیشرفت از نظر شما یعنی رسیدن به نقطه ای که سی سال قبل خودروسازیهای دیگر دنیا به اون رسیدن با 50 برابر هزینه ای که خودروسازها میکنن برای ساختن چنین نمونه ی موتوری اونم از جیب ملت. درست مثل بقیه ی کالاهای صنعتی که اصرار به ساختش در داخل هست و با چند برابر هزینه ی نمونه خارجی و با کیفیت به مراتب پایین تر تولید میشه و اسم این کار رو جز حماقت و خیانت به ملت و چپاول بیت المال چیز دیگه ای نمیشه گذاشت
    • داود بهنیان IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      خاک بر سر ما که حالا شما تحلیل گر وضعیت خودرو سازی کشور شدید!
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 2
      ایران خودرو=آفتابه سوراخ ساز.
    • جعفر IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      عجبا. بابا نخوایم خودرو غیر ملی سایپا ایران خودرو سوار بشیم کی رو باید ببینیم
    • عارف IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      پس چرا جزئی ترین قطعات پرایدو از چین میخرین . درسته ملت هنوز زیر بار این ظلم خودروساز میرن اما دلیل نمیشه شما سواستفاده کنی و به شعور مخاطب توهین کنی . اینا پیشرفت نیست برادر وضعیت بازار خودرو توی افغانستان بهتر از اینجاس ۳۰ میلیون با همین دلار میدن ای۲۵۰مدل۲۰۱۵سوار میشن
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      پس از ۷۰ سال هر روز بدتر از دیروز ، اگه راست میگن انحصار رو بردارند تا رقابت واقعی شکل بگیره بعد مجبورند آهن قراضه های خودتون رو مجانی به مردم بدهید ولی باز هم مردم استقبال نخواهند کرد
    • میر آقا سیدی IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      میدانید دهه های آینده دیگر موتور خودرو معنی نخواهد داشت
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      پاره نشن از این تلاششون 🤣🤣🤣
    • ناشناس DE ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      داداش یا نمیدونی پیشرفت چیه یا اونی که دادن دستت پیشرفت نبوده چه برسه به پیشرفت عجیب واقعا چی مصرف میکنید که همچین تیتری میزنی....
    • اسماعیل IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      ایرانخودر رابا ماشین های کره مقایسه کن اونوقت میفهمی که چقدر پیشرفت کرده؟
    • سام IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      کسی که اینو نوشته یه نیگاه به خودرو سازان روز دنیا کنه ببینه این لگنن یا خودرو
    • ایران سیاه IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      تا واردات آزاد نشه اینا تا ۱۰۰۰ سال همین آشغالو رو به قیمت ماشین روز دنیا به مردم بدبخت ایران قالب میکنن.
    • علی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      پیشرفت،والا ۴۰ سال پیش مشخصات پیکان دولوکس رو بخون میفهمی چی میساخت،نه الان که ی دیلایت اضاف میکنن و دوتا ایربگ میشه شاهکار،خلاصه با گمرک خراب کردن ،بلایی که سر خودروسازی اوردن سر لوازم خانگی هم قراره بیارن،خلاصه منفعت اون بالایی ها به همین انحصاره
    • علی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      2 0
      این چه مطلبیه که گذاشتی؟؟ خجالت بکش بابا
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      براي عضويت در بيمه عمر و سرمايه كزاري ماهيانه و ساليانه جقدر بايد واريز كرد
    • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      جک سال امد ایران خودرو پیشت رفت کرده ۲۰۶ رو تبدیل کردن به رانا دنا همون سمند فیس لیف شدست آردی رو کردن وانت با نام اریسان تارا هم پلت فرمش پژو ۳۰۱ یه با کیفیت پایین روردی و سینه داشبرد خخخ چه پیشت رفتی کرده ایران خودرو من نمیدونم پارس رو ۲۰ ساله با یه شکل شمایل داره داره تولید میشه با کیفیت پایین نسبت به ۱۰ سال پیش ۴۰۵ داره تولید میشه طراحیش واسه احد اقیانوسه
    • سعید IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      واقعا خنده داره پس رفت کرده والا تازه داریم میشیم چهل وسع سال پیش
    • سعید JP ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      واقعا این حجم ازنادان فرض کردن مردم شرم آوره،امیدوارم هرچه زودتر به حول وقوه الهی این دکان ریاوتزویرودرغگویی وچپاول مردم مظلوم ایران برچیده بشه اگر صنعت خودروسازی ازدست انحصارطلبان سودجووچپاول گرخارج ودراختیار سپاه وارتش قرار بگیره قطعادرکوتاه مدت شاهد پیشرفتهای شگفت انگیز خواهیم بود
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      بنظرم دوربین مخفیه دارن سر ب سرمون میزارن. جمع کنید اشغالارو. مافیاهای وطن فروش
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      سلام واقعا ایران خودرو پیشرفت کرده چرا منابع مالی فرادانی را که هدر داده نمیگویید شرکتهای کره ای ۷۰ سال پیش چه میکردند ما الان چه میکنیم چرا باید خودمان را گول بزنیم تا زمانی که شرکتهای خودرو ساز وهر شرکت دیگر دولتی باشد ورقابت درمیان نباشد هیچ پیشرفتی نخواهیم کرد
    • سعید JP ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      چرا فقط سه نظررومنتشرکردید،پس بقیه چی؟
    • عباس IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      انشاالله هر چی زودتر ورشکسته بشن
    • عباس IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 1
      پیشرفتشون تو افزایش قیمت بوده وگرنه چین تو 15سال به قدرت خودرو سازی تبدیل شده
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      از تعداد نظرات مشخصه ،که مردم شریف از بس به این دو شرکت ارادت داشتن که ثبت نسده
    • ابوطالب پارسا IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      جان هرکی دوست داری بگو از کجا جنس میگیری ایقد خوبه.
    • علی IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      با تکنولوژی 40سال پیش دنیا که ازرده خارج شده. البتهذبهترین فرغونهای جهان است
    • ف IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      ایران خودرو نگو اشغال خودرو اسم خوبی براش
    • غلام IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      برا یه آدم کور تعریف کردن یه منظره زیبا،،،، خودتون رو مسخره کنید
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      آره واقعا.خیلی پیشرفت کرده .از تولید شورولت آمریکایی رسیدیم به پراید وانت اونم با قیمت 150 میلیون تومان
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      با چه امیدی اخه چه پیشرفتی چه کشکی.دنیا به دنبال ماشینهای برقی یا پرنده است شما تازه دارین مسیر ۱۰۰سال پیش اونارو شروع میکنین.
    • میلاد IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      از تولیدات ایران خودرو میشه پیشرفت را دید.واقعا
    • ال IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      کمتر مردم روبازی بدین، یکم شرم وحیا هم خوبه، متاسفم واسه مسولین واین نویسنده وخبرگزاری
    • مقدم IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      اونقدر طی 70 سال به مردم ظلم کردند، طلا هم دست مردم بدهند دیگه جواب نمیده
    • IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      حتی نوشتن این متن خجالت آوره ضربه ای که ایران خودرو به صنعت خودرو سازی وارد کرده عین خیانت است و وطن فروشی
    • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      خفه ..زر مفت نزن
    • تبلیغ الکی IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      ما میتوانیم این آشغالهای بی کیفیت را به قیمت گزافی به ملت فرو کنیم چون انحصار داریم
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      به زه رو در پراید میگین آپشن بعد حرف از پیشرفت میزنید؟؟؟ وقتی داشتیم ما پیکان تولید میکردیم کره شمالی خر نداشت الان برید مقایسه کنید بدبختا
    • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      ایران خودرو اشغال میده تو بازار قیمش هم ساعتی می‌بره بالا خواهشن مطلب از خودتون نسازین چیزی که ایان است چه حاجت به بیان است
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      1 0
      دوستان این نوشته رو کامل بخونن اینکه از خودرو سازا دلمون خون شده دلیل نمیشه یه چند تا پیشرفت هر چند کوچکشونو نبینیم ما چقد ملت صفر و یکی هستیم وگرنه همه بلدن انتقاد کنن گیر بدن
    • محمود IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      پیشرفت از قیمت بجای کیفیت... از قیمت ا تمام دنیا جلوتر هیچ خودرو سازی در دنیا نمی تونه مثل ایران خودرو از مردم پول بگیره بعد ماشین تولید کنه..
    • صادق IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      در قتل عام مردم بیگناه و تولید خودرو هرچه زباله تر که خداییش پیشرفت چشم گیری داشته
    • علی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      عزیز من بزرگوار پیشرفت خودوسازی یعنی کیا موتورز و هیوندای کره جنوبی، ایران خودرو و سایپا سال 1500 به کره ای ها در صنعت خودرو میرسند
    • علی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      تو زمینهایی که ایران خودرو و سایپا خط تولید و کارخانه دارند سیب زمینی و هویج می کاشتیم درآمد بیشتری برای کشور داشت. والا به خدا
    • ااا IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      عجب ما رو فیلم می کنین