تحریم بخش اقتصادی بنیاد شهید کلید خورد

اندیشکده آمریکایی به کاخ سفید پیشنهاد داد شرکت های زیرمجموعه بنیاد شهید به همراه رئیس جدید آن به فهرست تحریم ها افزوده شوند.

به گزارش تحریریه، «بنیاد دفاع از دموکراسی» از دولت «جو بایدن» درخواست کرده است تا شرکت های زیر مجموعه بنیاد شهید را که صرفا در حوزه های اقتصادی و تجاری فعالیت می کنند، تحریم کند.

این گزارش به بهانه انتصاب «امیرحسین قاضی زاده هاشمی» به عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان داشت این موسسه یک نهادِ مالی قدرتمند است که روابط نزدیکی را با نیروهای مسلح ایران به ویژه نیروهای سپاه قدس دارد.

گزارش مدعی شد این بنیاد نه تنها خانواده شهدا و بازماندگان ایرانی جنگ عراق را تحت پوشش می دهد بلکه شعبه هایی را در خارج از کشور دارد که شهدای حزب الله لبنان، مبارزان فلسطین و حتی انصارالله یمن را هم تحت پوشش دارد.

به نوشته این گزارش، مهمترین بازوی اقتصادی بنیاد شهید سازمان اقتصادی «کوثر» است که بیشتر از 40 هلدینگ یا شرکت‌های سرمایه‌گذار را تحت پوشش دارد. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری «شاهد» که در بخش املاک و ساختمان فعال است در کنار «بانک دی» هم از دارایی های بنیاد شهید محسوب می شوند. 

در پایان این گزارش آمده است که دولت ایالات متحده برای نخستین بار بنیاد شهید و شعبه لبنان آن را در سال 2007 وارد فهرست تحریم ها کرد اما شبکه تجاری زیر مجموعه این نهاد را تا به حال تحریم نکرده است.

بنیاد دفاع از دموکراسی ها تصریح دارد: این نهاد به حمایت از خانواده جهادگران و فعالان مقاومت در کشورهای مختلف می پردازد. این نشانه غفلت کاخ سفید است که قاضی زاده هاشمی را تاکنون تحریم نکرده است. همچنین شرکت های تابعه بنیاد شهید هم نباید از مجازات های آمریکا مصون باشند. 

کارشناسان معتقدند که تحریم بنیاد شهید می تواند باعث کاستن از سومدیریت های گسترده در این نهاد باشد که رکوردهای عجیبی را به نام خود ثبت کرده است. زیانده بودن بانک دی، سقوط کم مانند ارزش سهام ثشاهد، شرکتی با 55 سال عدم تجدیدارزیابی در سازمان اقتصادی کوثر، سیاستگذاری غلط در انحصاری کردن مرغ راس انگلیس در سازمان اقتصادی کوثر، پرداخت معوقات خانواده شهدا با قیمت های 5 سال پیش و حتی بیشتر و ... در کارنامه این نهاد پرمدعا و ناکارآمد وجود دارد.

پایان/

https://www.fdd.org/analysis/2021/09/30/sanction-head-businesses-irans-foundation/

۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 13236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      2 0
      این شرکتها مشخص نیست مال که است شرکتی مانند عمران وتوسعه شاهد دارای سه میلیارد دلار زمین است ولی در عمل در سال یک ریال سود میدهد معلوم نیست این شرکت عظیم مال که است در اسم مال فرزندان شهید در عمل هیچ
    • م IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      0 2
      تا چشم متحومان تحریم و نگارنده کور شود ننگ بر رژیم های جنایتکار ضد بشری اسقاطیل و انگلیس و آمریکا که دنیارو به پرتگاه نیستی کشوندن که بیچاره مردم دنیا در محرومیت باشند و اینها اینگونه مهمات و سلاح بسازن و اینگونه دنیارو به آشوب بکشن ننگ بر سران جنایتکار عبری عربی غربی