آیا اقتصاد بیمار ترکیه اردوغان را سرنگون خواهد کرد؟

روزنامه فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت، اردوغان با هشدارهای فزاینده‌ای مبنی بر اینکه رویکرد خاص وی برای اداره اقتصاد 756 میلیارد دلاری ترکیه کارساز نیست، روبروست.

به گزارش تحریریه، روزنامه فایننشال تایمز طی گزارشی  نوشت، اردوغان با هشدارهای فزاینده‌ای مبنی بر اینکه رویکرد خاص وی برای اداره اقتصاد 756 میلیارد دلاری ترکیه کارساز نیست، روبروست. در حالی که رشد اقتصادی ترکیه بر روی کاغذ به نظر خوب می‌رسد، اما در واقعیت این رشد به ایجاد شغل تبدیل نشده است.

نرخ تورم ترکیه در ماه سپتامبر به حدود 20 درصد رسید و ارزش پول این کشور در حال از دست دادن ارزش خود است. ده سال پیش، هر دلار 1.8 لیر بود، اما امروز این رقم تقریبا 10 لیر است.

مهم ترین نکته برای اردوغان که چهارشنبه گذشته نوزدهمین سال به قدرت رسیدنش را جشن گرفت، این است که حمایت از حزب عدالت و توسعه (AKP) نسبت به انتخابات پارلمانی در سال 2018 حدود 10 درصد کاهش یافته و به رقم بی سابقه 30 تا 33 درصد رسیده است.

اوزر سنکار، رئیس شرکت نظرسنجی متروپل گفت: «دلیل اصلی و مهم (این کاهش حمایت) اقتصاد است.»

«در حال حاضر، گروه زیادی از مردم هستند که نمی‌توانند نیازهای اولیه خود را تامین کنند. حدود 30 درصد از کسانی که رای داده‌اند، نمی‌توانند از پس هزینه‌های خود بر آیند. این دلیل اساسی کم شدن حمایت مردم از حزب عدالت و توسعه است.»

به نوشته این گزارش، مخالفان در ترکیه هرگز تا این حد سرسخت نبوده‌اند. حتی اگر دیگران آنها را به خیال بافی متهم کنند، متقاعد شده‌اند که اقتصاد در حال ورشکستی به آنها کمک می‌کند تا اردوغان را سرنگون کنند. دور بعدی انتخابات در سال 2023، صدمین سال تاسیس جمهوری ترکیه، خواهد بود، اما برخی تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که رای گیری زودهنگام می‌تواند در اوایل نیمه نخست سال آینده برگزار شود.

کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب مخالف در ترکیه موسوم به حزب جمهوری خواه خلق در ماه اکتبر (ماه گذشته میلادی) گفت: «زمان زیادی باقی نمانده است.»

«صبور باشید. ممکن است گرسنه باشید، برق‌تان قطع شود، دستگیر شوید، به زندان انداخته بیفتید و یا حتی شکنجه و بازرسی شوید، اما صبور باشید. زمان زیادی نمانده است.»

پایان/

۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 13637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =