برداشت متفاوت فدرال رزرو از اقتصاد سبز

بانک های مرکزی جهان تلاش دارند از با حمایت از فعالیت بنگاه های اقتصادی سبز به شکل های مختلف محیط زیست را نجات دهند با اینحال فدرال ریزرو آمریکا نظر دیگر دارد و مسئولیتی را احساس نمی کند.

به گزارش تحریریه، تب حفظ محیط زیست با برگزاری اجلاس اقلیمی در گلاسکوی اسکاتلند داغ تر از قبل شده است. رسانه های جهان اعتقاد دارند «فدرال رزرو» ایالات متحده در موضوع مقابله با تغییرات اقلیمی از دیگر بانک های مرکزی بزرگ عقب مانده است. این عقب ماندن در حالی است که «جو بایدن» رئیس جمهوری این کشور متعهد به تلاش کل بخش های دولت برای نجات برنامه جاه طلبانه وی در زمینه اقلیمی است. او در حالی که رهبران جهانی در گلاسکو گرد هم آمده اند تا واکنش ها را به افزایش دمای جهان بررسی کنند، برای رسیدن به این هدف مبارزه می کند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی آورد در سال‌های اخیر، فدرال رزرو تنها چند گام ابتدایی موضوع را برداشته است که چگونه تغییر الگوهای آب و هوا بر توانایی این بانک برای انجام وظایفش که شامل حفاظت از سیستم مالی از طریق مقررات بانکی و مبارزه با شوک‌ های اقتصادی از طریق سیاست‌های پولی است، تاثیر می ‌گذارد.

در حالی که این بانک تلاش بیشتری برای مطالعه اثرات مربوط به آب و هوا دارد، خطر آب و هوایی را تنها عاملی دیگر تلقی می‌کند که بر چشم‌انداز مالی و اقتصادی تاثیر می ‌گذارد. فدرال رزو به این موضوع به عنوان چیزی که بانک مرکزی ممکن است سعی کند شکل آن را تغییر دهد، نمی نگرد.

این امر فدرال رزرو را به پشت سر همتایانش قرار می دهد؛ همتایانی که برای خرید دارایی های سبز آماده می شوند، وام های مرتبط با سوخت فسیلی را قطع می کنند و شرکت ها را به سمت انتخاب روش هایی با تولید سطوح پایین کربن سوق می دهند.

Channeling capital into green economy: What role can central banks play?

به گفته تحلیلگران و فعالان این حوزه، تردید برای در اولویت دادن اقدامات مربوط به کاهش ریسک های اقلیمی در قدرتمندترین بانک مرکزی جهان، نه فقط برای اقتصاد ایالات متحده بلکه برای یک سیستم مالی جهانی که بزرگترین بازیگران آن در نیویورک است، عواقبی را به همراه خواهد داشت.

«سانجی پاتنیک» (Sanjay Patnaik) یکی از همکاران موسسه بروکینگز و متخصص در سیاست های آب و هوایی، می گوید: «اگر ایالات متحده در این زمینه عقب بماند برای بازارها و شرکت های ما خوب نخواهد بود. ایالات متحده نمی خواهد عقب بماند، در غیر این صورت سیستم مالی ما در برابر خطرات آب و هوایی آسیب پذیرتر خواهد بود».

وی گفت: «اگر آن‌ها بطور کامل درگیر این موضوع شوند، به ویژه با اجرای تست ‌هایی برای اندازه‌گیری میزان آسیب‌ پذیری بانک ‌های در معرض خطرات آب و هوایی مانند افزایش دما یا قرار گرفتن در معرض تامین مالی سوخت فسیلی، سیاست گذاران فدرال می‌توانند به سرعت جلو بیافتند. بانک انگلستان پیش از این چنین آزمایشی را آغاز کرده‌است تا از نتایج آن برای تشویق بانک‌ ها برای آمادگی بهتر استفاده کند.

در سال گذشته، بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا برنامه‌ های جامعی را برای کمک به مدیریت دوره گذار به اقتصاد سبزتر منتشر کرده‌اند، در مقابل اما فدرال رزرو به عنوان بانک مرکزی بزرگترین کشور تولیدکننده گاز گلخانه ای، همچنان در نزدیکی نقطه شروع باقی مانده است. فدرال رزو آخرین بانک مرکزی بزرگی بود که در دسامبر ۲۰۲۰ به شبکه تلاش برای دستیابی به سیستم مالی سبز پیوست و به تازگی تلاش خود را برای تجزیه و تحلیل خطرات ثبات مالی ناشی از تغییرات آب و هوایی آغاز کرده اما تا کنون هیچ سیاست جدیدی برای آن اتخاذ نکرده است.

«مری دالی» رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، به تازگی گفت: «وقتی به این فکر می‌کنم که چرا بانک‌ های دیگر از ما جلوتر هستند، به این نتیجه می رسم که در آن دولت‌ ها، سال ‌ها پیش تصمیم گرفتند که این ریسک ‌ها حیاتی هستند». بانک او چندین اقتصاددان دارد که مسوول انجام تحقیقات درباره تغییرات آب و هوایی در فدرال رزرو هستند.

سایرین مانند بانک مرکزی اروپا و بانک خلق چین برنامه‌های اوراق قرضه سبز برای تامین مالی پروژه‌های سازگار با محیط زیست را آغاز کرده‌ اند تا روند انتقال به سمت انرژی جایگزین را تقویت کنند. فدرال رزرو چنین سیاست هایی را فراتر از الزامات ثبات اقتصادی و مالی خود می داند.

دالی اذعان داشت که با طولانی شدن فصول آتش سوزی، بیشتر شدن خشکسالی و اختلال شدید آب و هوایی در نتیجه افزایش فعالیت های اقتصادی، فدرال رزرو نیاز به واکنش قاطعانه تری دارد.

پایان/

۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵
کد خبر: 13656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =