هر بوقلمون 2 میلیون تومان

کارشناسان بازارهای اقتصادی اعتقاد دارند تورم شدید برای مدتی وضعیت مالی این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و اکنون جامعه در حال وارد شدن به تورمی است که تاکنون آن را تجربه نکرده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «یاهو فاینانس» در گزارشی عنوان داشت: من تا به حال برای جشن شکرگذاری بوقلمونی نخریده بودم بنابراین نتیجه این است که من متخصص خرید بوقلمون نیستم. این اما بدان معنا نیست که نمی توانم یک بازار معاملاتی تورمی وحشتناک را تشخیص دهم.

نمونه موردی: قیمت یک بوقلمون ۱۸.۱۲ پوندی از شرکت «بل و ایوانز» ۷۲.۳۰ دلار است که من در آخر هفته گذشته در سوپرمارکت محلی با آن مواجه شدم. یکی از دنبال کنندگان در توییتر گفت که بوقلمون های این شرکت گران بوده و گویا بوقلمون های شرکت «باتربال» ارزان تر هستند.

این پرنده آخرین نمونه از محیط تورمی است که ما  به سرعت در حال ورود به آن هستیم. توجه داشته باشید که ما تازه در حال وارد شدن به این تورم هستیم و پیش از این در چنین موقعیتی نبوده ایم. افزایش قیمت ‌ها توسط شرکت‌ های آمریکایی به‌ زودی بر سر همه ما می‌ بارد، به گونه ‌ای که بسیاری قبلا در طول عمر خود این تورم را ندیده ‌اند (البته اگر شما زیر ۵۰ سال سن دارید). همانطور که «ولف بلیتزر» مجری شبکه سی ان ان در توییتر خود نوشت، قیمت بنزین در بسیاری از نقاط آمریکا به ۵ دلار  در هر گالن می رسد. یکی از مدیرهای اقامتگاه های کرایه ای گفت که دستمزد کارگران ساعتی در هفته گذشته بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است و حتی با وجود افزایش قیمت ها نیز آنها باز در تامین نیرو با مشکل مواجه هستند. یکی دیگر از مدیران عرصه خرده‌ فروشی اعلام کرد که قیمت‌ کالاهای آن ‌ها در این فصل تعطیلات بیش از ۱۰ درصد افزایش می ‌یابد که بیشتر به دلیل وجود مشکلات در زنجیره تامین است.

کسی که باید بار این تورم را متحمل شود، شرکت های آمریکایی که هدف منحصر به فرد آنان بالا بردن سود و افزایش قیمت سهام است، نخواهند بود. این شهروندان عادی و بدبخت هستند که بار افزایش قیمت ها را تحمل می کنند. این تورم فقط در روز شکرگزاری به کیف پول دیجیتال شما برای خرید بوقلمون آسیب نخواهد رساند.

این تورم اگر تا ۱۸ ماه آینده که افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به عنوان ابزاری برای مهار نیروهای تورمی اعمال می‌شود، مقاومت نکند، در مجموع به وضعیت اقتصادی و مالی شما نیز آسیب می رساند.

«گلدمن ساکس» شرکت بانکداری و خدمات مالی آمریکایی چندملیتی، یکی از معدود تیم هایی است که زنگ خطر افزایش سریع نرخ بهره را به دلیل تورم به صدا در می آورد.

گلدمن در یادداشت آخر هفته خود عنوان کرد: اقتصاد ایالات متحده تا حد زیادی مسیر سریع بهبودی را که امسال انتظار داشتیم دنبال کرد و در مسیر تکمیل بهبود در سال آینده قرار دارد زیرا بیشتر اثرات باقیمانده از همه‌گیری از بین می ‌رود. اما امسال یک شگفتی بزرگ نیز به همراه داشت: افزایش تورمی که در حال حاضر به بالاترین حد خود در ۳۰ سال گذشته رسیده است و هنوز راه زیادی برای افزایش دارد. عمدتا به همین دلیل، ما اخیرا پیش‌بینی خود را از زمان‌ بندی اولین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا جولای ۲۰۲۲  جلو کشیده ‌ایم.

گلدمن اضافه کرد که افزایش تورم «متحیرکننده» بوده است و به همین دلیل افزایش دیگری در نرخ بهره را در نوامبر ۲۰۲۲ ترسیم می کند.

پایان/

۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۵
کد خبر: 13986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =