گزارش اکونومیست: صنعت گاز، موتور محرک رشد اقتصاد ایران

مرکز پژوهشی اکونومیست تصمیم دولت ابراهیم رئیسی برای سرمایه گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری در حوزه گاز کشور را مثبت دانست و صنعت گاز را پیشران رشد و افزایش توان کشور در مقابل تحریم ها توصیف کرد.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهشی «Economist Intelligence Unit» در مورد چشم اندازه ۵ سال آینده اینبار به برنامه دولت برای سرمایه گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری در میدان های گازی پرداخت و نوشت: «جواد اوجی» وزیر نفت اواسط اکتبر گفت که دولت قصد دارد ۴.۵ میلیارد دلار برای دو برابر کردن تولید گاز در استان فارس در جنوب غربی ایران سرمایه گذاری کند.

همانند دولت قبلی، دولت جدید نیز قصد دارد افزایش تولید گاز طبیعی را به تولید نفت اولویت دهد. ارزش اقتصادی گاز، که ایران دومین ذخایر بزرگ آن را در جهان دارد، کمتر از نفت خام نیست اما نسبت به محدودیت های تحریم های ایالات متحده آسیب پذیر است.

علاوه بر این، افزایش تولید گاز در گسترش بخش پتروشیمی محلی و سایر صنایعی که از آن به عنوان خوراک استفاده می کنند، نقش دارد. گاز منبع کلیدی رشد اقتصادی ایران از زمان رکود ناشی از تحریم در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بوده است. این حوزه همچنین به نوبه خود امکان جایگزینی واردات کالاهای صنعتی را نیز فراهم می‌کند و به نوبه خود نوعی انعطاف پذیری در برابر تاثیر تحریم ها را برای ایران فراهم می کند.

وزیر نفت در بازدید از استان فارس که دومین ذخایر بزرگ گاز ایران را پس از همسایه بوشهر دارد، گفت که ۴.۵ میلیارد دلار آمریکا می تواند ظرفیت تولید را از ۱۱۴ میلیون مترمکعب در روز به ۲۳۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش دهد، بدون اینکه چارچوب زمانی مشخصی ارائه کند. این یک پروژه اصلی توسعه میدان گازی است که با تاخیری طولانی مدت آغار و تولید را دو برابر کرده و به ۴۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می دهد.

به گفته شرکت «بی پی» شرکت نفت و گاز بریتانیایی چندملیتی، با شروع فازهای توسعه میدان پارس جنوبی، تولید ایران به طور متوسط سالانه ۵.۹ درصد در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ و ۳.۶ درصد دیگر در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و به ۲۵۰.۸ میلیارد متر مکعب رسید. با این حال، کاهش فشار در میدان‌های قدیمی ‌تر یک مساله رو به رشد است. کار بر روی پروژه بازیابی در میادین هما، تابناک و وراوی، همچنین در فارس در ماه می آغاز شد و اوجی در اوایل این ماه هشدار داد که ۱۱ میلیارد دلار طی ۶ تا ۸ سال آینده فقط برای حفظ سطح تولید موجود مورد نیاز است.

تمرکز بر رشد تولید گاز، همراه با ذخایر عظیم ایران، نشان می‌ دهد که سطح تولید به‌ ویژه با کاهش برخی تحریم‌ ها در سال ‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

با این حال، با فرسوده شدن میادین و برنامه ‌هایی برای جذب ۱۴۵ میلیارد دلار آمریکا تا حدی از طریق سرمایه‌گذاری خارجی که احتمالا به‌شدت با اختلالات ناشی از تحریم‌ ها مواجه می ‌شود، رشد تولید گاز احتمالا در دوره پیش‌بینی  از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ اندکی کاهش خواهد یافت.

ادامه دارد...

۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۲
کد خبر: 14166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =