کووید۱۹ جدی است اما همچون آنفلوآنزا!

دولت نروژ کووید ۱۹ را مجددا به عنوان یک بیماری که خطرناکتر از آنفولانزای معمولی نیست، دسته بندی کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای « Free West Media» گزارش داد کووید ۱۹ در رسانه ‌های جمعی به عنوان یک بیماری بسیار خطرناک مطرح می شود که علیرغم کشته شدن تعداد کمی از افراد در مواجهه با آن، به خاطرش محدودیت‌ های شدیدی برای کل جامعه اعمال شده و مردم تشویق به انجام  واکسیناسیون جمعی می شوند. در نروژ اما اکنون تصمیم گرفته شده است که این بیماری را مانند سایر بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا یا ویروس سرماخوردگی درمان کنند، زیرا به گفته موسسه بهداشت عمومی نروژ، کرونا دیگر خطرناک تر از این موارد نیست.

«موسسه بهداشت عمومی نروژ» (FHI) در طبقه بندی کووید ۱۹ اعلام کرد که این یک بیماری تنفسی محسوب می شود که به اندازه آنفولانزای معمولی خطرناک است. باوجودی که همه‌گیری کرونا به پایان نرسیده اما وارد مرحله جدیدی شده است که با یک بیماری شایع تنفسی مانند آنفولانزا یا عفونت تنفسی برابری می‌کند. این اتفاق به دلیل جهش ‌هایی که ویروس کرونا متحمل شده رخ می دهد. جهش هایی که همراه با افزایش ایمنی طبیعی و ایمنی ناشی از واکسیناسیون خطر کرونا را کم ‌تر می‌کند. این موضوع اکنون در جامعه نروژ ایجاد شده است.

اگرچه خود بیماری همچنان در بین جمعیت به گردش در می آید اما این به معنای افزایش تعداد بستری شدن در بیمارستان نیست، بلکه به خودی خود به این معنی است که ویروس کرونا دیگر بار زیادی بر مراقبت های بهداشتی در نروژ ایجاد نمی کند. این به این دلیل است که اکثریت قریب به اتفاق افرادی که در معرض خطر هستند مصون شده اند. کسانی که در معرض خزر هستند، واکسینه شده اند و کسانی که در گروه های در معرض خطر نیستند نیز معمولا فقط علائم سرماخوردگی خفیف معمولی را دارند. بنابراین موسسه بهداشت عمومی نروژ این ارزیابی را انجام می دهد که اکنون کروناویروس به ردیف سایر ویروس های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی می پیوندد.

«نیکلاس آرنبرگ» استاد ویروس شناسی در دانشگاه اومئو و رئیس بنیاد پاندمیک گفت: «این نکته مثبت است و سیگنال هایی را ارسال می کند که حداقل در نروژ، در حال حاضر از وضعیت آگاهی دارند».

موسسه بهداشت عمومی نروژ معتقد است که خود این همه گیری تمام نشده است زیرا هنوز در جهان وجود دارد و همزمان با پایین بودن نسبت افراد واکسینه شده در سراسر جهان در حال گسترش است. گفته می شود تا زمانی که این بیماری در خارج از قلمرو کشورهای ثروتمند گسترش یابد، به عنوان یک بیماری همه گیر ادامه دار خواهد بود.

اکنون تعداد کمتری در گروه های پرخطر به مراقبت های بهداشتی نیاز دارند و این موضوع بار مراقبت های بهداشتی را به شدت کاهش می دهد.

عامل دومی شناخته شده عبارتند از اینکه ویروس ها با استثناهای بسیار اندک در طول زمان و بر اساس دلایل صرفا تکاملی به سمت مسری تر شدن اما در عین حال کمتر کشنده توسعه می یابند. سارس کووید ۲ ، هزاران جهش را متحمل شده است و انواع مختلف از نظر میزان گسترش و درجه عفونت جایگزین یکدیگر شده‌اند، اما به طور مداوم ثابت شده است که میزان مرگباری آن کمتر شده است. این شیوع در بین افراد واکسینه شده نیز ادامه دارد، زیرا درجه حفاظت واکسن در برابر این گونه های جدید کمتر از انواع قبلی است، که گسترش مداوم آن را حتی در کشورهایی که اکثریت جمعیت واکسینه شده‌اند، ممکن می‌ سازد.

پایان/

۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
کد خبر: 14290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =