خبرهای امیدوارکننده از وین

خبرنگار اتریشی از ورود هیات بزرگ ایرانی به وین خبر داد و ابراز تعجب کرد.

به گزارش تحریریه، به نظر می رسد فرایند مذاکرات هسته ای با جدیت پیگیری می شود و تغییر دولت نه تنها بر ترکیب مذاکره کنندگان اثر داشته بلکه رویکرد کلی مطالبه گری تهران از غرب هم دگرگون شده است.

اگرچه غرب به ویژه آمریکا به شدت مقاومت می کند اما شاید اینبار کشورمان  بتواند حق مسلم خود از توافق هسته ای ناکام ۲۰۱۵ را با ۶ سال تاخیر به صورت قابل اطمینان تری عملیاتی کند و ۲ خواسته اصلی خود یعنی رفع تحریم ها و ایجاد ضمانت اجرای تعهدات را برآورده سازد. اینبار تاکنون در اظهارات مقامات حوزه سیاست خارجی کشورمان به صورت واقعی به دنبال رفع واقعی تحریم ها بوده اند و گویا برای خواسته دوم هم تلاش می کنند همه راه های فرار و بی تعهدی هر یک از طرف های مقابل را مسدود کنند.

از این جهت می گوییم که اینبار ایران به صورت جدی تر به دنبال منافع ملی واقعی است زیرا طرف مقابل از عزم تهران در مذاکرات تعجب کرده است.

«استفانی لیشتنشتاین» خبرنگار بدون مرز اتریشی فعال در حوزه دیپلماسی و کنترل تسلیحات پیامی را در توئیتر منتشر کرد که نشان از عزم جدی ایران برای پیگیری مطالبات هسته ای ایران دارد. وی در پیامی کوتاه  گزارش داد که از منابعی شنیده است که هیات ایرانی شرکت کننده در مذاکرات هسته ای بسیار بزرگ است و تعداد نفرات آن به ۴۰ نفر می رسد.

در دوره های گذشته همه فرایند مذاکرات با حضور چند مقام و کارشناس معدود صورت می گرفت و همیشه هم یک جمله از سوی مذاکره کننده ارشد کشورمان بیان می شد که گفت گوهای سازنده ای برگزار شد.

افتخار دولت حسن روحانی این بود که تمام فرایند مذاکرات هسته ای را از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ با عده ای انگشت شمار به پایان رسانده است. ظریف افتخار می کرد که کل هیات ایرانی از مقام مسئول تا کارشناس و نیروهای پشتیبان به ۲۰ نفر هم نمی رسید. اما در طرف مقابل تنها آمریکا صدها کارشناس و متخصص در حوزه های مختلف را به خط کرده بود تا منافع کاخ سفید را به بهترین نحو تامین کنند.

البته ناگفته نماند از میان همان ۱۹ نفر عضو هیات مذاکره کننده ایرانی (که تعدادی از آن ها دوتابعیتی بودند) هم تاکنون چند نفر به جاسوسی متهم شده اند و حتی برخی از آن ها اکنون دوره محکومیت خود را در زندان طی می کنند.

پایان/

۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 14343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یه ایرانی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      با خانواده ها تشریف بردند؟!...اگر هم توافق نشد همونجا میمونن!!