تلاش قطر برای نجات اقتصاد نیمه‌جان ترکیه

شاخص های رسمی نشان می دهد طی سال های اخیر روابط ترکیه و قطر شاهد رشد پرشتابی بوده و مبادلات تجاری میان دو کشور طی سه سال گذشته به میزان ۱۳۶ درصد افزایش یافته است؛ ترکیه ضمن جذب ده ها میلیارد دلار سرمایه قطری ها موفق شده است بیش از ۱۷۹ شرکت این کشور را برای سرمایه گذاری جذب کند.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر در بخشی از گزارش خود درباره بورس ترکیه و سرمایه گذاری های قطر در این کشور و توافق اخیر میان صندوق ثروت ملی دو کشور عنوان داشت که به موجب یک یادداشت تفاهم میان قطر و ترکیه، قطر ۱۰ درصد از سهام اولیه را در بورس ترکیه می خرد. 

به نوشته الجزیره، این یکی از ۱۰ توافقی است که در راستای همکاری راهبردی میان آنکارا و دوحه در سفر اخیر شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» به ترکیه و دیدار وی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه امضا شده است. قرار داد بورس یکی از برجسته ترین نتایج دیدار رهبران دو کشور به شمار می رود. این دو کشور توافقنامه های نظامی، اقتصاد و مالی دیگری را هم امضا کرده اند. 

در تاریخ ۲۴ فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی ۹۰ درصد از مالکیت سهام در بورس ترکیه به صندوق ثروت ملی ترکیه منتقل شد. اکنون سهم صندوق ثروت ملی ترکیه در بورس استانبول ۸۰.۶ درصد است. قطر هم به میزان ۱۰ درصد سرمایه گذاری کرده است. ۲.۲۷ درصد هم سهم بورس تجاری استانبول و  ۱.۳ درصد هم سهم اتحادیه بازارهای مالی ترکیه و۵.۸۳ هم سهم دیگر سرمایه‌گذاران است. در سال ۲۰۲۰ میلادی ۴۴۷ شرکت در بورس حضور داشتند که شامل بانک های سرمایه گذاری، توسعه، تجاری و موسسات واسطه ای، شرکت های ساختمانی، صنایع پزشکی و غذایی و دیگر شرکت هایی است که با ارز ترکیه سرگرم فعالیت هستند. 

این شبکه خبری افزود: شاخص های رسمی نشان می دهد که طی سال های اخیر روابط ترکیه و قطر شاهد رشد پرشتابی بوده است. آمارها جکایت از آن دارند طی سه سال گذشته مبادلات تجاری میان دو کشور به میزان ۱۳۶ درصد افزایش یافته است. ترکیه در سال ۲۰۱۷ دفتری را برای تشویق سرمایه گذاری قطر در خاک ترکیه افتتاح کرد.

تاکنون این دفتر موفق شده است ۱۷۹ شرکت قطری را جذب کند. این شرکت ها اکنون در بازارهای ترکیه مشغول فعالیت هستند و حجم سرمایه گذاری قطر در ترکیه در سال ۲۰۱۹ به رقم ۲۲ میلیارد رسید. قطر در بخش های گردشگری، ساختمانی، کشاورزی و صنایع غذایی ترکیه سرمایه گذاری می کند.

گزارش های اقتصادی هم نشان می دهد که قطری ها در پروژه های بزرگ ترکیه توافق همکاری بسیاری را امضا کرده اند. در سال ۲۰۱۸ میلادی قطر متعهد به سرمایه گذاری مستقیم به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در ترکیه شد و سقف توافق (Swap) را از رقم ۵ میلیارد دلار به رقم ۱۵ میلیارد دلار افزایش داد تا از اقتصاد ترکیه حمایت و ارز را به خزانه ترکیه تزریق کند تا بر چالش کاهش پرشتاب ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار چیره شود.

پایان/

۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۴
کد خبر: 14725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      4 4
      درود بر قطر
    • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      4 3
      اقتصاد ترکیه بطور موقت ، یکبار توسط 17 میلیارد دلار گمشده ایران نجات یافت ، مرتبه بعد توسط 10 تن طلای گمشده ایران ، ولی این معجزه ای نخواهد شد ، چون در ایران چیزی برای کم شدن باقی نمانده است .دزدهای داخلی به گدایی افتاده اند. این مرتبه اقتصاد ترکیه سقوط خواهد کرد. چون مسئولین ترکیه هم یک مشت افراد بی کفایت بیسواد مانند مسئولین ایرانی هستند .
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      2 3
      جای این ارزهای به خارج رفته موقع کودتا که آمد ایران باید هواپیمایش مصادره می شد. البته کارخانه های نساجی سوریه که به کمک داعش دزدیدند را هم به اقتخاراتش اضافه کنید. حالا جنس ترکیه ای بخرید.
    • Kam. IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      3 1
      باعث تأسف است نه از بابت پیشرفت ترکیه، بلکه از به قهقرا رفتن کشور ایران، حالا دنبال قدس، فلسطین، دمشق یمن ...باشید.