نمایش عبری-غربی با آغاز مذاکرات وین

باوجود ابهام و بدبینی نسبت به دور جدید مذاکرات هسته‌ای، آمریکا و اروپا همچنان دیپلماسی و بازگشت به برجام را بهترین راه تعامل با ایران می‌دانند و هشدارهای غیررسمی مبنی بر حمله به تاسیسات نظامی ایران از رسانه های مختلف در آستانه گفت وگوها، ترفندی برای کاستن از مطالبات ایران است.

به گزارش تحریریه، از امروز پنجشنبه ۱۸ آذرماه بار دیگر وین پایتخت اتریش میزبان نمایندگان ایران  و پنج کشور روسیه، فرانسه، چین، آلمان و انگلیس است تا دور هفتم مذاکرات را که ۶ روز پیش متوقف شده بود، ازسر بگیرند. البته آمریکا نیز کما فی السابق در این مذاکرات به صورت غیرمستقیم حضور دارد.

دیپلمات ها این دور را نه دور هشتم بلکه ادامه دور هفتم مذاکرات احیای برجام ارزیابی می کنند. دور هفتم مذاکرات تا به اینجا با نتیجه ملموسی همراه نبوده به طوری که دو طرف پس از پنج روز مذاکره، جمعه گذشته وین را ترک کردند و برای مشورت با مقامات عالی رتبه به پایتخت های خود بازگشتند.

تنها برایند مذاکرات هفته گذشته وین، سه پیش نویس از سوی تیم ایرانی بود که دو مورد از آنها درقالب«لغو تحریم‌ها» و «مسائل هسته‌ای» به طرف غربی ارائه شد و تیم دیپلماتیک کشورمان اعلام کرد در صورت موافقت طرف مقابل، پیش نویس سومی نیز ارائه خواهد داد.

پس از پایان آن دور از گفت وگوها، «علی باقری کنی» رئیس تیم هسته ای کشورمان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد طرف‌ها «پاسخ مستند، مستدل و منطقی» به متون ایران ارائه کنند. این در حالی است که برخلاف طرف ایرانی اما غربی ها بدون هیچ ابتکار و طرح خلاقانه در مذاکرات قبلی حاضر شده بودند.

در شرایط کنونی برخی رسانه ها و منابع خبری از حضور مجدد تیم ایرانی پشت میز مذاکرات با چند مطالبه مشخص سخن به میان آورده اند.

دیروز چهارشنبه در آستانه ازسرگیری مجدد مذاکرات، شبکه «المیادین»به نقل از چند منبع آگاه خبر داد که هیات اعزامی ایران به مذاکرات وین پنج شرط برای ۱+۴ دارد که از جمله آن رفع کامل تحریم‌ها است.

این شبکه لبنانی به‌نقل از منابع مذکور نوشت: «خواسته‌ها اولاً رفع تحریم‌های مربوط به توافق هسته‌ای و... است». این منابع اضافه کردند: «از جمله شروط همچنین راستی‌ آزمایی درباره رفع تحریم‌ها و کسب ضمانت است».

بنابر این گزارش، «از جمله دیگر شروط هیأت ایرانی در گفت‌وگوهای وین، جبران خسارت‌های ایران و بازگشت تمامی طرف‌ها به تعهدات ذیل توافق است.»

البته این پیش شرط ها مطالبات تازه ای نیستند و طی چند سال گذشته همواره از زبان مقامات جمهوری اسلامی از تریبون های مختلف مطرح شده اند. از نگاه طرف‌های غربی اما مطالبات ایران و پیش نویس های تهران در مذاکرات «غیرمنطقی، غیرواقع‌بینانه ونشانه وقت‌کشی» است.

از این رو آنها در آستانه مذاکرات جدید ابزار تهدید و هشدار را به کار گرفته اند به آن امید که از مطالبات تهران بکاهند. ضمن اینکه تا کنون خبری درباره احتمال ارئه طرح های ابتکاری از سوی غرب رسانه ای نشده است.

درهمین راستا یک روز پس از فرانسه که جمهوری اسلامی را به «وقت‌کشی» درمذاکرات احیای برجام متهم کرد، وزیر امور خارجه انگلیس نیز دست به کار شد و روز چهارشنبه هشدار داد این دور از مذاکرات وین «آخرین فرصت» برای بازگشت به برجام است.

برجسته ترین تهدید و ابزار فشار غرب بر ایران را می توان در گزارش «رویترز» مشاهده کرد. این خبرگزاری در آستانه برگزاری مذاکرات به نقل از یک مقام آمریکایی آورد: وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل روز پنجشنبه درباره مانور نظامی احتمالی گفت‌وگو خواهندکرد که می‌تواند درصورت شکست دیپلماسی و وقوع سناریوی بد، برای نابود کردن تاسیسات هسته‌ای ایران،آمادگی دو کشور را افزایش دهد.

البته مقام آمریکایی که رویترز به عنوان منبع خود معرفی کرده به جزئیات مانور نظامی احتمالی آمریکا و اسرائیل اشاره نکرده است. این گزارش همچنین می‌گوید که تماس‌ها با مقامات آمریکا و اسرائیل برای تایید این خبر بی‌پاسخ بوده است.

از نگاه ناظران باوجود ابهام و بدبینی نسبت به دور جدید مذاکرات هسته‌ای، آمریکا و اروپا همچنان دیپلماسی و بازگشت به برجام را بهترین راه تعامل با ایران می‌دانند و هشدارهای غیررسمی مبنی بر حمله به تاسیسات نظامی ایران از رسانه های مختلف در آستانه گفت وگوها، ترفندی برای کاستن از مطالبات ایران است.

پایان/

۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶
کد خبر: 14825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =