لیتیوم و مس افغانستان در دسترس چین

پکن از فرصت خروج آمریکا استفاده می کند تا با کسب امتیاز معادن لیتیوم و مس این کشور، آینده فناوری نوین انرژی را در مشت خود بگیرد.

به گزارش تحریریه، پکن تنها چند ماه پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، از خلأ قدرت ایجاد شده ناشی از خروج آمریکا و متحدانش از افغانستان بهره برداری می کند. به نظر می رسد گروه‌های معدنی چینی در حال جستجوی فرصت‌های بکر در افغانستان برای دسترسی به ذخایر لیتیوم و مس این کشور هستند. در همین راستا گروهی از نمایندگان صنایع معدن در هفته های اخیر از مناطق مختلف افغانستان دیدن کرده اند.

تارنمای روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت، پس از گفت وگوی رهبران چین با مقامات طالبان، پکن از آگوست ۲۰۲۱ خط ارتباطی مستقیمی را با طالبان راه اندازی کرد و به نخستین کشوری تبدیل شد که به افغانستان کمک هایی را ارسال کرد. چین یا این اقدامات روابطش را با طالبان که مشتاق تأمین مالی برای ثبات اقتصاد افغانستان است، تقویت کرد.

اکنون اقتصادهای پیشرو تلاش می کنند تا دسترسی تضمین شده ای را به عناصر لیتیوم و مس داشته باشند به همین دلیل به سوی منابع غنی و دست نخورده افغانستان می شتابند. این دو عنصر برای توسعه فناوری های نوینی همچون باتری خودروهای الکتریکی و گوشی های هوشمند ضروری هستند.

طبق برخی برآوردها ذخایر لیتیوم افغانستان قادر است با ذخایر بزرگ ترین منابع شناخته شده جهان در بولیوی رقابت کند.

مذاکرات مقامات چینی با طالبان بر سر معادن مس عینک، در جنوب شرقی کابل نهایی شد. این ذخایر یکی از بزرگترین ذخایر مس جهان است که گروه‌های چینی قبلاً مجوز استخراج آن را دریافت کرده بودند. حال انجمن صنایع چین اظهار داشته که ده ها شرکت دیگر این کشور برای اکتشاف منابع افغانستان از جمله لیتیوم ابراز آمادگی کرده اند. اما فعلا در این زمینه نگرانی های زیست محیطی و اجتماعی مطرح هستند.

پروژه های معدنی در افغانستان از گذشته با چالش های لجستیکی و امنیتی قابل توجهی روبرو بوده اند. هنوز برخی گروه های تروریستی الهام گرفته از داعش تهدیدی جدی برای سرمایه گذاری در این کشور به شمار می روند.

تحلیلگران می گویند هرگونه استخراج و تولید از معادن افغانستان به تصمیم طالبان بستگی دارد که آیا تضمین های امنیتی را برای سرمایه گذاران چینی ارائه می کند یا خیر.

برخی اعتقاد دارند ممکن است همانند تصمیمی که پاکستان برای پروژه CPEC گرفت، طالبان نیروهای امنیتی را برای پروژه های چینی ها تامین کند. ازطرف دیگر شرکت های امنیتی خصوصی چین نیز ابراز آمادگی کرده اند که برای تامین امنیت در افغانستان وارد عمل شوند.

در همین راستا چین لغو تحریم های اقتصادی علیه افغانستان و آزاد شدن دسترسی طالبان به میلیاردها دلار ذخایر ارزی بلوکه شده از سوی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را خواستار شده است.

پایان/

۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 14836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =