تشکیل سازمان کشورهای تولیدکننده لیتیوم با رهبری ایران

تحلیلگر سرشناس جهان عرب با اشاره به کشف ذخیره عظیم لیتیوم در ایران پیش بینی کرد ایران در آینده نزدیک مقدمات تشکیل سازمان کشورهای تولیدکننده لیتیوم را همچون اوپک آماده می کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای«رأی‌الیوم» در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت که اگر تاکنون برنامه‌ هسته‌ای و موشکی ایران، رژیم ‌صهیونیستی و حامیانش در جهان غرب را هراسان کرده است، بنابراین اعلام کشف یک معدن «لیتیوم» حاوی ۸٫۶ میلیون تن مواد خام باعث می‌شود ایران بازیگر اصلی در مهم‌ترین صنایع جهانی در آینده شود.

تشکیل اوپک لیتیومی

کانال «اخبار راهبـــردی» در این باره عنوان داشت، این حجم لیتیوم دومین معدن بزرگ جهان بعد از شیلی محسوب می‌شود که در غرب شهر همدان قرار دارد و ده درصد ذخایر جهان را در خود جای داده است. این ماده یعنی «لیتیوم» در صنایع خودروهای برقی، باطری، رایانه، گوشی‌ همراه و صفحات خورشیدی تولیدکننده‌ی نیرو (انرژی) و غیره استفاده می‌شود.

نویسنده افزود: «بیش‌تر توضیح می‌دهیم و می‌گوییم که اگر اتحادیه‌ی اروپا و سایر مناطق جهان تولید و استفاده از خودروها با موتور نفتی را از سال ۲۰۳۵ به بعد ممنوع کنند و به خودروهای برقی و سوخت پاک روی آورند، این امر بدان معناست که همه در غرب‌آسیا، شمال و جنوب تلاش خواهند کرد تا دوستی و رضایت ایران را جلب کنند.»

عطوان سپس آورده است آن‌ها به تکاپو می‌افتند تا به این ماده‌ی اصلی دست یابند که در صنایع مذکور ضروری است. هم‌چنین بعید نمی‌دانیم که ایران در آینده‌ی نزدیک سازمانی از کشورهای تولیدکننده‌ی «لیتیوم» را مانند «اوپک» تأسیس کند تا از قیمت‌ها و منافع مشترک کشورهای عضو حمایت کند و مدیریت تولید را در دست داشته باشد.»

تشکیل سازمان کشورهای تولیدکننده لیتیوم

این تحلیلگر همچنین ادامه داد: اغراق نمی‌کنیم اگر بگوییم توافق هسته‌ای ایران دیگر اولویتی برای آمریکا ندارد. بعد از این‌که ایران در صنایع نظامی پیشرفت چشمگیری به دست آورد، به‌ویژه در زمینه‌ی موشک‌های فراصوت و مجموعه پهپاد که توانایی‌های بالای خود را در نبرد اوکراین به اثبات رسانده‌اند و توازن قدرت را به نفع متحد روس تغییر دادند.

او نتیجه گرفت که به این ترتیب ایران به‌سرعت در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای بزرگ سیاسی، نظامی و اقتصادی است و کشف معدن «لیتیوم» جایگاه این کشور را در جهان و روابطش با محور چین روسیه و سازمان «بریکس» تقویت خواهد کرد.

طبق این گزارش وجه تمایز سلاح جدید اقتصادی ایران یعنی لیتیوم این است که بر خلاف سلاح مشابه نفتی با توانمندی‌های هسته‌ای و موشکی بسیار پیشرفته حفاظت می‌شود.

«عنات هوخبرع» کارشناس جغرافیای سیاسی (ژئوپلیتیک) رژیم‌صهیونیستی در یادداشتی برای روزنامه‌ی «معاریو» اشتباه نکرد وقتی که گفت ذخایر لیتیومی که ایران رسماً اکتشاف آن را اعلام کرده می‌تواند به تغییر توازن قدرت در منطقه منجر شود و جایگاه جغرافیای سیاسی و اقتصادی بی‌سابقه‌ای به تهران بدهد.

پایان/

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =