روایت یکسویه رسانه های آمریکایی از تحولات اوکراین

رسانه های ایالات متحده برای احتمال تجاوز روسیه به اوکراین داستان سرایی می کنند این در حالی است که تشدید تنش‌ها از سوی ایالات متحده و حضور پررنگ نیروهای ناتو در مرزهای روسیه را نادیده می گیرند.

به گزارش تحریریه، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در جریان نشست مجازی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، تهدید کرد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم های اقتصادی و دیگر اقدامات را اعمال خواهد کرد. این گفت وگوها در بحبوحه تنش فزاینده بین دو کشور بر سر گسترش ناتو در شرق اروپا و استقرار ده ها هزار نیروی روسیه در امتداد مرز اوکراین برگزار شد.

«کاترینا واندن هوول» سردبیر مجله «نیشن» (Nation) در گفتگوی با پایگاه خبری خبری-تحلیلی-آمریکایی «democracynow» می گوید: «ایالات متحده روایتی یک طرفه از مناقشه روسیه و اوکراین را تعریف می کند که نقش مهم ایالات متحده در تشدید این تنش ها را نادیده می گیرد. درگیری اوکراین یک جنگ داخلی است اما به جنگ نیابتی بین ایالات متحده، روسیه و ناتو تبدیل شده است.»

در ادامه بخشی از مصاحبه با کاترینا واندن هوول آمده است:

** پرسش: کمی درباره رخدادهای اخیر و تشدید تنش ها بین روسیه و اوکراین توضیح دهید.

*** هوول: این تشدید جدید نیست. این در واقع به گذشته برمی گردد. ما در کشور روایتی یک طرفه داریم که یک مشکل است زیرا ما از تعداد فزاینده نیروهای ناتو در مرز اوکراین- روسیه یادی نکرده ایم. تشدید تنش به نفع منافع ملی و امنیتی ایالات متحده نیست بلکه راه حل سیاسی و دیپلماتیک تنها راه پیش رو است.

باید به عقب برگردم زیرا تاریخ مهم است. شما به گسترش ناتو اشاره کردید. در سال ۱۹۹۰، «گورباچف» ​​که ریاست اتحاد مجدد آلمان را بر عهده داشت و «جیمز بیکر» وزیر امور خارجه وقت آمریکا قول دادند که یک اینچ به سمت شرق نروند. ناتو یک اینچ این قول، که در آرشیو امنیت ملی ودر سایر مطالب مستند شده است، نقض شد. من فکر می کنم این دلیل اصلی تنش هایی است که امروز شاهد آن هستیم. گسترش ناتو به معنای حضور انبوهی از نیروهای ناتو و آمریکایی در مرز روسیه که درک آن برای مسکو دشوار است.

ناتو یک نهاد عادی نیست بلکه یک سازمان نظامی است. علاوه بر این، ایالات متحده حدود ۲.۵ میلیارد دلار برای هواپیماهای بدون سرنشین و تسلیحات هزینه کرده است، بنابراین علاوه بر توجه به نیروهای روسیه در دونباس، باید به طرف دیگر ماجرا نیز نگاه کنیم. این شامل اقدامات تحریک آمیز دریایی و هوایی آمریکا در ماه های گذشته است. بمب‌افکن هسته ‌ای در ۱۲ مایلی از مرز روسیه پرواز می‌ کند. البته این در رسانه های ایالات متحده گزارش نشده بلکه در مطبوعات نظامی آمده است.

** پرسش: من می‌خواستم دقیقا در مورد این موضوع از شما بپرسم که گزارشی از افزایش نیروهای ایالات متحده در منطقه گزارش نشده است. شما به مطبوعات نظامی اشاره کردید. آیا می توانید درباره افزایش فروش تسلیحات از ایالات متحده و حتی این واقعیت که مستشاران آمریکایی در حال آموزش نیروهای اوکراینی در غرب اوکراین هستند صحبت کنید؟ می توان گفت که افزایش تحرکات فقط در طرف روسیه نیست؟

*** هوول: اوکراین اهمیتی طولانی برای روسیه دارد. گزارش نادرست در مورد دخالت ایالات متحده یک اقدام نادرست در قبال مردم آمریکا است زیرا آنها هر روز خبرهایی را دریافت می کنند که در آن نوشته شده این تجاوز از طرف روسیه است. درست است که تجاوز روسیه حقیقت دارد، اما همدستی ایالات متحده با هواپیماهای بدون سرنشین نیز حقیقت دارد.

اکنون شما در اینجا این خطر را دارید که رئیس‌جمهوری که در داخل کشور کارهای خوبی انجام می‌دهد، اما به نظر می‌رسد متعهد به جنگ سرد قدیمی است و روسیه و چین را به جان هم می اندازد تا آمریکا را امن‌ تر کند. این یک جنگ داخلی است اما به جنگ نیابتی بین ایالات متحده، روسیه و ناتو تبدیل شده است. بنابراین فکر می‌کنم قبل از وقوع یک تشدید تصادفی باید عقب ‌نشینی کنیم.

اینجاست که فکر می کنم به ما بد شده است. همانطور که می دانید اگر به صورت دقیق همه جوانب را بررسی نکنید، مناظره ها را با دقت دنبال نکنید یا طیف وسیعی از دیدگاه ها را نبینید، متوجه نمی شوید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

پایان/

۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 14873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =