جزئیات بودجه 1401/ حداقل  حقوق سال بعد 4.5 میلیون تومان خواهد شد

حداقل حقوق بگیران دولتی، سال آینده 4.5 میلیون تومان دریافتی خواهند داشت. یک مقام آگاه در سازمان برنامه و بودجه در این باره به فارس می‌گوید: حداقل حقوق کارمندان در سال جاری 3.5 میلیون تومان است که برای سال بعد به 4.5 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش تحریریه،‌ کل بودجه سال 1400 بیش از 1277 هزار میلیارد تومان مصوب شد که در لایحه بودجه سال آینده با رشد حدود 4 درصدی به 1327 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

-درآمدهای مالیاتی و گمرکی در بودجه امسال 325 هزار میلیارد تومان است که با حدود 73 درصد رشد به حدود 562 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. عمده این افزایش ناشی از افزایش 70 درصدی درآمدهای مالیاتی است که طبق پیش‌بینی‌ها به 470 هزار میلیارد تومان رسیده است. مسئولان معتقدند اجرای قانون مالیات ارزش افزوده جدید و سامانه پایانه فروشگاهی منجر به جهش درآمدها می‌شود و این مسئله را داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با فارس تایید کرده است.

- درآمد ناشی از مولدسازی و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول از رقم 45 هزار میلیارد تومان بودجه سال جاری با کاهش 74 درصدی به حدود 12 هزار میلیارد تومان رسیده است.

-واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات گازی) نیز 307 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به مصوب بودجه امسال 12 درصد افت نشان می‌دهد.

-منابع حاصل از مابه التفاوت 20 درصد صندوق توسعه ملی تا 40 درصد براساس برنامه ششم توسعه بالغ بر حدود 110 هزار و 600 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

-سهم طرح‌های عمرانی 160 هزار میلیارد تومان است.

-منابع رشد اقتصادی و صندوق پیشرفت و عدالت 180 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

-اعتبارات هزینه‌ای بودجه حدود 990 هزار میلیارد تومان است.

* پیش بینی افزایش 10 درصدی حقوق 

-طبق اظهارات مسئولان دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه مدیریت مصارف و هزینه‌ها در دستور کار قرار دارد و در همین جهت یکی از رویکردهای در نظر گرفته شده میزان افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت است. 

-مفاد بخشنامه و ضوابط مالی ناظر بر بودجه نشان می‌دهد متوسط افزایش حقوق کارکنان دولتی برای سال بعد 10 درصد تنظیم شده است؛ بدین معنا که حداقل بگیران حدود 30 درصد افزایش حقوق دارند و حقوق‌ها هر چه به سمت ارقام بالاتر می‌رود ضریب افزایش پلکانی کاهش می‌یابد. به گفته مسعود میرکاظمی این مدل به بازتوزیع عادلانه کمک می‌کند و شکاف ایجاد شده بین حقوق کارکنان را ترمیم خواهد کرد.

-حداقل حقوق بگیران دولتی، سال آینده 4.5 میلیون تومان دریافتی خواهند داشت. یک مقام آگاه در سازمان برنامه و بودجه در این باره به فارس می‌گوید: حداقل حقوق کارمندان در سال جاری 3.5 میلیون تومان است که برای سال بعد به 4.5 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

* معافیت مالیاتی حقوق 25 درصد بیشتر شد

-معافیت مالیاتی حقوق برای سال آینده نیز 5 میلیون تومان در ماه پیش بینی شده است. این رقم برای سال جاری 4 میلیون تومان مصوب شد که شد 25 درصدی دارد.

-افزایش حدود 30 درصدی حقوق حداقل بگیران به همراه بالا بردن سقف معافیت مالیاتی کمک شایانی به سطح رفاه و قدرت خرید این قشر می‌کند.

* نگاه سیاستمداران به بودجه

-شاخص‌هایی از بودجه اثرات بین المللی و منطقه‌ای دارد که نگاه سیاست‌مداران به آن معطوف خواهد شد. در این باره رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرده است که بودجه سال آینده ناظر به باقی ماندن تحریم‌ها تدوین می‌شود و نگاه‌های خوشبینانه و ارقام واهی جایی در این سند مالی نخواهد داشت.

* دولت چقدر نفت می فروشد؟

-یکی از شاخص‌ها میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی است که کانون توجهات محسوب می‌شود. در لایحه بودجه رقم صادرات نفت 1.2 میلیون بشکه در روز با قیمت 60 دلار پیش بینی شده است. در لایحه بودجه 1400 دولت قبل 2.3 میلیون بشکه نفت در روز پیشنهاد کرد که با توجه به میزان فروش نفت در سطحی بسیار کمتر از رقم پیشنهادی، مجلس با تعیین سقفی پایین‌تر، میزان صادرات نفت را معادل 1.5 میلیون بشکه در روز تعیین و تصویب کرد.

* درآمدهای ارزی چقدر می‌شود؟

-با فرض صادرات 1.2 میلیون بشکه نفت خام و میعانات با قیمت هر بشکه 60 دلار حدود 26 میلیارد 280 میلیون دلار ارزآوری برای دولت بدون کسر 14.5 درصد سهم وزارت نفت و صندوق توسعه ملی وجود داشت. مضاف بر اینکه خالص صادرات گاز که حدود 3 میلیارد و 58 میلیون دلار پیش بینی شده را در نظر گرفت.

* نرخ تسعیر ارز 

-از دیگر ارقام که فعالان اقتصادی به دنبال آن هستند و این روزها مورد توجه قرار دارد نرخ تسعیر ارز یا همان نرخ تبدیل دلار به ریال است. این مسئله روی بازار ارز و نحوه تامین مالی تجارت و مراودات مالی دولت و بانک مرکزی اثر دارد. از این رو دولت نرخ تسعیر 23 هزار تومانی را در لایحه بودجه گنجانده است.

پایان/

۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 14921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =