عضو کمیسیون اقتصادی: مدیریت خودروسازان به سهامداران واقعی داده شود/دولت از مدیریت کنار برود

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مدیریت صنعت خودرو توسط دولت مشکل اصلی است و اداره این شرکت ها باید به سهامداران واقعی واگذار شود.

به گزارش تحریریه، غلامرضا مرحبا در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه پیشنهادی برای توسعه صنعت خودروسازی ایران برای رقابت پذیری با سایر صنایع خودروسازی جهان دارید گفت: از دهه های گذشته تاکنون با خودروسازی های مختلف خارجی کار کردیم که از مشارکت با آنها در بخش های مختلف مثل مونتاژ و ... نتیجه خوبی حاصل نشده و صنعت خودروسازی کشور وارد فاز توسعه ای نشده است. راهکار این است که مدیریت شرکت های خودروسازی باید به سهامداران واقعی داده شود تا بتوانند در مدیریت بهینه شرکت ها نقش ایفا کنند. دولت باید چنبره خود را از بالای سر صنعت خودروسازی بردارد.

وی با بیان اینکه باید از کشورهای درجه دو و سه در تولید صنعت خودرو فاصله گرفت افزود: نباید وقت و سرمایه و نیروی خود را صرف مونتاژ یا همکاری و مشارکت با خودروسازهایی کنیم که اغلب آنها خود معمولاً صنایع مونتاژکار هستند، بلکه باید همت خود را صرف دعوت از خودروسازان درجه یک دنیا برای سرمایه گذاری و تولید در ایران کنیم. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که خودروسازان درجه دو و سه در طی دهه های گذشته نتوانستند تکنولوژی واقعی را وارد کشور کنند.

وی در این باره با ذکر مثالی گفت: با پژو قرارداد بستیم که ۴۰۵ را در ایران تولید کنیم، اما علیرغم اینکه در قرارداد بر انتقال تکنولوژی ساخت به ایران تاکید شده بود اما این موضوع محقق نشد. به عبارت دیگر بعد از گذشت تولید دو دهه پژو در کشور با جرات می توان گفت فقط باد لاستیک ها ایرانی بود.

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که دولت باید به شدت از قطعه سازان داخلی برای توسعه صنعت خودروسازی کشور حمایت کند، و تصریح کرد: حمایت از خودروساز تا رسیدن به مرز خود کفایی، تبدیل شدن به یکی از  تولیدکنندگان درجه یک بین المللی، و صادرات قطعه ایرانی به دنیا باید ادامه داشته باشد. از سوی دیگر دولت و مسوولین امر باید مراقب باشند با صنایع خودروسازی که بعد از تشدید تحریم های ایران، با بدعهدی از ایران خارج شدند قراردادی نبندند.

مرحبا در ادامه به موضوع طراحی صندوق عقب خودرویی که سال ها در ایران تولید می شده توسط یک شرکت ایتالیایی اشاره کرد و در انتقاد از مدیریت های غلط صنعت خودروسازی کشور گفت: شنیده شده که یکی از  شرکت‌های تولید داخلی با یک شرکت طراح ایتالیایی قراردادی مبنی بر طراحی صندوق عقب برای یکی از خودروهایی که سالهاست در کشور تولید شده بسته است. شرکت ایتالیایی بابت طراحی صندوق عقب خودرو،۷ میلیون دلار خواسته است در حالی که براساس اسناد شرکت مذکور طراحی یک خودرو در آن شرکت ۴ میلیون دلار بوده است! چنین ریخت و پاش های دور از منطقی توسط مدیران صنعت خودروسازی کشور نتیجه عدم شفاف سازی اقتصادی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر حمایت همه جانبه از صنعت قطعه سازی گفت: برخی قطعات خودروی ساخت داخلی نشان دهنده توانمندی و به روز شدن این صنعت است. در حال حاضر قطعه سازان بزرگترین طلبکاران از صنعت خودروسازی کشور به شمار می روند. در صورتی که طلب آنها پرداخت نشود، نمی توانند حقوق کارگران خود را بپردازند. در نیروی کار خود ایجاد انگیزه کنند و ماشین آلات و تکنولوژی های روز دنیا را وارد کنند. از سوی دیگر این موضوع باید روشن شود که به چه دلیلی خودروسازی ما زیان ده است؟

پایان/

۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۳
کد خبر: 15033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کلانتری IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      0 1
      شما ها نجومی بگیران مجلس که دنا پلاس مجانی گرفتید دیگه چی میگید؟