بررسی اتفاقات بازار در هفته‌ای که گذشت/ چرا اخبار مثبت تاثیری روی بورس ندارد؟

اخبار منفی را بزرگ‌نمایی می‌کند و با واکنش‌های هیجانی، سمت عرضه‌ها را سنگین می‌کند.

به گزارش تحریریه، بازار سرمایه ما بازاری کم عمق و ترسیده است، به اخبار واکنش درخور نشان نمی‌دهد، اخبار منفی را بزرگ‌نمایی می‌کند و با واکنش‌های هیجانی، سمت عرضه‌ها را سنگین می‌کند. همچنین اخبار مثبت را با وزن کمتری لحاظ می‌کند و به فرصت‌ها بی‌توجه است.

اهالی بازار سرمایه نیز مذاکرات وین را دنبال می‌کنند، اخبار غیر شفاف آن بر ریسک‌های بازاری می‌افزاید و بازار از نمادها سود بالاتری را طلب می‌کند که در نتیجه کاهش قیمت‌ها و خروج نقدینگی از بازار را به دنبال دارد.

بودجه شاید بهترین سندی است که بندهای آن بر نمادهای بازار سرمایه اثر مستقیم دارد؛ رشد قیمت سوخت در آن، نگرانی صنایع فولاد ‌و برخی پتروشیمیها را به دنبال داشت.

هرچند با توضیحات معاون برنامه و بودجه از نگرانی‌های ناشی از آن کاسته شد.

نرخ بهره مالکانه اگرچه از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار است، ولی به لحاظ رشد قیمت‌های فروش و مقدار محقق در سال‌جاری، نگرانی قابل توجهی را متوجه سنگ آهنی ها و دیگر صنایع معدنی مثل مس، روی، سرب و … نمی‌کند.

پذیرفتن کف قیمت دلار ۲۳۰۰۰ تومانی در بودجه، کاهش مالیات شرکت‌ها از نرخ ۲۵٪ به ۲۰٪، حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده، حرکت ارز نیمایی به سمت ارز آزاد، کاهش تورم انتظاری از طریق کاهش نرخ رشد دستمزدها، تصویب ردیف بودجه جهت صندوق تثبیت بازار و … همه اخبار مثبتی هستند که در بودجه لحاظ شده‌اند ولی بازار متاسفانه به آن‌ها توجه کافی ندارد.

پایان/

۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
کد خبر: 15113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =