صنعت مس ایران گرفتار مدیران گردشی

میزان کارآمدی و بهره وری و ارتقای صنعت مس در دوره مدیریت بیش از یک دهه ای «اردشیر سعدمحمدی» گواه این امر است که نمی توان از این مدیر کارنابلد انتظار بهبود برای منابع ملی ایران داشت.

به گزارش تحریریه، درحالی که از تولیدکنندگان مس جهان خبرهای پرامیدی در زمینه افزایش عرضه و پاسخگویی به تقاضای روبرو رشد صادر می شود اما صنعت ملی مس ایران نه تنها آمار و ارقام تازه ای را از میزان تولید خود ارائه نمی دهد بلکه خبرهایی در زمینه نقص های مدیریتی شدید در مدیریت کلان این مجموعه به گوش می رسد.

شما از مدیر ضعیفی که سالها در صنعت مس فعالیت داشته است، نمی توانید انتظار داشته باشید که با توان کامل و حسن نیت مجموعه تحت امر خود را مدیریت کند. میزان کارآمدی و بهره وری و ارتقای این صنعت در دوره مدیریت بیش از یک دهه ای «اردشیر سعدمحمدی» در شرکت ملی صنایع مس ایران گواه این امر است که این مدیر یا توان کافی برای مدیریت و رشد مجموعه تحت امر خود را ندارد.

جهان با سرعت رو به جلو حرکت می کند. با افزایش ۳.۹ درصدی تولید کشورها در سال آینده میلادی بازار مس با مشکلات کمتری روبرو خواهد شد. تارنمای «S&P Global» در گزارشی نوشت انتظار می‌رود بازار جهانی مس تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۲، پس از کمبود عرضه در سال ۲۰۲۱، با مازاد قابل توجهی روبرو شود. از اینرو پیش بینی می شود عرضه مازاد به بازار مس طی دو سال آینده ادامه یابد.

«ادوارد مایر» تحلیلگر ED&F Man Capital Markets چندروز قبل عنوان داشت مازاد سال ۲۰۲۲ براساس فرض افزایش ۳.۹ درصدی در تولید پالایش شده است که بزرگترین افزایش در هشت سال گذشته را نشان می دهد. همچنین پیش بینی می شود تقاضای مس نیز ۲.۴ درصد افزایش یابد.

«دانیل بریزمن» تحلیلگر کالای Commerzbank هم اعتقاد دارد اگرچه افزایش تقاضا پیش بینی می شود، اما این برای جذب افزایش عرضه کافی نخواهد بود. طبق ارزیابی کارشناسان این پایگاه خبری، تفاوت قابل توجه عرضه به دلیل بهبود در خروجی کار معادن و افزایش بهره وری نیروی کار و اقدامات مدیریتی به وجود آمده است.

مس جهان و مس ایران

بررسی روند توسعه صنعت مس ایران در ده سال گذشته در خوشبینانه ترین حالت آن افزایش تولید به میزان ۷۰ هزار تن را نشان می دهد که در کل می توان ادعا کرد با همه ادعاها و هزینه های چند ده میلیارد دلاری تنها در سال حدود ۲ درصد افزایش ظرفیت داشته است.

این در حالی است که کشور پرو در ۱۰ سال قبل مانند ایران جایگاهی را تولید مس جهان نداشت اما در یک دهه توانست تولید مس را چندبرابر کند و خود را به سه کشور برتر جهان در تولید فلز سرخ تبدیل نماید. این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۲ میلیون تن مس تولید می کند و سودی حدود ۱۳ میلیارد دلاری را نصیب این کشور می کند.

یک دهه قبل در ابتدای دوره مدیریت سعدمحمدی تولید سالانه مس ایران نزدیک به ۲۲۰ هزار تن در سال بود و اکنون پس از بیش از یک دهه افتخار وی و مدیران نزدیک به او در این صنعت آن است که شاید امسال تولید مس به ۳۰۰ هزار تن برسد. البته این وعده در سال های قبل هم بیان شد اما محقق نگشت. در بهترین حالت تولید مس ایران از سوی این مدیران ۲۸۰ هزار تن بوده است.

در طول دوره مدیریت سعدمحمدی، تولید مس ایران نتوانسته است حدود ۸۰ هزار تن در سال افزایش یابد حال آنکه ایران دارای ششمین ذخایر بزرگ مس جهان است. براساس یک برآورد ساده با یک مدیریت معمولی اما دلسوز و منطقی تولید مس ایران باید به ۱.۵ تا ۲ میلیون تن در سال برسد. در این صورت صنعت مس ایران با چند برابر کردن تولید مس خود به جایگزینی برای درآمدهای نفتی کشور تبدیل می شد.

پایان/

۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 15117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =