گفتگو| نقش اساسی سامانه‌ها در کاهش فرارهای مالیاتی/ مالیات از زمین‌های خالی در دستور کار قرار خواهد گرفت؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به نقش اساسی سامانه‌ها در کاهش فرارهای مالیاتی،‌ گفت: مالیات ستانی از زمین‌های خالی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار تحریریه،‌ با بیان اینکه، معافیتهای مالیاتی در برخی از بخشها نیاز به بازنگری دارد، گفت: به طور مثال در بخش کشاورزی برخی محصولات لوکس آن هم در شرایط کم بود تولید می‌شود. بازنگری در معافیتهای مالیاتی کمک می‌کند تا سرمایه‌ها به سمت بخش‌های موردنیاز کشور حرکت کند. واحدهایی که در مناطق ویژه اقتصادی مستقر هستند از پرداخت مالیات معاف شدند اما اگر کسی کالایی را از آن‌ها خریداری کند و بخواهد وارد سرزمین اصلی کند باید مالیات ارزش افزوده آن را بپردازد. در اینجا قانون ابهام دارد و مجریان به سراغ تولیدکننده می‌روند و از او مطالبه مالیات می‌کنند در حالیکه دریافت این مالیات بر عهده گمرک بوده و واردکننده باید آن را بپردازد. 
وی افزود، گمرک باید در محلهای ورود مناطق ویژه مستقر باشد تا وقتی کالا در حال ورود به کشور است حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن را دریافت کند مانند کالاهای دیگری که وارد کشور می‌شوند. در اینجا گمرک وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد و تولید کننده بازخواست می‌شود اما این در حالی است که تولیدکننده صرفاً باید بر مسئله تولید خود متمرکز باشد. در عین حال لازم است معافیتهای مالیاتی را برای برخی از بخشها در نظر بگیریم به طور مثال کشور بنگلادش بر روی بخش پوشاک متمرکز شده و آن را به عنوان موتور محرکه اقتصاد خود در نظر گرفته است. تولید پوشاک سه مزیت گستردگی، نیاز به سرمایه‌گذاری کم و امکان قاچاق را دارد. مجموعه این عوامل می‌شود که تولید داخل نسبت به واردات اولویت داشته باشد.
به گفته قادری، در شرایطی که در نظام مالیاتی بدون توجه به مالیات ارزش افزوده که برای نخ و بعد برای پارچه دریافت شده از محصول نهایی نیز مالیات می‌گیریم. این مالیات، مالیات مضاعف است و نیاز داریم که در چنین حوزه‌هایی معافیتهایی را در نظر بگیریم. این اقدام می‌تواند بسیاری از حوزه‌های اقتصادی را فعال کنند.
نقش اساسی سامانه‌ها در کاهش فرارهای مالیاتی/مالیات از زمین‌های خالی در دستور کار قرار خواهد گرفت؟
قادری با بیان اینکه،‌ در بخش مقابله با فرارهای مالیاتی بر هوشمندسازی و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی تاکید می‌شود، گفت: از جمله این موارد پایانه‌های فروشگاهی است که با وجود گذشت زمان قانونی برای اجرای آن همچنان این سامانه عملیاتی نشده است. در صورتی که سامانه پایانه‌های فروشگاهی در حوزه‌های مختلف اجرایی شود بسیاری از فرارهای مالیاتی که امروز وجود دارد از بین خواهد رفت. دستگاه‌های پوز نباید آزاد باشند و باید به یک حساب مالیاتی متصل شوند و این مسئله شامل تمامی افراد جامعه از پزشکان و وکلا تا دیگر اقشار می‌شود. استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی نقش اساسی در دریافت مالیات از مجموع درآمد، مالیات بر خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی دارد. ضمن اینکه پایه‌های مالیاتی همچنان نیاز به تکمیل دارد چراکه به طور مثال مالیاتی از زمینهای خالی رها شده دریافت نمی‌شود و ممکن است بخشی از نقدینگی به این سمت حرکت کند. در صورتی که زمینی در محدوده مسکونی قرار داشته باشد، باید از آن استفاده شود. اگر فردی آن را خریداری و بعد احتکار کند دیگر فایده ای برای جامعه نخواهد داشت. در نتیجه باید خلأهای قانونی در این حوزه پر و جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود.
عدم جدیت وزارت راه در تکمیل سامانه املاک و اسکان 
قادری گفت: متاسفانه سامانه‌ای که برای شناسایی خانه‌های خالی طراحی شده سامانه روانی نیست و به راحتی نمی‌توان اطلاعات را وارد آن کرد. این مسئله نشان می‌دهد که وزارت راه و شهرسازی آن جدیت لازم را برای تکمیل این سامانه ندارد. 

پایان/

۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 15136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =