گفتگو| تعارض منافع در اصلاح آیین‌نامه‌های داخلی مجلس/چرا برخی موارد استفاده مجلس از اصل 85 را پذیرفته نمی‌شود؟

یک نماینده مجلس با اشاره به وجود تعارض منافع در اصلاح آیین‌نامه‌های داخلی مجلس،‌گفت: چرا شورای نگهبان استفاده مجلس از اصل 85 را نمی‌پذیرد؟

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار تحریریه گفت: بنده معتقد هستم روش قانون‌گذاری ما در دنیا نمونه ندارد و بدترین شکل قانون‌گذاری است که وجود دارد. وقتی طرحی به یک کمیسیون ارائه می‌شود، نمایندگان ده روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را ارائه کنند و در صورتی که طرح رای نیاورد، به مصوبه کمیسیون بازمی‌گردیم. این رویه غلط است و ابتدا مصوبه کمیسیون باید به رای گذاشته شود؛ موافقان و مخالفان نظر خود را ارائه کنند و در صورتی که طرح رای نیاورد پیشنهادات نمایندگان جایگزین شود. متاسفانه به این دلیل که بحث تعارض منافع وجود دارد و عده‌ای علاقه مند صحبت پشت بلندگو مجلس هستند اجازه اصلاح آیین‌نامه را نمی‌دهند. بخشی از آیین‌نامه مجلس باید در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای اصلاح شیوه قانون‌گذاری تغییر کند. اگر نمایندگان نظری دارند باید در کمیسیون‌های تخصصی نظرات خود را بیان کنند اما در حال حاضر نمایندگان در دو مرحله که یکی پیش از ورود طرح به کمیسیون تخصصی و دیگری پس از ارائه طرح به صحن مجلس است امکان ارائه پیشنهاد دارند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: پیش از ورود طرح به صحن هیچ یک از نمایندگان پیشنهادی ارائه نمی‌کنند چرا که نمود بیرونی و رسانه‌ای ندارد بنابراین وقتی گزارش کمیسیون تخصصی به صحن ارائه شد پیشنهادات خود را ارائه می‌کنند چرا که در این مرحله تریبون در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و در حوزه انتخابیه نیز دیده می‌شوند.
به گفته قادری، دولت در بسیاری از موارد لایحه‌ای به مجلس ارائه نمی‌کند چرا که نگران همین وضعیت فعلی را که در حوزه‌ها مختلف دارد از دست بدهد در نتیجه رویه فعلی غلط است و نیاز به اصلاح دارد. عمده کار نمایندگان باید در کمیسیون‌های تخصصی باشد. برخی موارد تخصصی نیز باید برود و در قالب اصل 85 مورد بررسی قرار بگیرد. امروز شورای نگهبان اصل 85 را نمی‌پذیرد چرا که کمسیون مشترکی که شکل می‌گیرد یک وقت مرده‌ای را برای تشکیل جلسات تعیین می‌کند و در جلسات بیشتر اعضا که باید 23 نفر باشند شرکت نمی‌کنند. در نهایت تعداد محدودی از نمایندگان طرح را می‌نویسند و در آخر یک جلسه 23 نفره برگزار می‌کنند و می‌گویند اگر کسی نظری دارد، بیان کند.
وی افزود، این مسئله در طرح اصلاح بررسی طرح‌ها و لوایح که در کمیسیون آیین‌نامه مجلس قرار دارد، دیده شده است. شیوه بررسی بودجه نیز شامل این اصلاحات خواهد شد. براساس اصلاحات پیشنهادی، بیشتر اعضای کمیسیون مشترکی که برای طرح‌ها و لوایح اصل 85 تشکیل می‌شود، باید از کمیسیون اصلی باشند و از دیگر کمیسیون‌های مجلس نیز یک تا سه نفر می‌توانند در جلسات شرکت کنند. جلسات این کمیسیون در صحن مجلس و با رادیو روشن انجام خواهد شد تا افراد حضور داشته باشند چرا که تعداد نفرات حاضر باید در رادیو اعلام شود. این مسئله می‌تواند این امکان را فراهم کند تا بسیاری از طرح‌های تخصصی از این طریق و با سرعت بیشتر تعیین تکلیف شوند. با توجه به اصلاح رویه‌ای که در این خصوص اتفاق می‌افتد شورای نگهبان نیز آن را خواهد پذیرفت.

پایان/

۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 15138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =