شناسایی ۵ هزار شرکت کاغذی و صوری/ بهره برداری از پایانه های فروشگاهی، شاید یک سال دیگر

معاون سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه، رشد درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود هشتاد درصد است، گفت: سامانه پایانه های فروشگاهی تا یک سال دیگر تکمیل خواهد شد.

به گزارش تحریریه، مسیحی در مورد درآمدهای مالیاتی سال 1401، ارقام لحاظ شده در لایحه نگرانی هایی را ایجاد کرده است چرا که اگر آنها را با ارقام محقق شده، مقایسه کنیم می‌بینیم که یک رشد 66 درصدی  نسبت به سال جاری در نظر گرفته شده است. اما اگر بخواهیم بحث اجرای قانون مالیات ارزش افزوده را در نظر بگیریم، با توجه به افزایش انتفاع شهرداریها از این درآمدها، عملا نرخ رشد درامدهای مالیاتی نسبت به سال 1400 بالای 80 درصد خواهد بود. 

به گفته مسیحی، در پنج سال گذشته، سالانه نرخ رشد درآمدهای مالیاتی 21تا22 درصد بوده است در نتیجه به نظر ما این افزایش جهشی منابع قابل تحقق نیست. اگر مالیات بر خانه‌های خالی، خانه‌ها و خودروهای لوکس را نیز در نظر بگیریم 9000 هزار میلیارد تومان از این منبع در نظر گرفته شده است که در سال جاری این پایه‌ها تحققی نداشته است. البته از این مبلغ بخشی مربوط به خودروها است که آیین‌نامه آن هنوز به تصویب نرسیده است. سامانه املاک و اسکان نیز همچنان آماده نیست. 

معاون سازمان امور مالیاتی ادامه داد: سال گذشته بخشی زیادی از اصناف تعطیل بودند. ما برای اولین بار 80 درصد خود اظهاری مودیان را مورد پذیرش قرار دادیم و تمرکز خود را بر پرونده‌های بزرگ گذاشتیم. این از جمله اقداماتی بود تا فرهنگ خود اظهاری را ترویج کنیم اما این مسئله نیازمند تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی است. باید یه سمتی حرکت کنیم که دسترسی ما به سایر سامانه‌های اطلاعاتی آنلاین باشد. اطلاعات باید به موقع به دست ما برسد در غیر این صورت ارزش خود را از دست می‌دهد.

شناسایی پنج هزار شرکت صوری با رسد تراکنش‌های بانکی

مسیحی در مورد فرار های مالیاتی گفت: ما هم زمان با پذیرش خود اظهاری ها وظیفه داریم انرژی خود را بر فرار مالیاتی تمرکز کنیم. چند سالی است که سازمان امور مالیاتی تراکنش‌های بانکی را رصد می‌کند و در حال حاضر بیش‌از پنج هزار شرکت صوری و کاغذی شناسایی کردیم. این شرکت‌ها نه فقط نظام مالیاتی، بلکه بعضاً سیستم بانکی را دور می‌زنند. 

تکمیل سامانه پایانه های فروشگاهی تا نیمه دوم سال 1401

وی در خصوص قانون پایانه سامانه‌های فروشگاهی گفت: پیش از این هیچ بودجه‌ای برای تکمیل این سامانه مشخص نشده بود اما این اقدام در سال جاری صورت گرفته است و امیدوار هستیم تا این کار بزرگ تا نیمه دوم 1401 به نتیجه برسد. برای سال آینده نمی‌توان بر روی پایه‌های مالیاتی مانند مالیات بر مجموع درآمد حساب کرد و باید تلاش کنیم با پایه‌های موجود اعداد پیش‌بینی شده را محقق کنیم.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی گفت: ما معافیت های جغرافیایی مالیاتی مثل بحث مناطق آزاد را داریم که روز به روز نیز زیاد می‌شوند بدون آنکه به جهش اقتصادی آنها و اهداف تعیین شده توجه کرده باشیم. ما تلاش کردیم برخی موارد از معافیتها تغییر پیدا کند اما تا کنون موفق نشدیم. بخش عمده مالیات بر ثروت، بیشتر شامل مالیات بر نقل و انتقال سهام بوده است اما امکان افزایش این رقم وجود ندارد.

۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 15192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =