برگ برنده روسیه در بازار انرژی اروپا

تلاش های اروپا نه تنها موجب کاهش نفوذ روسیه در بازارهای انرژی نشده است بلکه اکنون این هراس وجود دارد که عملیاتی شده پروژه نورداستریم ۲ قدرت کاخ کرملین را تحکیم خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی در مورد بحران انرژی و سوخت در اروپا نوشت: کشورهای اروپایی در سال های گذشته برای تضعیف نفوذ و قدرت روسیه در بازارهای انرژی روسیه تصمیم گرفتند تا قرارداد گاز را در چهارچوبی جدا امضا کنند تا وابستگی قیمت گاز به نفت بر روی آن تاثیر نگذارد.

با این حال اکنون اروپایی ها با شرایطی مواجه شدند که قیمت نفت همچنان پایین است اما قیمت گاز به شدت افزایش یافته است. 

 این معادله قیمتی برای گاز که از سوی کشورهای اروپایی به روسیه پیشنهاد شد کارساز نبود. امروزه قیمت گاز به صورت ساعتی در حال افزایش است بدون آنکه ارتباطی به رکود بازار نفت داشته باشد.

اروپایی ها دریافته اند که عقد قرارداد گازی آن ها با مسکو اشتباه بوده است و قیمت گذاری باید وابسته به قیمت نفت بازارهای جهانی صورت می گرفت.

در سال جاری هزینه گازی برای کشورهای اروپایی نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۰ میلیارد یورویی همراه بوده است و این افزایش قیمت بیش از هر عامل دیگری به افزایش قدرت و نفوذ روسیه در بازارهای انرژی اروپا کمک کرده است. 

هراس از افزایش قدرت و نفوذ مسکو در اتحادیه اروپا اکنون بیشتر هم شده است زیرا ارزیابی ها حکایت از آن دارد که راه اندازی پروژه نورد استریم ۲ می تواند جایگاه و نفوذ کاخ کرملین در عرصه های بین المللی و از جمله در اروپا را بیش از پیش تقویت کند. 

پایان/

۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
کد خبر: 15235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =