مسکو و نتیجه تحقیقات خرابکاری نورد استریم

وزارت خارجه روسیه از کشورهای آلمان، دانمارک و سوئد به دلیل امتناع آنها از مشارکت روسیه در تحقیقات در مورد خرابکاری در خط لوله گازی نورداستریم انتقاد کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، مسکو اعلام کرد که روسیه نتایج تحقیقات جاری در مورد انفجارهای خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ در اواخر سپتامبر را به رسمیت نمی شناسد مگر اینکه کارشناسان این کشور هم اجازه شرکت در این تحقیقات را داشته باشند.

وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که نمایندگان آلمان، دانمارک و سوئد را احضار کرده است تا «تعجب» خود را در مورد عدم واکنش رسمی به درخواست همکاری ارسال شده در اوایل ماه جاری توسط «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه را اعلام کند.

این وزارتخانه در بیانیه مطبوعاتی خود خاطرنشان کرد در حالی که مقامات روسیه و غول انرژی این کشور، گازپروم، هنوز اجازه دسترسی به این تحقیقات را ندارند، گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد برلین، کپنهاگ و استکهلم از درخواست‌های مشابه کشورهای دیگر همچون ایالات متحده استقبال کرده‌اند.

نتیجه تحقیقات در مورد انفجارهای نورد استریم ؟

دیپلمات‌های روسی تأکید دارند اگر درخواست‌های این کشور برای همکاری نادیده گرفته شود، مسکو تصور می‌کند که سه کشور اروپایی «چیزی برای پنهان کردن دارند یا این که عاملان این حملات تروریستی را مخفی می‌کنند».

در این بیانیه تصریح شده است: البته روسیه هیچ نتیجه گیری را از چنین تحقیقاتی به رسمیت نمی شناسد، مگر اینکه کارشناسان روسی در آن شرکت کنند.

این هشدار پس از آن صادر شد که «ماگدالنا اندرسون» نخست وزیر سوئد چند روز قبل اعلام کرد که استکهلم نتایج تحقیقات خود را در مورد انفجارهایی که به دو خط لوله پمپاژ گاز از روسیه به اروپا آسیب جدی وارد کرد، با مسکو در میان نخواهد گذاشت.

او افزود در سوئد، تحقیقات اولیه ما محرمانه است، و البته در این مورد نیز صدق می‌کند. با این حال، اگر روسیه بخواهد ممکن است تحقیقات خود را در این سایت انجام دهد.

در همین حال، مقامات سوئدی گفته اند که شواهدی پیدا کرده اند که حاکی از خرابکاری است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم چند روز قبل عنوان کرده بود که علی‌رغم ممانعت از دسترسی به تحقیقات، «همه ما به خوبی می‌دانیم که ذینفع نهایی این جنایت کیست».

Russia asks US President Joe Biden point-blank if America sabotaged Nord  Stream | Russia Ukraine Crisis

پوتین پیش از این هم به صورت آشکار این حمله را به «آنگلوساکسون‌ها»، یک اصطلاح محاوره‌ای در زبان روسی برای پیوند ایالات متحده و بریتانیااست، متهم کرده بود.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده، در اظهار نظر درباره این انفجارها، آنها را فرصتی فوق العاده برای اروپا توصیف کرد تا یک بار برای همیشه وابستگی به انرژی روسیه را از بین ببرد.

خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ در ۲۶ سپتامبر پس از یک سری انفجارهای قوی زیر آب در جزیره بورنهولم دانمارک از کار افتادند.

پایان/

۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 22201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =