لغو قطره چکانی تحریم ها

دولت بایدن گویی سیاست جدیدی را مبتنی بر رفع قطره چکانی تحریم ها به کار گرفته است که با سرعت کندی به پیش می رود.

به گزارش تحریریه، اگرچه آمریکایی ها پس از چند دور مذاکره با طالبان و متعاقب توافق های به دست آمده، خاک افغانستان را ترک کردند اما با مسدودسازی اموال و دارایی های این کشور جنگ زده در بانک های خود، درصدد فشار به طالبان برآمده اند تا کابل را به پذیرش مطالبات خود ناگزیر سازند؛ دارایی هایی که میزان آن به ۹.۵ میلیارد دلار می رسد.

دولت بایدن گویی سیاست جدیدی را برای مطیع سازی و وابستگی دولت طالبان به کار گرفته و آن رفع موانع و تحریم ها به صورت تدریجی و قطره چکانی است.

دولت آمریکا روز چهارشنبه یکم دی ماه برای انتقال کمک و پیشبرد فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان انجام برخی معاملات بین آمریکا و یا نهادهای بین المللی مثل سازمان ملل با حکومت طالبان را از تحریم ها معاف کرد. با این تصمیم آمریکا راه برای اجرای طرح سازمان ملل یعنی پرداخت ۶ میلیون دلار به طالبان در سال آینده برای تامین امنیت فعالیت‌های بشردوستانه این نهاد در افغانستان هموار خواهد شد.

پایگاه خبری- تحلیلی «میدل ایست مانیتور» در این زمینه نوشت: روز شنبه ۱۱ دسامبر و ماه‌ها پس از مسدود شدن پول و اجرای محاصره اقتصادی، بانک جهانی سرانجام تصمیم گرفت مقداری از این مبلغ را آزاد کند. با وجود ۲۸۰ میلیون دلار آزاد شده، تنها کسری کوچک از دارایی های مسدود شده این کشور است.

لازم به ذکر است که وزارت خزانه داری آمریکا با صدور دو مجوز جداگانه، یکی برای مقامات و نهادهای آمریکایی و دیگری برای نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل برخی از معاملات با طالبان و شبکه حقانی را به شرطی که فعالیت‌های رسمی باشند از تحریم‌های واشنگتن معاف خواهد کرد.

جواز سومی نیز برای معافیت سازمان‌های امدادگر و بشردوست جهت مشارکت در پروژه های مشخصی در افغانستان از جمله طرح های آموزشی و بهداشتی و یا کمک به برقراری قانون صادر شده است.

لغو تدریجی موانع تحریمی در شرایطی است که مردم افغانستان در شرایط تاسفباری قرار دارند. سازمان ملل هشدار داده که حدود ۲۳ میلیون نفر، تقریبا ۵۵ درصد از جمعیت افغانستان، از کمبود شدید مواد غذایی و گرسنگی رنج می برند و همزمان با فرارسیدن ماه‌های سخت زمستان حداقل ۹ میلیون نفر در خطر قحطی هستند.

Laborers unloading sacks of flour from a World Food Program convoy, in October.

به نوشته «میدل ایست مانیتور»، برخی از کشورها با ارسال میلیون ‌ها دلار کمک به افغانستان برای جلوگیری از فروپاشی بخش پزشکی و مراقبت  های بهداشتی، ابراز همدردی کرده ‌اند. اما حتی آنهایی که از طالبان حمایت نمی‌کنند نیز اعتراف کرده‌اند این مبالغ ناچیزی به سختی برای حمایت از چند میلیون افغان کافی است.

تارنمای مذکور اضافه کرد: غرب و جامعه بین ‌ المللی تحت نفوذ آن، با امتناع از آزادسازی دارایی ‌ها و سرمایه های خارجی، افغانستان را به گروگان گرفته و درباره دولت جدیدش سیاه‌نمایی می‌کند. با توجه به اینکه طالبان تنها چند ماه است که قدرت را به دست گرفته‌اند، گویا غرب عمدتا انتظارات غیرواقعی را از آنان دارد. در نتیجه، به نظر می‌رسد که غرب اجازه می‌دهد تا افغان‌ها از گرسنگی بمیرند تا دستاوردهای سیاسی مبهمی را دنبال کند و دولت جدید افغانستان را از این طریق گروگان بگیرد.

از نگاه ناظران، اگر منابع مالی و بودجه افغانستان همچنان مسدود بماند، تخمین زده می‌شود که تعداد افرادی که به دلیل قحطی و زمستان جان خود را از دست می‌دهند از تعداد جان باختگان در طول دو دهه جنگ بیشتر خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد، غرب و جامعه بین المللی در حال مهندسی و تنظیم قحطی جدیدی هستند که یادآور گذشته ‌های استعماری است.

بنابراین، مردم افغانستان که دو دهه هزینه های مالی و جانی زیادی را بابت اشغال کشور خود توسط آمریکای متجاوز تحمل کرده بودند، اینک باید چشم به دارایی های خود در بانک های کشور متجاوز بدوزند؛ دارایی هایی که در دوره دولت های دست نشانده برای نشان دادن اعتماد و حُسن نیت در بانک های ایالات متحده نگهداری شد.

پایان/

۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 15337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =