القاعده و داعش در ارتش آمریکا

نژادپرستی و افراط گرایی در آمریکا هر روز بیشتر از قبل می شود، کارشناسان این موضوع را مشابه حضور اعضای القاعده یا داعش در ارتش می دانند و به همین دلیل پنتاگون پس از مشخص شدن روابط ده ها تن از شورشیان روز ششم ژانویه۲۰۲۱ ساختمان کنگره با نظامیان، سختگیری ها در برابر افراط گرایی و برتری سفیدپوستان را افزایش داد.

به گزارش تحریریه، پنتاگون قوانین و سختگیری های جدیدی را برای کاهش سرعت گسترش افراط گرایی در ارتش اعلام کرده است. طبق یکی از این قوانین، سربازانی که موضوع هایی با محتوای برتری سفیدپوستان و یا پست های افراط گرایان در رسانه های اجتماعی را لایک یا اشتراک گذاری مجدد می کنند، تنبیه خواهند شد.

تارنمای «Democracy Now» در گزارشی نوشت، اعلامیه پنتاگون دو هفته قبل از نخستین سالگرد شورش ششم ژانویه منتشر شد، تاریخی که بیش از ۸۰  نفر از ۷۰۰ نفر متهم به این حمله با ارتش ایالات متحده ارتباط داشتند. «سوزان کورک» مدیر پروژه اطلاعات در مرکز «ساترن پاورتی لا» موسسه ای که به ردیابی گروه‌ های مروج نفرت می پردازد، در این زمینه می‌گوید که این تغییرات قوانین مورد استقبال سازمان او قرار گرفته است، اما برای متوقف کردن افراط‌گرایی در نیروهای مسلح آنقدر قوی نیست.

کورک اعتقاد دارد «نباید واقعه ششم ژانویه ما را تحریک می کرد تا واقعا به مشکل افراط گرایی در ارتش رسیدگی کنیم».

Click 'Like', Get Punished Under Pentagon's New Anti-Extremism Policy -  Defense One

در ادامه بخشی از این مصاحبه آمده است:

** پرسش: درباره جزئیات تصمیمی که پنتاگون گرفته است، کمی توضیح دهید. جالب به نظر می رسد که این تصمیم در زمانی گرفته شد که «لوید آستین» نخستین آمریکایی آفریقایی تباری است که توانسته سمت وزارت دفاع آمریکا را بر عهده بگیرد.

*** کورک: خوشحال کننده است که این وزیر دفاع چنین موضوع مهمی را در اولویت قرار داده است. مرکز حقوقی «ساترن پاورتی لا» از اواسط دهه ۱۹۸۰ به عنوان بخشی از وظایف خود بر فعالیت‌ های گروه‌ های نفرت ‌پرور داخلی و افراط‌گرایان نظارت و همچنین افراط‌گرایی در ارتش را ردیابی و گزارش می‌کرد. ما از آن زمان به وزارت دفاع هشدارهایی در این زمینه داده ایم. بنابراین، توجه به اینکه وزیر آستین آن را در اولویت قرار داده است و برای رفع آن با کارشناسان جامعه مدنی، سازمان ‌های حقوق مدنی، مانند سازمان ما، دانشگاه‌ ها، گروه ‌های حقوق جانبازان تماس گرفتند، بنابراین احساس کردیم که در این دوره برای حل این معضل با ما مشورت شده است. البته توجه به این نکته مهم است که نباید شورش های ششم ژانویه ما را تحریک می کرد تا به صورت اصولی به مشکل افراط‌گرایی در ارتش رسیدگی کنیم. سال هاست که این روند خطرناک و نگران کننده وجود داشته است. روندی که فقط مختص ارتش نیست و بخشی از یک مشکل در کل جامعه محسوب می شود.

ما پیگیری کردیم که بیش از ۸۰ نفر از ۷۰۰ نفری که توسط وزارت دادگستری متهم شده اند، با ارتش ایالات متحده ارتباط دارند. اکثر آنها جانباز و برخی نیز پرسنل فعال هستند. این برای ما تعجب آور نبود، زیرا برای گروه های افراطی که ما آنها را دنبال می کنیم، استخدام کهنه سربازان و سربازان فعال فوق العاده ارزشمند است. آنها برای گروه های افراطی مشروعیت می آورند، زمینه را برای آموزش تخصصی فراهم می کنند و  ظرفیت افزایش یافته برای خشونت را به ارمغان می آورند.

زمانی که وزیر آستین ابتدا بررسی را آغاز و سپس کارگروه مقابله با افراط گرایی را راه اندازی کرد، چند مورد مطرح شد، آنها به این نتیجه رسیدند که داده های کافی وجود ندارد و آنها واقعا درک کاملی از دامنه مشکل ندارند. بنابراین آنها نیاز به تعریف واضح تری از اصطلاحات «فعالیت های افراطی» و «مشارکت فعال» داشتند. بنابراین، این گزارش این کار را انجام داد و تعریفی را ارائه کرد. تعریفی که دقیقا آنچه را که ممنوع است تغییر نمی ‌دهد اما به جزئیات بیشتری می ‌پردازد.

** پرسش: یک نشست مطبوعاتی پنتاگون در این هفته با «جان کربی» سخنگوی پنتاگون برگزار شد که از وی در مورد نحوه اجرای قوانین جدید سوال شده بود. پرسشی درباره نحوه نظارت تخلف پرسنل در رسانه های اجتماعی که کربی پاسخ داد: هیچ توانایی برای وزارت دفاع برای نظارت بر محتوای شخصی رسانه ‌های اجتماعی هر یک از اعضای نیروهای مسلح وجود ندارد. حتی اگر وجود داشت، هدف در اینجا این نیست. چیزی که ما در مورد آن صحبت می کنیم، موردی است که به عنوان مثال، مشخص شود فردی در رسانه های اجتماعی آشکارا از انتشار مطالب ممنوعه افراطی حمایت، ارسال و تشویق کرده است. این باید از طریق جریان های مختلف گزارشگری آشکار شود. می توانید درباره این موضوع توضیحات بیشتری ارایه دهید؟

** کورک: همانطور که در آن کلیپ می بینید، او واقعا پاسخ خوبی در مورد اینکه چه برنامه هایی برای اجرا دارند، ندارد. قوانین واضح هستند و آنچه خارج از دستورالعمل ‌ها قرار می‌گیرد نیز واضح است اما او می‌گوید که آنها نظارت نخواهند کرد و باید از طریق دیگری گزارش داده یا آشکار شود.

 به همین دلیل است که فکر می کنیم باید بخش هایی به عنوان توصیه ها و مراحل بعدی اضافه شوند. یکی از روش ها گزارش داوطلبانه توسط نیروها است تا اگر چیزی مخالف اصول را مشاهده کردند، گزارش دهند. البته انجام این کار در ساختار فرماندهی ارتش فوق العاده سخت خواهد بود، بنابراین یکی از مواردی که ما توصیه کرده ایم انجام محفاظت های گسترده برای افشاگران و مسیرهایی است که می توانند گزارش دهند. دوم، انجام بررسی های اجباری و ناشناس که طبق آن، نتایج به طور شفاف در دسترس قرار می گیرند. بنابراین اینگونه نیست که فقط فعالیت های افراطی نظامیان در رسانه های اجتماعی منبع تصمیم گیری باشد، بلکه گزارش های ارائه شده و هممچنین تحقیقان صورت گرفته هر کدام پایه ای برای این تصمیم سازی ها هستند.  

** پرسش: درباره برتری‌طلبان سفیدپوست نه تنها در ارتش یا در این کشور، بلکه در سرتاسر جهان صحبت کنید، این به چه معناست؟

** کورک: من با بسیاری از کهنه سربازان نیز در این مورد صحبت کرده ام و آنها این را تهدیدی می دانند که با داشتن اعضای القاعده یا داعش در ارتش برابری می کند. این یک تهدید است. وقتی در ارتش آمریکا برتری ‌طلبان سفیدپوست وجود دارد، این تهدید وجود دارد که این افراد سوگند قانون اساسی را که اعضای ارتش با آن همسو شده ‌اند زیر پا می‌گذارند و محیطی فوق‌العاده خطرناک برای ارتش ایجاد می‌کند. حدود نیمی از اعضای ارتش فکر می کنند که تهدید شماره یک در ارتش مربوط به نژادپرستی و برتری سفیدپوستان است و آن را به عنوان یک تهدید امنیت ملی قلمداد می کنند.

پایان/

۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 15344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =