۱۲ نام بازار خودروی جهان را کنترل می کنند

گزارش جذاب از برندهای خودروساز جهانی درس های زیادی را درباره ادغام، مالکیت و بازاریابی در اختیار مخاطبان قرار می دهد.

به گزارش تحریریه، امروزه خودروهای متنوعی وارد بازار شده اند که شاید همه آنها را نشناسید. مهمترین چیزی که پس از دیدن یک خودروی زیبا و جدید به ذهن عموم مردم می رسد این است که این اتومبیل مربوط به کدام برند است؟

در بخش زیر شجره نامه و وابستگی دومین گروه از شرکت های خودروساز مطرح به همراه شرکت های تابعه آنها آمده است؛

۱- فولکس واگن

این خودرو توسط جبهه کارگری آلمان در سال ۱۹۳۷ با هدف ساخت خودرویی برای مردم آلمان تاسیس شد. سپس خودروی «فولکس‌واگن بیتل» یا همان فولکس واگن قورباغه ای تولید شد.

بیتل از سال ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳ فروخته شد و آن را به خودرویی با طولانی ترین سابقه تولید و فروش تمام دوران تبدیل کرد. به خصوص اگر خودروی «نیو بیتل» را ادامه دهنده خط تولید قبلی خود بدانید  ۱۶ سال دیگر هم به طول عمر آن اضافه می شود.

فولکس واگن به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۱۱ شرکت خودروساز یا برند خودرویی دیگر را هم مدیریت می کند.

آئودی

سال تاسیس ۱۹۱۰. آئودی که قبلا توسط شرکت «دایملر بنز» مدیریت می شد، در دهه ۱۹۶۰ تحت کنترل فولکس واگن قرار گرفت. امروزه این برند یکی از تولیدکنندگان برتر جهان است.

لامبورگینی

این شرکت در سال ۱۹۶۳ تاسیس شد. امروزه، لامبورگینی به طور کامل متعلق به آئودی است. این برند در حال حاضر برخی از مرغوب ترین خودروهای جهان از جمله «لامبورگینی هوراکان»، «لامبورگینی آونتادور» و اخیرا «لامبورگینی شاسی بلند اوروس» خود را تولید می کند.

بنتلی

این شرکت انگلیسی که به خاطر تورهای ورزشی لوکس خود معروف است در سال  ۱۹۱۹ تاسیس شد و به مدت ۱۲ سال یک شرکت مستقل بود تا اینکه توسط رولزرویس تصاحب شد. سپس، زمانی که رولز در سال ۱۹۸۰ ورشکست شد، بنتلی به شرکت (Vickers PLC) فروخته شد. سرانجام فولکس واگن در سال ۱۹۹۸ این برند را خریداری و دوباره احیا کرد.

بوگاتی ریماک

سال تاسیس ۱۹۰۹ می باشد. بوگاتی در ابتدا به دلیل طراحی زیبایی که توسط هنرمند و سازنده ایتالیایی «اتوره بوگاتی» انجام گرفت، شناخته شد. با این حال، پس از مرگ اتوره در سال ۱۹۴۷، شرکت از هم پاشید و در دهه ۱۹۶۰ به عنوان یک خودروسازی از بین رفت. در سال ۱۹۸۷ برای چند سال توسط کارآفرین ایتالیایی «رومانو آرتیولی» احیا و سپس در سال ۱۹۹۸ توسط فولکس‌واگن خریداری شد.

ریماک یک شرکت کرواتی است که به نام «مت ریماک» موسس آن نامگذاری شده است. این خودرو به دلیل فناوری پیشرفته باتری و وسایل نقلیه الکتریکی آن مشهور شده است. اگرچه پورشه ۲۴ درصد از سهام ریماک را در اختیار دارد، اما در جولای ۲۰۲۱ قراردادی با گروه فولکس واگن برای دسترسی بیشتر به فناوری ریماک در ازای ۵۵ درصد سهام بوگاتی منعقد شد و به این ترتیب مت ریماک در ۳۳ سالگی مدیرعامل این شرکت شد.

اشکودا

اشکودا که در سال ۱۸۹۵ تاسیس شد تا سال ۲۰۰۰ به طور کامل توسط فولکس واگن کنترل نمی شد و هدفش این بود که خودروهای ارزان تری را نسبت به فولکس واگن ارائه کند و در عین حال از موتورها و فناوری مشترک در هر دو برند استفاده کند. ایده های طراحی هوشمندانه به برند فوق کمک کرده تا هویت خود را حفظ کند.

پورشه

تاسیس ۱۹۳۱. پس از چندین دهه فعالیت مستقل و به عنوان یکی از سودآورترین شرکت‌ های خودروسازی جهان، پورشه در نهایت در سال ۲۰۱۲ توسط فولکس واگن بلعیده شد. پس از چهار سال تلاش فولکس واگن برای تصاحب این شرکت، در طی این مدت موفق به خرید ۴۹.۹ درصد از سهام این شرکت شده است.

توافق نهایی و ادغام شرکت ها در نهایت یک جنگ زشت قدرت را پنهان کرد که در آن هر دو شرکت سعی کردند یکدیگر را بخرند و در نهایت فولکس واگن پیروز شد.

سیات

 تاسیس این شرکت به سال ۱۹۵۰ باز می گردد. سیات از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۶ متعلق به دولت اسپانیا بود. گروه فولکس واگن قبل از خرید ۹۹.۹۹ درصد از شرکت در سال ۱۹۹۰، ۵۱ درصد از سهام سیات را در اختیار داشت. این شرکت اسپانیایی تنها بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ در استرالیا فعال بود. قرار است سیات در سال ۲۰۲۲ دوباره به فعالیت باز گردد اما فقط با بخش عملکردی خود برای کوپرا.

کوپرا

سال تاسیس کوپرا ۱۹۸۵ است. بخش موتوراسپرت این سازنده اسپانیایی که در ابتدا با نام «سیات اسپورت» تشکیل شد، در سال ۲۰۱۸ به کوپرا تغییر نام داد. کوپرا به عنوان شرکت عملکردی اختصاصی گروه فولکس واگن، سال آینده با طیف وسیعی از مدل ‌های فولکس واگن، آئودی و اشکودا بازسازی‌شده و با کارایی بالا به استرالیا خواهد آمد.

۲- استلانتیس

تاسیس ۲۰۲۱. استلانتیس یک ابرشرکت چند ملیتی است که از ادغام دو شرکت فیات کرایسلر و پژو به وجود آمد.

فیات

 فیات در سال ۱۸۹۹ تاسیس شد.  بزرگ‌ترین برند خودروی ایتالیا، اگرچه در استرالیا برند برجسته ای نیست اما در اروپا پرطرفدار است. فیات بیشتر به خاطر خودروهای کوچک خود از جمله پاندا، پونتو و مدل رترو ۵۰۰ شناخته می شود که مورد آخر در استرالیا موجود است.

آباراث

تاسیس ۱۹۴۹. آبارث قبلا یک تولیدکننده اتومبیل های مسابقه ای و جاده ای مستقل بود تا اینکه بنیانگذار آن کارلو شرکت را در سال ۱۹۷۱ به فیات فروخت.

کرایسلر

تاسیس کرایسلر در سال ۱۹۲۵ رخ داد. کرایسلر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در آمریکا است. با این حال، در سال ۲۰۰۹ و به دنبال بحران صنعت خودروی ایالات متحده، توسط فیات نجات یافت. فیات سپس در سال ۲۰۱۴ مالکیت کامل این برند آمریکایی را به دست گرفت.

دوج

تاسیس دوج در ۱۹۰۰ بود.  این برند در سال ۲۰۰۹ به یکی از زیرمجموعه ‌های گروه فیات تبدیل شد و قبلا نیز با دایملر همکاری داشته است.

جیپ

سال تاسیس ۱۹۴۱ بود. جیپ شاید بیشتر به خاطر وسایل نقلیه کوچک بادوام ۴ در ۴ (4WD )خود که به طور خاص برای ارتش ایالات متحده ساخته شده است، شناخته شود. سپس مدل‌ های غیرنظامی در سال ۱۹۴۵ در دسترس قرار گرفتند. این شرکت متعلق به چندین برند از جمله «امریکن موتورز»،کرایسلر، دایملر و اکنون فیات بوده است.

آلفا رومئو

در سال ۱۹۱۰ تاسیس شد. این برند ایتالیایی که به‌خاطر خودروهای اسپورت و مسابقه‌ ای خود شناخته می ‌شود، بیش از یک قرن پیش تاسیس شد. آلفارومئو در سال ۲۰۰۷ بخشی از فیات کرایسر شد و در حال حاضر تنها دو خودروی جولیا و استلویو را برای فروش در استرالیا تولید می کند.

لانچیا  

تاسیس این شرکت به سال  ۱۹۰۶ باز می گردد. علیرغم اینکه در دوران مدرن فقط در ایتالیا فروخته می شد، لانچیا به دلیل تلاش های بسیار موفق موتوراسپرت خود، از جمله اتومبیل های رالی معروف مانند لانچیا استراتوس و دلتا هنوز یک برند شناخته شده است. این شرکت در سال ۱۹۶۹ تحت هدایت فیات قرار گرفت.

پژو

سال تاسیس این شرکت فرانسوی  ۱۸۱۰ است . پژو در اصل یک شرکت آسیاب قهوه بود، در سال ۱۸۳۰ قبل از اینکه به دنبال ساخت اتومبیل در سال ۱۸۸۲ برود، به دوچرخه روی آورد و در نهایت به یک تولیدکننده اصلی خودروهای رایج تبدیل شد. در سال ۲۰۱۴، دولت فرانسه و دانگ فنگ موتورزچین هر دو ۱۴ درصد از سهام این شرکت را خریداری کردند.

سیتروئن

سال تاسیس دیگر خودروساز فرانسه ۱۹۱۹ است. سیتروئن در دوره های مختلف عمر خود موج هایی را در دنیای خودرو ایجاد کرده است و امروزه بیشتر به خاطر خودروهای کوچک و متوسط ​​عجیب و غریب شناخته شده است. این برند در سال ۱۹۷۶ توسط پژو تصاحب شد.

اوپل

سال تاسیس آن ۱۸۶۳ است. اوپل در اصل در سال ۱۸۶۳ برای تولید چرخ خیاطی تاسیس شد. سپس در سال ۱۸۸۶ به ساخت دوچرخه‌ و در سال ۱۸۹۹ تولید اتومبیل را شروع کرد. از سال ۲۰۱۷، گروه پژو این برند را در اختیار گرفت.

واکسهال

واکسهال در سال ۱۸۵۷ در انگلستان  تاسیس شد و قبل از اینکه در سال ۱۹۰۳ به خودروسازی روی آورد، به عنوان یک تولید کننده پمپ و موتورهای دریایی تاسیس شد. بعدها در سال ۱۹۲۵ توسط جنرال موتورز خریداری شد و از سال ۱۹۸۰ مجددا تغییر نام داد و تا حد زیادی همان محصولی را در بریتانیا به فروش رساند که اوپل در آلمان و سایر نقاط اروپا دارد. این خودروسازی نیز همزمان با اوپل در سال ۲۰۱۷ به پژو پیوست.

پایان/

۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۱
کد خبر: 15424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =