احتمال حمله انصارالله به دبی بیشتر شد

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب، عنوان داشت توقیف کشتی اماراتی حاوی تسلیحات به وسیله نیروهای انصارالله یمن، نشان داد که امارات به تعهداتش به آن ها پایبند نبوده است و باید منتظر حملات موشکی به دبی، ابوظبی و دیگر تاسیسات خود باشد.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» گفت: من در آخرین گفت‌وگوی خود در سال گذشته میلادی پیش‌بینی کرده بودم که سال ۲۰۲۲ میلادی سال پرالتهابی باشد. زیرا بسیاری از مسائل بلاتکلیف وجود دارد اما به صراحت می‌گویم که انتظار نداشتم که این التهاب به سرعت آغاز شود. نخستین روزهای سال با التهاب آغاز شد و ۴ رویداد مهم رخ داد. نخستین رویداد آن است که نیروهای انصارالله یمن، کشتی اماراتی را توقیف کردند. این تحول بی‌سابقه با آینده دریانوردی در دریای سرخ در ارتباط است.

وی عنوان داشت تحول دوم هم نبردی است که میان عربستان سعودی و حزب الله در شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است. شاید این تنش‌ها به میدان‌های جنگ هم بکشد که این یک رویداد بسیار خطرناک است. رویداد سوم حمله‌های موشکی به پایگاه های آمریکا در شمال شرق سوریه و حتی در مرزهای سوریه و عراق است. موضوع دیگر این است که اکنون حزب الله لبنان در جنوب این کشور در حال آماده باش کامل به سر می‌برد. شاید این موضوع به درگیری ربط داشته باشد. 

عطوان افزود: درباره تحول نخست باید گفته شود نیروهای بسیار پیشرفته انصارالله، کشتی اماراتی را که راهی بندر الحدیده بود، توقیف کردند. در ابتدا سخنگوی ائتلاف سعودی گفت که این کشتی حاوی تجهیزات پزشکی بود، اما انصارالله با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی نشان دادند که این کشتی به طور کامل حاوی جنگ افزار بود. پس از این بود که سخنگوی ائتلاف حمله به یمن سکوت مرگباری در پیش گرفت. اماراتی‌ها اعلام کرده بودند که از ائتلاف حمله به یمن خارج شده‌اند.

آنها با انصارالله یمن به یک توافق سری دست یافته بودند. بر پایه این توافق قرار بود اماراتی‌ها در جزیره سقطری نیروهای یمن را هدف قرار ندهند و انصارالله شهرهای امارات را موشک باران نکنند. اکنون این توافق از بین رفته است و همانطور که شهرهای عربستان با موشک ها و پهپادهای بالدار هدف قرار می‌گیرند احتمال دارد شهرهای امارات هم هدف قرار گیرند.

Rapprochement in the Minefield of Arab Politics

طبق اظهارات این تحلیلگر جهان عرب، توقیف کشتی اماراتی نشان می‌دهد که دریانوردی اسرائیل هم در دریای سرخ با خطر روبرو خواهد شد. ۸۰ درصد از صادرات رژیم اسرائیل از طریق دریای سرخ و تنگه باب المندب صورت می‌گیرد. این نشان می‌دهد که کل صادرات این رژیم با تهدید روبرو خواهد شد.

انصارالله بارها گفته‌اند که در راستای سرنگونی اسرائیل عمل می‌کنند و با فلسطینی‌ها ابراز همدردی خواهند کرد. اگر تحولات به سمت خطرناکی پیش برود احتمال دارد آنها وارد عمل شوند و اسرائیل را نیز هدف قرار دهند و کنترل باب المندب و کانال سوئز را در اختیار خود در آورند. 
پایان/

۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 15737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =