اصلاح طلبان زرنگ و اصولگرایان ساده دل دولت رئیسی را ساقط می کنند!

اصلاح طلبان زرنگ و اصولگرایان ساده دل دولت رئیسی را وارد دالان ناکارآمدی و سقوط می کنند.

به گزارش تحریریه، جدی شدن حذف دلار 4200 تومانی در لایحه بودجه 1401 و حتی گمانه حذف زودهنگام آن باعث شد تا جریان اصلاح طلب - کارگزاران به سرعت وارد میدان شده و با استفاده از چهره هایی مانند فرشاد مومنی، عبدالناصر همتی و حسین مرعشی میدان داری کند که نتیجه نهایی آن این بود که بتواند از جریان اصولگرایی اقدام به یارکشی نماید. 

پیاده نظام گیری شده کار را از کارگزاران و حلقه های دانشگاهی آنها تحویل گرفت و باعث شد تا نمایندگان و اصولگرایانی مانند روح الله ایزدخواه، امیرآبادی فراهانی، احمد نادری، احسان ارکانی، احمد توکلی و ... وارد گود شده و به مدافعان سرسخت دلار 4200 تومانی تبدیل شوند درحالیکه عمدتا از نمایندگان عمیق مجلس و فعال در پیگیری مطالبات مردمی بوده اند. 

جوسازی فرشاد مومنی و عبدالناصر همتی رئیس اسبق بانک مرکزی که 3 سال دوران ریاست وی را می توان بدترین دوران بانک مرکزی دانست با مشاهده جدیت دولت برای حذف ارز ترجیحی وارد میدان شد و هشدار داد. فرشاد مومنی نیز پس از 8 سال غیبت از انظار عمومی نگران تورم شد! و با حضور در حوزه علمیه و رسانه ها به مدافع سینه چاک دلار 4200 تومانی تبدیل شد که از طرف برخی رسانه های دولتی و اصولگرا نیز موردتوجه قرار گرفت. 

اینکه چرا نمایندگان مجلس بدیهیاتی مانند مکانیسم دلار 4200 تومانی را درک نمی کنند باعث شگفتی است و ظاهرا تیم اقتصادی دولت به فرماندهی محمد مخبر درک کارشناسی جدی اقتصادی ندارد و نمی تواند سازوکار اقتصاد کلان را فهم کند. به همین دلیل دولت 6 ماه طلایی نخست را با تعلل و سردرگمی از دست داده و نتوانسته است قدم موثر بردارد. 

در این باره تکرار چند نکته ضروری است؛

  1. دلیل تورم بالا در 4 سال اخیر وجود دلار 4200 تومانی است زیرا دولت با چاپ پول پرقدرت از بازار نیما دلار خریداری کرده و با تخفیف 90 درصدی با نرخ 4200 تومان به ذی نفعان رانتی پرداخت می کند. به همین دلیل رکوردهای تورم از سال 1397 تاکنون در 70 سال گذشته شکسته شده است و همچنان ادامه دارد. 
  2. کالاهای مختلف نزدیک به 350 قلم کالا در محسابه تورم ملاک عمل است که به دلیل تورم ناشی از وجود دلار 4200 تومانی افزایش قیمت سرسام آوری دارند و تلاش برای کنترل 5 قلم کالا با عنوان فریبنده کالای اساسی حتی اگر 100 درصد به هدف اصابت کند؛ که محال است؛ اثری در حفظ قدرت خرید مردم ندارد.
  3. نظام چندنرخی به طور ذاتی نظارت پذیر نیست و اینگونه نیست که با به خط کردن تمام نهادهای نظارتی بتوان قیمت مرغ را کنترل کرد! این عده از خود نمی پرسند که چرا تا پیش از بازی دولت حسن روحانی با تعریف دلار 4200 تومانی، ساختار عرضه مرغ از تولید تا مصرف کار می کرد و این همه بحران وجود نداشت. 
  4. در شرایطی که بانک ها خلق پول دیوانه وار انجام می دهند تورم بالا اتفاق می افتاد و در نتیجه قدرت خرید مردم نابود می شود. راهکار؛ تلاش محکوم به شکست برای تثبیت قیمت چند قلم کالا از میان 350 قلم کالا نیست، بلکه باید به سرعت دستگاه چاپ پول بانک های خصوصی را خاموش کرد و سپس قدرت خرید مردم را با روش های پرداخت مستقیم بالا برد. چه افزایش حقوق باشد و چه به صورت افزایش یارانه نقدی.
  5. در تجربه سال 90 که شدت تحریم ها بیشتر بود و تجربه آن هم وجود نداشت، حذف ارز ترجیحی با دلار 1226 تومان باعث تمام شدن بحران ارز و مرغ(پیش از امضای برجام) که تجربه آن باید فورا استفاده شود و با حذف دلار 4200 تومانی اوضاع بهتر می شود و بحرانی در کار نخواهد بود. 

این 5 محور که به اختصار ذکر شد نشان می دهد، خروجی پرداخت دلار 4200 تومانی برخلاف اهداف اعلامی، نابود کردن سفره مردم و توزیع 700 هزار میلیارد تومان رانت بوده است، اما فهم سیاسی اندک جریان اصولگرا باعث شده است تا نیروهای فعال آن به هوادار سینه چاک سیاست طراحی شده به وسیله حزب کارگزاران تبدیل شده و به سادگی بازی بخورند.

همچنانکه در 4 سال اخیر پرداخت ارز ترجیحی باعث ایجاد رالی تورم و افزایش فقر عمومی شده است، ادامه آن در آینده نیز نتیجه ای متفاوت از گذشته نخواهد داشت و به همین دلیل است که جناح سیاسی مقابل رئیسی برای زمین زدن دولت سیزدهم به ابزار حفظ دلار 4200 تومانی به هر قیمت ممکن متوسل شده است. 

پایان/

۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 15810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد خدمتی IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      0 2
      حفظ دلار ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش تورم بیش از حد ،و صادقانه بگویم بنده دامدارم ،با رانت و فسادی که در وارادات و توزیع نهاده در کشور ایجاد شده از ورود نهاده به بنادر تا سامانه بازارگاه و حتی تعاونی ها و پشتیبانی امور دام اگر روند توزیع ارز ۴۲۰۰ به همین روند ادامه پیدا کند ،صنعت دامداری و لبنیات کشور تا ۳ ،۴ ماه اینده زمین گیر خواهد شد و تولید نابود میشود ،و این نه تنها دولت رئیسی و بلکه کشور و مردم و امنیت غذایی را نابود خواهد کرد ،،مردم عزیز مطمئن باشیم که حذف دلار ۴۲۰۰ به نفع اقتصاد و مردم خواهد بود ،و اثرات ان در میان مدت بهبود وضعیت معیشتی مردم را رقم میزند،
    • محمد نور کجوری IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      2 0
      شما که اینارو نوشتی چیکاره ایی . اصلاح طلب خنگ یا اصولگرای باهوش .
    • داود IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      0 1
      اون بی عقلهایی که گول یاوه گویی امثال همتی و دارودسته اش را خورده اند نمیفهمند که مابه التفاوت ارز4200فقط له جیب دزدهای هم پیاله این افراد رفت و تاثیری در قوت مردم نداشت . کدام ارز 4200را سر سفره مردم دیدید؟؟ ننگ ارز ارزان برپیشانی دولت روحانی خواهد ماند و این دولت هرچه زودتر باید از زیر بار این ارثیه نجست خارج شود تا در لجنزار دولت قبل غرق نشود.