مخالفت غافلگیرکننده WHO با واکسیناسیون اجباری

سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد دولت ها تنها هنگامی می توانند واکسن کرونا را اجباری کنند که شکست همه روش های دیگر برای مقابله با کووید ۱۹ اثبات شود.

به گزارش تحریریه، درحالیکه سازمان جهانی بهداشت دیدگاه محتاطانه ای را در مورد واکسیناسیون اجباری اعلام می کند برخی دولت های اروپایی لازم الاجرا شدن تزریق واکسن را در دستور کار خود قرار داده اند.  

تارنمای «Firstpost» نوشت هند تصمیم گرفته است تا قانون واکسیناسیون اجباری را لغو کند. این در حالی است که تاکنون سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده است تا زمانیکه همه روش های جایگزین امتحان نشوند موضوع اجباری شدن واکسن نباید در دستور کار قرار بگیرد. 

دادگاه عالی هند نیز اعلام کرد که هیچ فردی را نمی توان مجبور کرد تا برخلاف میلش واکسن را تزریق کند.

در عین حال هنوز کشورهایی وجود دارند که واکسن را برای شهروندان خود اجباری می کنند.

کشور اروپایی اتریش در ماه نوامبر اعلام کرد از اول فوریه ۲۰۲۲ همه شهروندان خود را به صورت اجباری واکسینه می کند. این امر پس از آن رسانه ای شد که دولت تصمیم گرفت افراد واکسینه نشده را قرنطینه کند. این اقدامی محدودساز از سوی دولت اتریش است که فراتر از دیگر کشورهای اروپایی اتخاذ می شود.

صدراعظم اتریش اظهار داشت که این تنها راه برای رهایی از چرخه معیوب گسترش ویروس کرونا است.

یونان هم اعلام کرد افراد بالای ۶۰ سالی را که از واکسن زدن خودداری می کنند، جریمه خواهد کرد. قرار بود این جریمه از روز ۱۵ ژانویه اجرایی شود. نخست وزیر یونان با دفاع از این مقررات تازه عنوان داشت ۹۰ درصد مرگ و میرهای کرونایی در این کشور در بین گروه های مسن رخ می دهد.

همچنین این کشور از ماه سپتامبر گذشته تزریق واکسن به کارکنان بخش بهداشت و درمان را اجباری ساخت و به تازگی محدودیت هایی را برای افراد واکسینه نشده تشدید کرد.

دولت «امانوئل مکرون» در فرانسه نیز آخرین دستورالعمل مربوط به تزریق واکسن را به روزرسانی کرد. در قانون جدید افراد برای ورود به مکان های عمومی همچون رستوران، کافه، سینما و قطارهای بین المللی باید گواهی واکسن را ارائه کنند.

افراد واکسینه نشده تنها در صورتی می توانند از این خدمات استفاده کنند که آزمایش کرونای آن ها منفی باشد. با این اقدام در عمل دولت پاریس شهروندانش را بر سر دوراهی انتخاب بین تزریق واکسن یا خارج نشدن از خانه قرار داده است.

دولت ایتالیا نیز روز ۵ ژانویه اعلام کرد واکسن کووید ۱۹ برای افراد بالای ۵۰ سال اجباری می شود.  البته از ابتدای سال ۲۰۲۲ این کشور با افزایش بی سابقه تعداد ابتلا به کرونا روبرو شد.

ایتالیا در ماه آوریل گذشته واکسیناسیون را برای کارکنان حوزه بهداشت اجباری کرده بود. این قانون سپس از ۱۵ دسامبر برای معلمان، پلیس و امدادگران لازم الاجرا شد. چند روز قبل هم کارکنان دانشگاه ها نیز به لیست واکسیناسیون اجباری اضافه شدند.

انگلستان هم در شرایط کنونی واکسیناسیون اجباری را تنها در مورد کارکنان بهداشت و مراقبت های اجتماعی اجباری کرده است.

این در شرایطی است که پیشتر سازمان جهانی بهداشت نسبت به پیامدهای اجباری شدن واکسیناسیون هشدار داد و آن در صورتی قابل اجرا دانست که همه دیگر روش ها شکست خورده باشند. 

دکتر «هانس کلوگه» مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت که واکسیناسیون نباید اجباری شود اگر جوامع برای آن آماده نشده باشند.

طبق گزارش این سازمان، دستورات مربوط به واکسیناسیون آخرین راه حل قطعی برای مقابله با این بیماری هستند و و تنها زمانی قابل اعمال هستند که سایر گزینه های ممکن برای بهبود اوضاع، ناکارآمدی خود را نشان داده باشند.

کلوگ تائید کرد که چنین اقداماتی در برخی محیط ها برای  افزایش گرایش به واکسن مفید بودند. با این حال نباید تاثیر واکسیناسیون اجباری بر اعتماد عمومی و اطمینان مردم را فراموش کرد. 

وی تاکید کرد: در هر صورت دستورات هرگز نباید به افزایش نابرابری اجتماعی در دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و اجتماعی منجر شود.

پایان/

https://www.firstpost.com/health/as-india-rules-out-mandatory-covid-19-vaccines-take-a-look-at-countries-making-it-compulsory-10296081.html

۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 16130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =