مالک 8 چهره صنعت خودرو پیدا شد + جدول

باعث و بانی گرفتاری صنعت خودرو پیدا شد که مشاهده آن نشان می دهد چه متغیری باعث کشیده شدن صنعت خودرو به وضعیت شرم آور کنونی شده است.

به گزارش تحریریه، با طولانی شدن زمان منع واردات خودرو که برخلاف قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ممنوعیت محدودیت های غیرتعرفه ای بر واردات کالاهای خارجی اعمال شده و در حال 5 ساله شدن است، مونتاژ برندهای چینی توسط خودروسازان داخلی ابعاد گسترده ای پیدا کرده و شاهد قیمتگذاری های عجیبی هستیم.

این تناقض از این جهت حائز اهمیت است که برندهای چینی مزیت خود را در قیمت های رقابتی برای حضور در بازارهای جهانی تعیین کرده اند و با افزودن آپشن های گرانقیمت برندهای معروف با قیمت های اندک توانسته اند سهمی برای خود در بازارهای بین المللی دست و پا کنند. 

با این حال، این مزیت در صنعت خودرو ایران به دلیل سیاستگذاری حیرت آور و نابودکننده رفاه مردم از بین رفته است و نشانی از آن دیده نمی شود. صنعت مهم خودرو در ایران به عرصه ای ترکیبی از رقابتی، انحصاری، خصوصی، دولتی و خصولتی تبدیل شده است که خروجی آن عرضه مدل های 30 سال پیش از برندهای درجه سوم جهانی با قیمت کارخانه زیر قیمت تمام شده و قیمت بازار برابر با برندهای روز جهانی است که نتیجه آن نابود شدن خودروسازان دولتی و نارضایتی شدید اجتماعی است.

ایجاد چنین ترکیبی به راحتی شدنی نیست و این حجم از خرابکاری در صنعت خودرو با ورود متغیرهای مداخله گری که تسلطی بر زیروبم اقتصاد ندارند، باعث شده است تا مردم ایران علیرغم دارا بودن سطح قابل قبولی از رفاه حتی نسبت به کشورهای صنعتی؛ همواره احساس فقر کنند و با مقایسه خیابان های ایران و کشورهای همسایه به این نتیجه برسند که در بدترین کشور دنیا زندگی می کنند!

جدول زیر قیمت خودروهای مونتاژ داخل که عمدتا از میان کراس اوورهای چینی انتخاب شده اند را با قیمت های عرضه شده در کشور چین بر مبنای دلار نیمایی که با آن قطعات خودرویی و سایر کالاها وارد کشور می شود مقایسه کرده است تا خواننده بهتر بتواند متوجه شود با سیاستگذاری خودرویی کنونی هم صنعت خودرو کشور نابود می شود و هم ظلم غیرقابل توجیه و شدیدی در حق مصرف کننده نجیب ایرانی روا داشته می شود. 

ارزانترین خودرو در این جدول فیدلیتی مونتاژی از برند جیتور چین(زیرمجموعه چری) تولید شده در شرکت بهمن موتور است که 25 درصد بیش از نمونه چینی در بازار چین قیمتگذاری شده است. گرانترین مدل نیز به تیگو 8 پرو تولید شده در مدیران خودرو که 260 درصد گرانتر از نمونه عرضه شده مشابه در چین قیمتگذاری شده است تعلق دارد. دومین گران جدول نیز به جک K7  تولید شده در شرکت کرمان موتور تعلق دارد که 145 درصد گرانتر از نمونه چینی قیمتگذاری شده است. چنین قیمتگذاری های محیرالعقولی ارقام سرسام آوری را شکل داده اند که اقتصاد سیاسی صنعت خودرو را به زبان ساده توضیح می دهد. 

قیمت دلاری این مدل های گران قیمتگذاری شده برای تیگو 8 پرو حدود 72 هزار دلار و برای جک کی 7 نیز 49 هزار دلار است که با پرداخت چنین ارقامی می توان بهترین مدل ها از برندهای برتر جهانی را خریداری کرد. FMC T5 از شرکت فردا موتور حدود 44 هزار دلار قیمتگذاری شده است که 110 درصد گرانتر از چین برچسب قیمتی خورده است و این مدل در چین با قیمت 14 هزار دلار که برای مردم با درآمد پایین قابل تهیه است عرضه شده، اما در ایران با قیمت 31 هزار دلار قیمتگذاری شده است. 

برای افراد غیرمتخصص ساده ترین کار در چنین مواقعی این است که به این شرکت های گرانفروش بد و بیراه بگویند، اما برای افراد متخصص بدیهی است که مشکل را نباید در عملکرد شرکت ها جست، بلکه مشکل به سیاستگذاران باز می گردد که به جای تمرکز بر رقابتی سازی بازار خودرو مدام بر طبل قیمتگذاری می کوبند و از ادامه دادن به سیاستی که در 40 سال اخیر غیر از نابود کردن اقتصاد ایران ثمری نداشته است دست نمی کشند. دقیقا متولی بازار خودرو کشور کیست و چه کسی باید پاسخگوی این جدول شرم آور باشد. متغیرهای مداخله گر در صنعت خودرو در سالهای اخیر را می توان از میان:

  1. وزارت صمت
  2. دولت
  3. مجلس شورای اسلامی
  4. شورای نگهبان
  5. مجمع تشخیص مصلحت نظام
  6. هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام(طرح واردات خودرو مجلس را وتو کرد)
  7. نهادهای متنفذ
  8. خودروسازان

به عنوان مالک 8 چهره صنعت خودرو کشور بررسی کرد که به خوبی نشان می دهد ساختار خودرو ایران از حالت تعادل خارج شده و چندین متولی دارد که ضعیف ترین حلقه این مافیا خودروسازان به عنوان شرکتهای تولیدکننده هستند که از سیاستگذاری اعمالی تبعیت می کنند، نه اینکه سیاستگذاران کلان و متغیر مداخله گر ارتباطی به برخی از این خودروسازان نداشته باشد.

منطق اقتصاد سیاسی حکم می کند؛ کاری که چندین متولی داشته باشد عملا هیچ متولی مشخصی ندارد و سرنوشت آن در لابی های متغیرهای مداخله گری تعیین می شود که مسئولیت نمی پذیرند و فقط مطالبه گر هستند. در واقع مافیای صنعت خودرو به ساختار بی منطق و ناکارآمد صنعت خودرو باز می گردد که راه اصلاح را بسته و آنرا در دور باطل گرفتار کرده است. 

پایان/

۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 16181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 44
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 8
    • پیمان IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      63 2
      خداوند از مقصرین نگذره که بخاطر منفع خودشون ارابه مرگ تحویل ملت میدن چه خانواده هایی داغدار شدن بخاطر این خودروهای بی کیفیت وآشغال گناه اون مادر من که عزیزشو ازدست داد بر گردن شما جوان هجده ساله...
    • رضا IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      77 3
      بنده یکبار برای زیارت ب کربلا رفته بودم. هر ایرانی ک در خیابان بود با دیدن ماشین های خارجی متحیر میشدن و آه میکشیدن و میگفتن خوش ب حال اشون و ..... در صورتی ک خیابان های کثیف، سیم های برق و تلفن آویزان و توو در توو و کثیفی شهر خیییلی توو چشم بود. اما متاسفانه ما ایرانی ها ب خاطر یک خودرو اون کاستی ها ب چشم امون نمیومد. میخوام اینو عرض کنم ک حق هر ایرانی هست ک ماشین خوب سوار شه‌. علاوه بر رفاه اجتماعی از نظر روحی روانی هم تاثیر گذاره و عدالت اجتماعی ب دنبال داره و هزار مزیت دیگه....
      • علی IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
        3 7
        سیم تلفن و برق چه ربطی به خودرو داره برادر من
      • حامد IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
        2 1
        شهرهای جنوبی ما آبادان خرمشهر و اهواز وبقیه دست کمی از وضعیت شهرهای عراق ندارند
    • م IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      50 0
      ی عده تو این مملکت دارند از جون و خون مایه میگذارند با کمترین امکانات زحمت میکشند با بی مهری ها میجنگند یعده از قبل اینا خوب میچاپند و میخورند حالا به اسم هر نهاد و ارگانی
      • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
        7 0
        بنده هم کربلا بودم در صف غذا یا هر صف دیگری فقط می دیدم براردان به مسوولین فهش میدن و بس فقط حواسشون به خودرو بود و فهش نثار روح پلید مسوولان می کردند
      • وطن IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
        2 0
        فساد بر گرفته از دخالت بیجا و ذینفع بودن حاشیه ها در صنایع خودرو می باشد و مافیای خودرو که خود از مدعیان خادم بودن به ملت می باشند در عمل اقتصاد را به ورشکستگی و جیب ملت را به تاراج برده اند و ماحصلش عدم اطمینان ملت به دولت ها و دستگاه های حکومتی و مجلس و غیره ... می باشد که امنیت ملی را به خطر می آندازد و خائنین باید توسط دستگاه قضاء و اطلاعات مورد پیگرد قرار گیرند و بعنوان خیانت به کشور مجازات شوند به دور از رتبه و مقامی که در کشور دارند . مسئول خائن و یا تصمیم گیرنده خائن باید به صورت مداوم توسط دستگاه مربوطه رصد گردد .تا بساط خیانت و سهل انگاری و تصمیمات آزمون و خطا در کشور جمع گردد .
    • مسعود IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      26 5
      اتفاقا حقمون همین ماشینهای از رده خارج هست.شما نخر اگر تولید شد.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      34 1
      دلیل این همه اجحاف در حق مردم حکومت مافیایی است که هرگز اجازه نخواهد داد خودرو سازی سرسامان بگیرد به نوعی خودرو و خودرو سازی حیات خلوت حکومت است چرا این گاو شیر ده را رها کنند و واردت خوردو را آزاد نمایند
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      58 1
      دولت از فروش خودرو درآمد نامشروع دارد و با علم وآگاهی کامل از محل آن تامین بودجه میکند.فقط یک راه حل وجود دارد.تحریم خرید خودرو صفر تا رسیدن به نتیجه دلخواه مردم.
      • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
        15 1
        منفی ده کی بودی تو! ایران خودرو یا سایپا !
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      29 0
      خدا رو شکر مردم وضع کشورهای دیگه رو میبینن و مقایسه میکنن و گرنه چقدر باید بابت این قیمتا و خدمات شایان ، منت و سرکوفت میشنیدن !
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      5 2
      گروه بهمن از همه گرون هستن کرمان موتور با این همه تولید فقط یک
    • R011240 IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      29 2
      مرد باش و نخر
    • علی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      23 0
      بخدا ادعای مسلمون بودن میکنن خدا ازشون نگذره بخدا گذاشتن توحسرت یه خودرو درست حسابی بمونیم خداوکیلی ماشین های ایران خودرو و سایپا به ولا بیشتر ۵۰ میلیون حروم خریداری بشن. لعنت به هرچی دزد بی شرف.
    • س IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      10 0
      ايراني مستند حرف بزن لطفا. عادلانه حرف بزن. هزاران سال بغض و حسادت و ثمره آنها تو را پند نياموخت!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      16 0
      ماهمه این چیزابهتراز نویسنده متن میدونیم میدونیم که قیمت همه خودروهای مندرج درجدول بالا که درایران مونتاژ میشه زیرقیمت حداقل میباشد.اما چه سود مدیریت دست ناخلفان ونالایقان بی سفت سود جووذی نفوذه.
    • ناصر IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      1 2
      سلام،اشکم دراومد. به این وسیله از مقام رهبری درخواست دارم که در این موضوع خودرو ورود کنن،چراکه این عده همسو با تحریم های استکبار جهانی ضد ایران فعالیت میکند،صدمات اینها برابربا گروه تروریستی منافقین است.
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      8 0
      عامل همه این خیانت ها نمایندگان مجلس هستند که در مقابل یک خودرو مجانی کور شده اند. مگر نمایندگان وکیل مردم نیستند؟ چرا لال شده اند مگر نمی بینند خودرو 10 هزار دلاری چینی از آخرین مدل بنز گرانتر فروخته می شود؟
      • سام IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
        0 0
        نماینده مردمی متاسفانه اونجا وجود نداره
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      1 0
      کشور چین اسلامیه یا کشور ما/
    • علیرضا IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      0 0
      فراموش نشه وقتی شرکت خارجی یه خوردو رو میذاره ۱۴ هزار دلار با احتساب سود و کلی مالیات هست که منابع دولتشون تامین بشه چون اونا نه چاه نفت نه گاز نه اورانیوم و نه معدان مارو دارن پس اون محصول در اصل ۷ هزار دلار تموم میشه براشون و اینجا هم از نفت میچاپن هم گازو هم مالیات ووو و هم از رانت انحصار خودرو اینا دست نشانده انگلیسن
    • نبی IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      1 0
      دست نویسنده گرامی درد نکند که با شجاعت گذرگاه‌های منعفن اقتصاد کشور رو نشون داده
    • زیدی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      1 1
      اینها همش از بی تدبیری مسئولان است
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      1 1
      بابا اینا همش سیاه بازیه کدوم تولید تولیدات اینا خوابیده چون قطعه ندارن تحریم یعنی همین این شعار خودکفایی به درد من و شما میخوره وگرنه اینا پیچ هم نمیتونن تولید کنن چرا مدیران شرکت اعظام دستگیر شدن ؟ چون به اسم تولید وارد کننده قطعه بودن سهم آقایون راندادن یقشونا گرفتن حالا دولت اینا نمیدونه؟ چرا می‌دونه ولی یا باید واردات را آزاد کنه که این یک کم ارز هم از کشور خارج میشه یا باید جوری وانمود کنه که خودرو ساز فعاله و ما مشکلی نداریم فقط گرونی و کیفیت و مقدار کمی کمبود هست باور کنید سال بیست هزار خودرو هم تولید نمیشه حالا تقصیرات را انداختن گردن واسطه و دولت و خودرو ساز چرا قبل از تحریم واسطه مشکل ساز نبود؟ چرا دولت نمیخواد مسأله را حل کنه؟ چرا خودروساز مسأله را حل نمیکنه؟ جواب ساده هست : تولیدی در کار نیست چون ما نمی‌توانیم چون ما شیشه عینک هم نمی‌توانیم درست کنیم چون ما با دروغ سرگرم شدیم یا باید جا برای نخبگان واقعی و جوانان نخبه باز بشه ( که نمیشه) یا جا برای فرزندان نخبه آقایون و ماقایون و تاقایون باز بشه که باز بوده حالا ما چه انتظاری داریم ؟
    • پویا IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      3 0
      همه این 8 دلیل خلاصه می‌شود در فقط میرسلیم
    • حسن IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      3 0
      از ماست که بر ماست تا خودمان بخواهیم اینجوری با رفتار خواهد شد والسلام
    • یوسف IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      4 0
      این 8 مافیا همه شهمشون رو از خودروساز میخوان و میگیرن کی میتونه با این 8 مافیا برخورد کنه . شدیم شوروی قبل از فروپاشی
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      2 0
      شما نخر و اعتراض کن به خودروها .په چرا میخری .پس حقته
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      1 1
      خوب عزیزان وقتی این همه دزد هست باید یه جوری سیبیل همه چرب بشه داخل اینجور مملکت دزد دیگه داره نابود میشه این دوتا لگن ساز هم نابود میشن
    • حسین IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      1 0
      همین هشت چهره نه فقط در خودرو بلکه کل کشور را هم به نابودی کامل خواهند کشید .
    • رضا IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      1 0
      خون مردم تو شیشه کردند
    • امیرعلی IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      3 0
      همین شده که ایران اینقدر در ۴۰سال عقب مونده ایران و کره همزمان شروع کردن به خودرو سازی حالا کره ببین چه پیشرفتی داشته ما چه پسرفتی این است ثمره انقلاب
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      0 0
      بسیار جالب اما فقط خودرو نیست بلکه از همه جهات همون دستگاه و ارگان ها گند کشیدن به اقتصاد
    • علی IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      1 0
      مردم متحد باشن و نخرن همه چی درست میشه
    • مقصر فقط دولته تمام IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      مقصر اولو اخرش فقط دولته چون از این راه پول بدون هیچگونه دردسرو عذابیو از جیب ملت بدبختی ک ناچارا تو بازاری ک انحصاریش کردن به هربهونه ای مثل تحریمو نبود ارز..... میچاپن و جیب گشادو بدون ته خودشونو پر میکنن
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 0
      چرا مسئولین در حق ایران و ایرانی خیانت میکنند چرا جلوی این مافیا را نمیگیرند من یادمه اوایل انقلاب با افراد دزد شدیدن برخورد میکردن اما چه شده است که اینقدر بیخیال شده اند
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      4 0
      واردات خودرو منفعتش برای دولت مثل اینکه دلارش دو برابر نرخ بازار فروخته با سود و عوارض دریافتی از واردات خودرو
    • ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      4 0
      برزجدو ابادشون لعنت
    • تقی IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      خوب همه رو گفتی خدا خیرت بده پس یه چیزی میدونید همچین نادونم نیستید آفربن حالا باید که پیش بیفته الله اعلم کی میتونه معلوم نیست کی به سرمایه دار که مثل سرطان ریشه داره می تونه حرف بزنه یا امرونهی کنه چون همه خودشونن
    • زرهی IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      سلام. ازقدیم گفتن خلایق هرچه لایق. اگه مردم نخرند خودرو سازها مجبور میشن اصلاح شوند. ولی این ملت وقتی برای خودرو دیده نشده وتحویل یکسال بعد برای ثبت‌نام صف میکشن عاقبت کار همین میشه.
    • صادق IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      چی دراین کشور درست هست از سر تا ذیل مافیا یی و ضد مردم
    • علی IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      جلو واردات خودرو گرفتن یعنی گرفتن جان و مال مردم
    • US ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      خیلی دغلکارانه سعی کرده ای بگویی که بگذارید بی از این لگن مونتاژ کنها اشغالهاشون رو گرانتر به ملت بفروشند. ولی خودتی!