مردم خواهان واردات خودرو هستند

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه به هر میزان که قیمت خودرو در کارخانه افزایش یابد، بهای این کالا در بازار نیز با رشد همراه خواهد بود، گفت: اگر مجمع تشخصیص مصحلت نظام با مصوبه خودرویی مجلس همراهی کرده و آن را به قانون تبدیل کند، مقدمه‌ای برای کمک به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروی داخلی فراهم می‌شود.

به گزارش تحریریه، سیداحمد رسولی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی درباره گرانی خودرو در بازار، گفت: از ابتدای مجلس یازدهم، مدیران دو شرکت بزرگ خودروساز بر افزایش بهای خودرو اصرار داشته و معتقد بودند که تنها راهکار مهار قیمت خودرو در بازار آزاد، کاهش فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار است.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس استدلال خودروسازان، با تحقق این امر کیفیت و تیراژ تولید خودرو افزایش یافته و دست دلالان از بازار کوتاه می‌شد، از سوی دیگر به گفته خودروسازان افزایش قیمت خودرو در کارخانه به تکمیل خودروهای کف پارکینگ و عرضه آن‌ها به بازار کمک کرده و زیان انباشته آن‌ها را جبران می‌کند.

وی اضافه کرد: مجلس و کمیسیون صنایع و معادن استدلال خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو را نپذیرفت زیرا مافیای خودروی داخلی و افرادی که قیمت خودرو را در بازار تعیین می‌کنند، اجازه نمی‌دهند، فاصله قیمتی خودرو در بازار آزاد و کارخانه کاهش یابد؛ در واقع به هر میزان که قیمت خودرو در کارخانه افزایش یابد، بهای این کالا در بازار نیز با رشد همراه خواهد بود یعنی افرادی که در تعیین قیمت خودروی دولتی دخیل‌ هستند، همان کسانی هستند که بهای این کالا را در بازار مشخص می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم  یادآور شد: وزیر صمت پیش از اخذ رای اعتماد اعلام کرد که قیمت خودرو اصلاح و کاهشی می‌شود و در مقابل کیفیت این کالا نیز بهبود می‌یابد حال آنکه در آذر ماه پس از گران شدن بهای کارخانه‌ای خودرو، مطرح کرد که ما قیمت‌ها را اصلاح کردیم این در حالی است که مردم معتقدند که اصلاح قیمت‌ها به معنای کاهش قیمت‌ها به نفع مردم است.

به زعم خودروسازان مردم در تصادف باید به زاویه نیز توجه کنند!

رسولی نژاد با اشاره به تصادف بهبهان و عمل نکردن ایربگ خودروها، تصریح کرد: خودروسازان در برابر این تصادف طبق معمول، در برابر این حادثه کم نیاوردند و مطرح کردند که زاویه تصادف مناسب نبوده است، به نظر می‌رسد مردم از این پس باید هنگام تصادف به زاویه هم توجه کنند!

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین به اظهارات یکی از قطعه‌سازان درباره تصادف بهبهان اشاره کرد و ادامه داد: وی مطرح کرد که خودروها تصادف کردند، حال این سوال مطرح می‌شود که در تصادف زنجیره‌ای چگونه تمامی خودروها از بخش عقب به یکدیگر برخورد کردند؟! این دلایل در عین مضحک بودن دردآور نیز هستند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هیچ یک از وعده‌هایی که به ازای افزایش قیمت خودرو داده می‌شد، عملیاتی نشد، ادامه داد: همان‌گونه که کیفیت خودرو در سال‌های گذشته ارتقا نیافت، با ادامه این روند نه تنها در آینده نیز پیشرفتی نخواهد داشت، قیمت نیز کاهش نمی‌یاید بلکه بالاتر می‌رود.

وی افزود: علیرغم اینکه یکی از خودروسازان ادعا کرده بود که خودروهای کف پارکینگ تکمیل و به بازار عرضه شده اما براساس انتشار عکس‌های گرفته شده از پارکینگ‌ها مشخص شد که نه تنها تعداد خودروهای کف پارکینگ کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته البته در روزهای اخیر و با تغییر مدیرعامل یکی از خودروسازی‌ها، ادعا شد که 8 هزار دستگاه تکمیل و به بازار عرضه شده است.

در شرایط فعلی مردم خواهان واردات خودرو هستند

رسولی نژاد با بیان اینکه با گران کردن خودرو در کارخانه، قیمت بازار آزاد به صورت مستمر افزایش یافته و نتیجه عکس داده است، اضافه کرد: در نظرسنجی خبرگزاری خانه ملت، بیش از 85 درصد از مردم از مصوبه واردات خودرو مجلس حمایت کردند، در واقع این موضوع مطالبه‌ای عمومی بوده و مردم خواهان واردات خودرو هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در صحن علنی و اصرار مجلس بر مصوبه قبلی، تصریح کرد: هرچند ایراداتی به این طرح وارد است و این مصوبه می توانست کامل‌تر باشد اما به دلیل برخی محدودیت‌ها، منشا ارز خارجی از آن حذف شد. اگر مجمع تشخصیص مصحلت نظام با این مصوبه همراهی کرده و آن به قانون تبدیل شود، مقدمه‌ای برای کمک به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروی داخلی فراهم می‌شود.

به گفته نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس منظور از واردات مدیریت شده خودرو، صرفا واردات خودروهای لوکس نیست بلکه هدف خودروهای موردنیاز طبقات متوسط جامعه از نظر درآمدی نیز است.

رسولی‌نژاد افزود: روند افزایش قیمت خودرو در داخل به گونه‌ای است که با مبلغی که برای خرید برخی خودروهای داخلی نیاز است، مردم می‌توانند خودروی باکیفیت خارجی و با قیمت متوسط را خریداری کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه هرچند در بخش‌های نظامی، لوازم خانگی، تولیدات سیمان فولاد پیشرفت‌هایی خوبی داشتیم اما بپذیریم در صنعت خودرو موفق نبودیم، ادامه داد: باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که خودروساز بخش خصوصی به معنای واقعی وارد میدان شود.

منبع: خانه ملت

پایان/

۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 16236

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 18
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • حسین IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 0
      تو رو خدا واردات رو ازاد کنید
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 0
      دزدان ویکسری مسولین دزد ورانت خور والاغ زاده دراین مملکت مخالف واردات هستند
    • پویا ت IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      4 0
      شما نمایندگان انتخاب و نماینده ملت هستین ملت 70 میلیون راضی به واردات هستن چرا ملت ملت نادیده گرفته می‌شود چرا شخصی مثل مصطفی میرسلیم به جای ملت تصمیم می‌گیرد مگه چند نفر انتخابش کردن دولت چرا نمی خواد از خودرو دست برداره
    • رسول IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 0
      خودرو سازهای ایران بیشتر برا دزدی خوبن یعنی به درد چوپانی هم نمی‌خورن گوسفندها میدزن
    • سیدحسن IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      واقعااگر در پیشگاه کلام الله مجید قسم خورده اید پس شما نماینده محترم خوب می‌دانید مشکل خودرو درکشور نبود تنوع ونبود خودروی ارزان هست کما اینکه خودروی 25ساله تولید داخلی هنوز در بازار هست ولی از واردات خودروی 5ساله اروپایی ممانعت میشه چرا مثل افغانستان یاعراق تویوتا دست دوم وارد نکنیم اصلا چه دلیلی برای هدر رفت سرمایه ملی در صنعت ایران خودرو وسایپا وجود داشته باشه وقتی میشه این دو شرکت فقط قطعه تولید کنند و نمایندگی واردات خودروی دست دوم باشن امتحان کنید بخدا به نفع مردم و دولت هست ما باید تراکتور تولید کنیم زیرساخت کشاورزی و مولد ساز نیاز جامعه مصرف گرا باشیم نه اینکه پراید تولیدکنیم ولی نهاده دامی وارد کنیم با ارز ترجیحی کجای دنیا دوسر ضرر رو در اقتصاد خودش قبول میکنه هرپراید با خسارت تصادف میدونین چه هزینه ای بر خانواده و کشور وارد میکنه پس خودروی باکیفیت واردکنید در عوض ماشسن الات کشاورزی تولید کنیم تا مثل برزیل مولد گوشت یا خوراک باشیم
    • علی سعید IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      واردات 50000 خودرو چه دردی را دوا میکند که سرش این همه هیاهو داه انداخته اید
    • امیر IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      درود بر شرفت .. آقا یا خوب بسازین یا در کارخانه گل بگیرین لااقل مردم عزیزشون تو تصادف از دست ندن البته اگر پول براتون مهم تر از جون آدم نباشه!!
    • حجت توشنی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      اگر قرار باشد که مصوبات مجلس شورای اسلامی دو باره در جای دیگر تصویب شود پس دیگر چه مجلسی وچرا باید مردم نماینده انتخاب کنند پس ما مردم همیشه سر کاریم وقتی هشتاد وپنج درصد مردم خواهان واردات خودرو هستند پس چرا به خواسته آنها دست رد میزنید به خاطر چند نفر انحصار گر و اختلاس گر که خون مردم را توی شیشه کرده‌اند چرا هیچکس از خداوند متعال نمی‌ترسد
    • ارزوو IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      اقا هی میگید این گرون شد اون وسلیه گرون شد ب مسولین چ مربوط گرون شد که شد این کارها همش کار دشمن مخصوصا اسراییل مرگ بر امریکا مرگ بر ضد انقلاب این ضد انقلابها میخوان اسلام نظام بعد جلو بدن بازم میگم کار ستون پنجمش ک در مسولین نفوذ کردن میشه همشون گرفت اعدام کرد نمونش میرسلیم
    • میرغفار IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      الهی خیر نببینند این لگن سازان الان رفتن چینی ریختن تو بازار با موتور پیکان یک توربو هم زدن نزدیک ۱۹۷ اسب بخار نگهداریش واقعا سخته. خاک بر سرتون لیاقت من ایرانی اینه؟ تو این مدت فقط تعداد مدیران بی مصرف در این شرکتهارا زیاد کردن با حقوق نجومی و رشته تحصیلز غیر مرتبط معلومه حقوق این مفت خورها را هم باید از مشتری بگیرند به کی بگیم عمرمون تمام شدپیر شدیم فرغونتون را نمی خواهیم...
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      تا زمانی که مافیای خودرو اجازه ندهد کسی جرات واردات خودرو ندارد ۰
    • علی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      خودرو باید ازاد شود حق مردم و جوانان است خودرو خوب و مناسب سوار شوند کشور را بخاطر چند صد كارگر از تنوع خودرو نباید محدود کرد سالهاست که پولهای نجومئ صرف دو خودرو ساز شده اما همیشه زیان ده هستند
    • ناشناس IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      بنا نیست مردم خودرو آزاد بشه آزاد کردن واردات ب معنی زیاد شدن دلال ها وگرونی
    • علیرضا IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      1 0
      قانونی مصوب بکنید،واردات خودرو آزادبشود،وخودروسازی را بدین دست صنایع دفاعی و حتی واردات راهم بدین دست صنایع دفاعی کشور،ببینید چندساله صنعت خودرو را متحول میکنندیا نه،واگردرآمدی هم داره برای صنایع دفاعی مملکت باشه،نه رانت خواران ازخدا بی خبرازخودروسازگرفته تادلال و.... که خون مردم رامی مکن.اینجوری مردم هم رازی میشن ومیدونن که برای کشورشونه وحتی از نظام دلخورنمیشن،چون الان می بینم چه برس مردم میارن،این گرگ سفتان.باعرض پوزش ازعزیزان،چراکه حرف دل خیلی ها را زدم.
      • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
        0 0
        دوتاغلط املایی راپوزش میخوام،
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      0 0
      دوستان عزیز یه نصیحت میکنم اینجا ایرانه هیچ وقت دنبال ارزانی نباشید شاید رکود تورمی ایجاد شود ولی ارزانی نخواهد بود لطفا یه خرده اقتصاد وتاریخ بخوانید چون اقتصاد را مردم تایین نمی‌کنند اقتصاد را 1 درصد مقامات تراز اول جهان وکمپانیهای جهان وسیاست مداران تراز اول جهان تایین می‌کنند کسانی که قدرت نظامی واقتصادی برتری دارند چون آنها از اول خلقت جهان ایستگاه دیگر ملتهای جهان سومی را گرفته اند پس نتیجه بدنبال ارزانی در مذاکرات وین نباشید چون پولها دست طرفهای مقابل ایران است وآنها هم خرد خرد به ایران خواهند داد اصلا فرضا ایران بمب اتم هم به دست آورد خوب الان پاکستان هند و...... دارند آیا توفیقی در اقتصاد انهاوجوددارد دیگه الان دوران بمب اتم تمام شده هست دوران سلاحهای بیولوژیکی ولیزری در زمین وآسمان هست سلاحهای لیزری وپهبادهای مجهز به سلاح لیزری که همزمان می‌توانند دهها هدف را در زمین وآسمان منهدم کنند وحتی به صورت انتحاری عمل کنند
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      0 0
      از وقتی که درآمدهای نفتی حاصل از ریاست جمهوری دوران احمدی نژاد صرف مونتاژ خودروهای بنجل چینی وفرانسوی شد واز وقتی که به سیستم ریلی واتوبوسرانی وبرقی نکردن سیستم اتوبوسرانی وریلی کشور نبود پایانه‌های بین شهری اتوبوسی پیشرفته ومنسجم فروپاشی سیستم سرویس ادارات دولتی وخصوصی ونبود مینی بوس های بروز در این ناوگان مدیریت افتضاح بی توجهی دولت مجلس واژگانی زیربط نبود شرکت‌های خصوصی چند ملیتی بزرگ در حوزه خودروسازی تشویق مردم به خرید خودرو وایجاد ذهنیت خودرو به عنوان سرمایه بلند مدت وسرازیر شدن سرمایه‌ های کشور به سمت خودرو برای جلوگیری از اعتصاب کارکنان مدرن نبودن خط تولید خودرو استفاده بیش از حد از نیروهای انسانی در خطوط تولید خودرو
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      0 0
      خودروسازی در ایران باید متوقف شود این همه حمایت از تولید شد ولی خودروساز آشغال به دست مردم داد آن هم چند برابر قیمت تمام کنید این دزدی هارا واردات بهترین کاره اگه دزدها مملکت بگذارند