علت افزایش قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به اختلال عرضه در بحبوحه رشد تنشهای ژئوپلیتیکی در اروپای غربی و خاورمیانه، افزایش یافت.

به گزارش تحریریه، بهای معاملات نفت برنت ۸۱ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۸۸ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید و افت ۰.۶ درصدی روز جمعه را معکوس کرد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۷۲ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش پیدا کرد و به ۸۵ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید و افت ۰.۵ درصدی روز جمعه را جبران کرد.

هر دو شاخص قیمت بازار جهانی نفت هفته گذشته حدود دو درصد رشد هفتگی داشتند که پنجمین رشد هفتگی متوالی بود و به بالاترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۴ رسیدند. قیمتها از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون تحت تاثیر نگرانیها نسبت به تشدید کمبود عرضه، بیش از ۱۰ درصد رشد کرده اند.

کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد شرکت فوجیتومی سکیوریتیز گفت: سرمایه‌گذاران به دلیل ریسک ژئوپلیتیکی بین روسیه و اوکراین و همچنین تنشها درخاورمیانه نسبت به افزایش قیمتها خوش‌بین مانده‌اند و همزمان اوپک پلاس موفق نشده است به هدف تولید دست پیدا کند. پیش‌بینی‌ها برای تقاضای بالاتر برای نفت کوره در آمریکا با سرد شدن هوا هم به فشار برای افزایش قیمت‌ها افزوده است.

دستور روز یکشنبه آمریکا برای تخلیه اعضای خانواده کارکنان سفارت این کشور در اوکراین که با توجه به ادامه تهدید حمله نظامی از سوی روسیه صادر شد، به نگرانی‌ها نسبت به اختلال عرضه افزود. روزنامه نیویورک تایمز اواخر روز یکشنبه گزارش کرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی بکارگیری چند هزار نیروی آمریکایی برای متحدانش در گروه ناتو در منطقه اروپای شرقی و بالتیک است.

پس از این که انگلیس کرملین را متهم کرد در تلاش برای جایگزین کردن یک دولت نزدیک به روسیه در اوکراین است، یک مقام بلندپایه دولت انگلیس روز یکشنبه گفت: روسیه اگر بخواهد یک دولت دست نشانده در اوکراین منصوب کند، با تحریمهای اقتصادی شدید مواجه خواهد شد.

در خاورمیانه، وزارت دفاع امارات متحده عربی اعلام کرد دو موشک بالستیک که از یمن به سمت این کشور شلیک شده بودند را رهگیری و نابود کرده و این حمله هیچ خسارتی نداشته است.

اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو اوپک نظیر روسیه است، برای رسیدن به هدف افزایش تولید ماهانه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تقلا افتاده است. دو منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: نرخ پایبندی این گروه به توافق محدودیت عرضه در دسامبر به حدود ۱۲۲ درصد افزایش یافت که نشان می‌دهد بعضی از اعضای اوپک پلاس نتوانسته‌اند طبق توافق، تولیدشان را افزایش دهند.

تتسو ایموری، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه ایموری گفت: این انتظارات که اعضای اوپک پلاس مانند عربستان سعودی و روسیه احتمالا سیاست فعلی افزایش تدریجی تولید را حفظ می‌کنند تا قیمت نفت برنت را بین ۸۵ تا ۹۰ دلار در هر بشکه نگه دارند، از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، در آمریکا ذخایر نفت طی ماه گذشته همچنان روند رو به کاهشی داشت در حالی که شرکت‌های انرژی هفته گذشته برای نخستین بار در مدت ۱۳ هفته، شمار دکلهای حفاری نفت را کاهش دادند. تحلیلگران انتظار دارند سرمای هوا تقاضا برای گرمایش را در چند هفته آینده افزایش دهد.

منبع: ایسنا

پایان/

۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۵
کد خبر: 16188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =