۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
آنچه رئیس جمهور در مورد بورس نگفت 

آنچه رئیس جمهور در مورد بورس نگفت را با منطق هزینه اداره شرکت و توان سودسازی آن توضیح داد.

اگر یک شرکت گران اداره شود و ارزش سهام آن افزایش یابد این افزایش پایدار نیست و دوام نمی آورد. می شود سهام شرکتی را که گران اداره می شود پنج برابر کرد و به مردم فروخت اما در کمتر از یکسال، اقتصاد ارزش اضافی را پس می گیرد.

در بهار و تابستان ٩٩ ارزش شرکت‌هایی که گران اداره می شد به شدت گران شد اما این داستان پایدار نبود و اقتصاد ارزش اضافی را پس گرفت. افزایش ارزش سهام در نیمه اول سال ٩٩ باد کردن سهام بود و با ارزش واقعی سهام انطباق نداشت و سقوط ارزش سهام نیز سالم سازی بورس بود.

رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و مجلس در مطالب خود در خصوص بورس این مطلب را ندیده می گیرند. همدردی با کسانی که زیان کرده اند قابل درک است ولی همین حالا هم داستان سال قبل دارد تکرار می شود.

٨٠ درصد سهام خریده شده بوسیله حقیقی ها(خالص خرید حقیقی ها) در یک ماه گذشته صرف خرید سهامی شرکتهایی  شده که فقط ٢٠ درصد سود خالص بورس را در کارنامه خود دارند. همه چیز مطرح می‌شود جز آن چیزی که باید مطرح شود. مردم باید یاد بگیرند سهام شرکت هایی که نمی توانند سود تولید کنند را اگر خریدند و سود کردند این سود پایدار نیست و اقتصاد این سود را پس می‌گیرد. اگر وارد بورس می شوید گزاره بالا در خط مقدم ذهن تان باشد.

ظاهرا مشاورین به آقای رئیس جمهور گفته اند گفتن این حرف اضافی است. رئیس جمهور باید این را به مردم می گفت و تاسفی از بابت بیان آن نداشت. داستان تابستان سال ٩٩ دارد مجددا تکرار می شود. سهامداران مراقب باشند تحت پوشش حمایت از مطالب رئیس جمهور سهام شرکت‌هایی که گران اداره می شوند، مجددا گران نشود.

اگر سهام شرکت‌هایی که گران اداره می شوند تحت پوشش حمایت از لحن کلام رئیس جمهور، گران شود این بدترین برداشت ممکنه، از مطالب رئیس جمهور است.

پایان/

۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 16270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =