سیاست جسورانه چین در صنعت خودرو/ سقوط آمریکا در بازار اژدهای زرد

تغییر قوانین سه دهه ای مشارکت در ساخت خودرو در چین، شرکت های خارجی را دچار سردرگمی کرده است؛ با اینحال ناظران بازار از تقویت صنعت خودروی چین به وسیله شرکت های بزرگ جهان در آینده نزدیک خبر می دهند.

به گزارش تحریریه،  دولت چین قوانین سرمایه گذاری در بخش خودروی این کشور را از ابتدای سال ۲۰۲۲ تغییر داده است بنگاه های سرمایه گذار در این کشور برای درک آینده اقتصادی خود نیازمند بررسی و مشاوره های بیشتری شده اند. 

تارنمای «autonews» نوشت، شرکا در سرمایه گذاری های مشترک اکنون برای آینده حضور در این کشور تردید دارند زیرا با وجودی که پکن محدودیت ها را در زمینه مالکیت دولتی را کاهش می دهد اما سابقه نشان داده که ممکن است این اقدام به ضرر سرمایه گذاران خارجی تمام شود.

شرایط در ذهن خودروسازان در چین آشفته به نظر می رسد به‌ویژه برای تولیدکنندگان بین‌المللی و برندهای محلی که مشارکت هایی را بر اساس یک سیاست سه دهه ای به راه انداخته بودند. طبق قانون قبل شرکت‌های خارجی مجبور بودند در سرمایه‌گذاری مشترک با رقبای داخلی همکاری کنند.

از اوایل ماه جاری، الزامات دولت چین مبنی بر اینکه غول‌های خودروسازی خارجی را به مشارکت ۵۰ درصد در سهام شرکت‌ها محدود می‌کرد، حذف شد و اکنون به همه تولیدکنندگان خارج از کشور همان آزادی‌هایی داده شده است که پیش از این فقط به تعداد کمی از شرکت‌ها، از جمله تسلا اعطا می‌شد.

برای بیش از ۲۰ سال و از سال ۱۹۹۴ این قانون اجباری به همکاری های مشترک شکل می داد و اکنون با تغییر قوانین زمان مشاوره برخی از این همکاری های دوگانه فرا رسیده است. فعلا همه گزینه ها  همچون تداوم همکاری، کناره گیری از مشارکت یا فروش سهانم به شریک دیگر مطرح هستند اما شرکت های خارجی در حال بررسی آینده به همراه مشاوران ورزیده هستند تا بهترین انتخاب را داشته باشند.

Volkswagen electric crossover

بخش پنهان این بحث ها، عملکرد ضعیف شرکت های سرمایه گذاری در بازار پر رونق خودروهای برقی چین است. در فهرست ۱۰ فروشنده برتر وسایل نقلیه مسافری در چین، نام هفت شرکت داخلی با شریک خارجی  به چشم می خورد  اما در بین بزرگترین فروشندگان خودروی برقی در چین تنها یک نام چینی و آن هم SAIC-GM-Wuling وجود دارد که تولیدکننده خودروی کوچک و محبوب Hongguang Mini است.

در دوره رونق خودروهای برقی، این اتفاق نشان دهنده بروز مشکلاتی در آینده است.

به گفته «شی جی» مدیر اجرایی CMB International Securities مستقر در هنگ کنگ، این واقعیت مطرح است که بسیاری از برندهای خارجی، از جمله فورد و هیوندای، در حال از دست دادن علاقه مندی مصرف کنندگان چینی هستند. شرکت هایی مانند فولکس واگن و جنرال موتورز نیز ممکن است در آینده تحت فشار بیشتری قرار بگیرند.

فولکس واگن سهام ۴۰ درصدی را در یک سرمایه گذاری با گروه چین FAW و یک قرارداد ۵۰-۵۰ با SAIC موتور دارد؛ این شرکت تاکید دارد باید اقدامی صورت بگیرد که مشارکت های محلی را سودمند باقی نگاه دارد.

«استفان ولنشتاین» مدیرعامل این شرکت، در اوایل ماه گفته بود: هیچ دلیلی برای دور زدن ما وجود ندارد. یک شریک داخلی در نهایت به بازیگران خارجی دانش محلی و درک درست از بازار را می دهد که در غیر این صورت به سختی می توان آن را به دست آورد.

با این حال، شرکت های خارجی شریک بنگاه های چینی در حال حاضر به دنبال کنترل بیشتر بر سرنوشت خود در داخل چین هستند و این امری منطقی است. BMW که قبلاً با شریک محلی برلیانس موافقت کرده بود تا سهم خود در مشارکت با شرکت چینی را به ۷۵ درصد برساند، باید این قرارداد را در سال جاری تکمیل کند. طبق گزارش ها، دایملر، سازنده مرسدس بنز نیز به دنبال افزایش سهام خود در یک سرمایه گذاری با BAIC Automotive است.

در همین حال، برخی از تولیدکنندگان چینی ارزش خود را در کنار رفتن می‌دانند. شرکت دولتی دانگ فنگ موتور ماه گذشته در واکنش به کاهش فروش،۲۵ درصد سهم خود در یک سرمایه گذاری با کیا و شرکت محلی جیانگ سو را فروخت.

پایان/

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 16271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =