آمریکا به دنبال جایگزینی برای گاز روسیه

واشنگتن تلاش دارد با انتقال گاز قطر به اروپا وابستگی قاره سبز به گاز روسیه را کم کند زیرا جنگ اوکراین اروپا را در معرض بحران انرژی قرار می دهد. از سوی دیگر آمریکا سعی دارد تا با ترسیم خط مرزی دریایی بین لبنان و اسرئیل کنترل منابع گازی منطقه و مسیرهای انتقال انرژی به اروپا را در دست بگیرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «عربی ۲۱» مصر نوشت، «آموس هوکشتاین» که از او به عنوان میانجی جدید آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزها بین لبنان و رژیم صهیونیستی یاد می شود در ماه فوریه آینده به بیروت سفر خواهد کرد. او در این سفر پیشنهاد جدیدی را برای از بین بردن رکود مذاکرات غیرمستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی درباره مرزهای دریایی به همراه خواهد داشت. او امیدوار است که بتواند سبب آغاز فعالیت شرکت های استخراج گاز در شرق مدیترانه شود.

همزمان با این اقدام هوکشتاین، دولت آمریکا به رهبری «جو بایدن» به دنبال راهی برای حل بحران انرژی و تزریق گاز به قاره اروپا در صورت اعمال تحریم های جدید علیه روسیه است. کاخ سفید برای دست یافتن به یک راه حل سریع و کارامد در این زمینه از «تمیم بن حمد آل ثانی» پادشاه قطر خواسته است به واشنگتن سفر کند. در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که آیا گاز مایع قطر می تواند شکست هوکشتاین درباره پرونده ترسیم مرز بین لبنان و رژیم صهیونیستی را جبران کند.  

Qatar in talks to supply gas to Europe if Russia cuts supplies | Qatar |  The Guardian

بر اساس آنچه که روزنامه لبنانی «النهار» گزارش کرده، هوکشتاین پیشنهادی برای باقی ماندن مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع به نفع لبنان از مساحت یک هزار و ۴۳۰ ، کیلومتر مربع مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی ارائه خواهد کرد. افزون بر این، او تضمین می دهد که میدان گازی «قانا» به طور کامل سهم لبنان خواهد بود. ذخایر این میدان میلیاردها دلار تخمین زده می‌شود. مقدار ثروت این میدان دو برابر میدان «کاریش» است که در کنترل رژیم صهیونیستی است.

این پیشنهادی است که فرستاد ویژه آمریکا از طریق آن امیدوار است که لبنان را خرسند و راضی کند تا از بخشی از قلمروی خود چشم پوشی کند. این منطقه مانعی بر سر راه رژیم صهیونیستی برای تکمیل پروژه های خود با گسترش خطوط لوله گاز و صادرات آن است. اگر این پیشنهاد آمریکا با موافقت لبنان همراه شود زمینه را برای شرکت های آمریکایی و فرانسوی فراهم می کنند که بدون هیچ گونه چالش قانونی در این میدان های گازی فعال شوند. این موضوع زمینه را برای ایجاد راه حل های ژئوپلتیک فراهم می کند و باعث می شود که خطوط گاز از اعماق منطقه اقتصادی مورد نزاع به قبرس، یونان و ایتالیا برسد.

در چنین شرایطی قطر هم به عنوان یک بازیگر اساسی در حال خود نمایی است. زیرا این کشور با گروه «هودونگ» (Hudong) چین جهت ساخت ۴ کشتی غول پیکر به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار برای انتقال گاز به مشتریان خود به ویژه در آسیا قراردادی را امضا کرده است.  

به نوشته روزنامه عربی ۲۱، وجود کشتی های غول پیکر قطر سبب شده است که دولت آمریکا تلاش کند از قطر در  زمینه تامین انرژی اروپا هم استفاده کند تا به واسطه این کشور با اهرم گازی روسیه بر سر کشورهای اروپایی مقابله نماید زیرا قطع گاز روسیه اروپایی ها را تهدید می کند. همین اهرم مانع از قدرت غرب برای به چالش کشیدن مسکو می شود و آنها نمی توانند در پرونده های راهبردی از جمله اوکراین با روسیه مقابله کنند.

قطر می تواند وابستگی قاره اروپا به گاز مایع روسیه را کم کند. گاز مایع روسیه ۲۰ درصد از حجم صادرات مسکو به بازارهای اروپایی است. همچنین مسکو ۴۴ درصد از گاز طبیعی قاره اروپا را تامین می کند. این گزارش تصریح کرد نفت و گاز به سلاح راهبردی و منبع اساسی ثبات اقتصادی روسیه تبدیل شده است. مسکو در اوج تلاش کشورهای جهان برای رهایی از کرونا در زمینه گاز و نفت سرمایه گذاری کرده است.

Gas supplies to Europe key factor in Ukraine crisis | Atalayar - Las claves  del mundo en tus manos

همچنین گاز مایع یک کالای گرانبها برای قطر است و احتمال اقدام این کشور برای صادرات آن به اروپا ضعیف است، اما اگر این اتفاق رخ دهد سبب می شود که روسیه بسیاری از مشتریان خود را در اروپا از دست بدهد. این موضوع خشم مسکو را به همراه خواهد داشت و مسکو را به دشمن دوحه تبدیل می کند.

 انتظار می رود که قطر در این زمینه ملاحظاتی را در نظر داشته باشد یا دستکم ضمانت ها و بهای سیاسی معقولی را از واشنگتن درخواست کند. البته گرفتاری راهبردی آمریکا کم نیستند. تغییرات راهبردی و محدویت گزینه های آمریکا برای مقابله با روسیه در اروپا و آسیا سبب شده است که کاخ سفید به دنبال اقدامی راهبردی برای حل مشکل گاز روسیه باشد. گاز روسیه (مایع و طبیعی) مانعی در برابر تلاش های واشنگتن برای راضی کردن آلمان جهت اعمال تحریم ها علیه مسکو به ویژه محروم کردن آن از نظام مالی سوئیفت (SWIFT) است. آلمان به گاز روسیه نیاز دارد و پرداخت بهای آن از طریق این ساختار مالی ضروری است،تحریم آمریکا هزینه های برلین را افزایش خواهد داد.

پایان/

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۱
کد خبر: 16289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =