محاسبه غلط بایدن درباره ایران، روسیه و چین

روزنامه پرتیراژ آمریکایی اعتقاد دارد سیاست غلط «جو بایدن» باعث نزدیکی بیشتر ایران، روسیه و چین و تشکیل اتحادی پرقدرت برای سرنگونی هژمونی آمریکا شده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی به پاسخ این پرسش مهم در ذهن تصمیم سازان کاخ سفید پرداخت که چرا روسیه و چین به سوی ایران گرایش پیدا می کنند و بازی قدرت را در همکاری با تهران دنبال می نمایند.

این گزارش اعتقاد دارد اگرچه نقاط ضعفی وجود دارد اما تهران شریک ایده آل مسکو و پکن به شما می رود تا این دو قدرت شرق بتوانند نظم جهانی به رهبری ایالات متحده را تضعیف و نابود کنند.

طبق این تحلیل، بحران اوکراین نقایص اسراتژی رئیس جمهور «جو بایدن» را در قبال ایران آشکارتر ساخته است. واشگتن به گونه ای با پکن و مسکو برخورد می کند گویی که آنها در زمینه تامین منافع اصلی ایالات متحده در رابطه با تهران سهیم هستند، درحالی که این دو کشور در همکاری با ایران برای تضعیف و سرنگونی قدرت و سیطره آمریکا عمل می کنند.

طبق این گزارش، سه کشور تلاش دارند تا نظم جهانی را که آمریکا ایجاد کرده و تاکنون در راس آن قرار داشته است، از بین ببرند.

به نوشته وال استریت ژورنال، این دقیقا همان نکته ای است که مقام ها در تهران هم بیان می کنند. مقامات ایران تصریح می کنند در نظم نوین جهانی مثلثی از سه قدرت روسیه، چین و ایران در حال شکل گیری است که به دنبال ایجاد ترتیباتی جدید و جایگزینی آن به جای هژمونی ناعادلانه ایالات متحده و غرب است.

از طرف دیگر «فارین افیرز» نیز اعتراف می کند که شرایط جهانی دگرگون شده است و آمریکا نمی تواند همچون گذشته روسیه و چین را کشورهای منزوی نگاه دارد. 

این نشریه معتبر تاکید دارد: مقامات آمریکایی تمام توان خود را در مسیر مقابله با قدرت فزاینده چین صرف کردند و حتی حل مسائل با روسیه را در برنامه دوم قرار داده اند. آمریکا تاکنون بر این باور بوده است که روسیه و چین ببرهای کاغذی هستند و با تلاش های دیپلماتیک می توان آنها را منزوی کرد و یا در گوشه رینگ قرار داد.

شواهد بسیاری موجود است که نشان می دهد این رویکرد واشنگتن درست نبوده و روسیه و چین بازیگرانی پرتوان هستند که اتحادهای نوینی را برای خود ایجاد می کنند و آمریکا را به مبارزه می طلبند. در عمل دیگر آمریکا توان چندانی برای مقابله با این دو کشور ندارد.

پایان/

۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 16306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =