سمت و سوی نظام بین الملل پس از جنگ اوکراین

پیروزی محتمل روسیه در جنگ اوکراین، نظام جهانی را تغییر خواهد داد و در نتیجه نظم اقتصادی، فرهنگی و فکری و موازنه قدرت در روابط بین الملل جدیدی را برقرار می کند و هژمونی غرب و ارزش ها و فرهنگ های آن کم رنگ خواهد شد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «ایستگاه اخبار سوریه» در گزارش خود نوشت، دیگر این موضوع پوشیده نیست که جنگ اوکراین در چارچوب یک جنگ جهانی برای تشکیل نظام جهانی جدید است. در این زمینه «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفته است تحولات اخیر اوکراین برای سراسر جهان از اهمیت بالایی برخوردار است و اکنون ما در نقطه عطف مهمی از تاریخ معاصر به سر می بریم که بیانگر نبرد برای آینده نظام جهانی است. 

جنگ اوکراین سرنوشت و آینده جایگاه روسیه را در جهان مشخص خواهد کرد. در این زمینه «سرگئی ناریشکن» رئیس دستگاه اطلاعات خارجی روسیه گفته است هنوز سرنوشت جنگ مشخص نشده است و روسیه هرگز درباره مسائل مربوط به تضمین حاکمیت خود کوتاهی نخواهد کرد. او گفته است روسیه در لحظه تاریخی سرنوشت سازی به سر می برد و سرنوشت روسیه و جایگاه آینده در جهان مشخص خواهد شد.

«ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه هم درباره علت کمک نکردن روسیه به کشورهای یوگسلاوی، عراق و لیبی گفت در آن زمان ما قادر به حمایت از دوستان خود نبودیم. در آن زمان که شهروندان یوگسلاوی با صدای آژیرها و حمله های هوایی از خواب بیدار شدند و ناتو به شهر بلگراد حمله کرد ما نسبت به این رویدادها احساس ناراحتی می کردیم، اما باید اعتراف کنیم که کشور ما که از ویرانی های دهه نود و خیانت نخبگان رنج می برد توانایی و قدرت لازم برای کمک به یوگسلاوی در برابر حمله های ناتو را نداشت. اما اکنون پس از سپری شدن دو دهه اوضاع تغییر کرده است و روسیه به کشوری قوی و مستقل با ارتش آماده برای جنگ تبدیل شده است. 

در بخشی از این گزارش می خوانیم: جنگ علیه روسیه تنها در عرصه نظامی نیست، بلکه یک جنگ تبلیغاتی، دیپلماسی، اقتصادی و فرهنگی در جریان است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در این زمینه از تلاش ها برای حذف روسیه و مردم آن سخن به میان آورده و گفته است که در هالیوود فیلم های بسیاری تولید شده که آمریکا را پیروز جنگ معرفی می کنند. 

موضوع دیگر آن است که تحریم های غرب علیه روسیه بخشی از این جنگ را تشکیل می دهند. طبیعی است روسیه که در برابر قدرت های غربی مقاومت کرده است در  عرصه اقتصادی هم با غربی ها مقابله کند. تشکیل نظام جهانی جدید نیاز به تغییر در عرصه های مختلف دارد. از این رو، «دیمیتری مدودف» نخست وزیر سابق روسیه گفته است جنگ اقتصادی علیه روسیه که از سوی کشورهای غربی آغاز شده است ساختار اقتصادی همه جهان را ویران خواهد کرد. 

در بخشی از گزارش این تارنمای سوری می خوانیم: مقابله روسیه با قدرت غربی ها به رهبری آمریکا در اوکراین آغاز نشده است. بلکه این موضوع با حضور نظامی روسیه در سوریه در سال ۲۰۱۵ آغاز شده است. در آن زمان نیروهای روسیه برای کمک به ارتش عربی سوریه در جنگ علیه تروریست ها و گروه های مسلح تندرو که از سوی آمریکا و همپیمانان آن برای ویران سازی سوریه به این کشور اعزام شده بودند، وارد عمل شدند.

Autocracies are seeking to impose new 'world order': PM | Sky News Australia

اکنون هم در این عرصه جنگ علیه روسیه تکمیل و تلاش می شود تا این کشور ویران گردد. روسیه در جنگ اوکراین تنها نیست. بسیاری از کشورها تاکنون مواضع خود را اعلام نکرده اند زیرا برخی از آنها از قلدرمابی های آمریکا می ترسند و منتظرند تا روند رویدادها مشخص شود و برخی دیگر احساس می کنند که روسیه همانگونه که تاکنون نشان داده است نیاز به کمک ندارد.

اگر روسیه در این جنگ همانطوری که پیش بینی می شود پیروز گردد نظام جهانی تغییر خواهد کرد و همزمان با این پیروزی نظام اقتصادی، فرهنگی، فکری و موازنه در روابط بین الملل تغییر خواهد کرد و هژمونی غرب و ارزش ها و فرهنگ های آن کم رنگ خواهد شد.

پایان/

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 18371

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =