تاثیر بحران اوکراین بر بازارها

کارشناسان بازاهای جهانی کالا اعتقاد دارند وقوع جنگ در اوکراین، بازار به شدت حساس کنونی را متشنج می کند و به تورم رو به رشد و کمبود کالا در بسیاری از بخش ها دامن می زند.

به گزارش تحریریه، «THE WEEK» در ارزیابی وضعیت بازار جهانی نوشت، طبق تحلیل The Trader in Investors' Chronicle، بحران اوکراین برای بازارها مانند قتل عام عمل خواهد کرد.  اگرچه تاحدودی از سطح تنش های فزاینده بین روسیه و اوکراین که از اوایل سال جاری آغاز شد کاسته شده اما گزارش ها حاکی از آن است که یک جنگ ممکن است به صورت ناگهانی شروع شود و همه چیز را به هم بریزد.

شاخص FTSE ۱۰۰ اواسط هفته قبل ۲ درصد ارزش خود را از دست داد و سهام فرانکفورت و پاریس بیش از ۳ درصد کاهش یافتند. بانک‌ ها هم به این موضوع دامن زدند زیرا صحبت هایی در زمینه قطع دسترسی روسیه به شبکه سوئیفت را مطرح کردند.

سهام های مسافرتی از جمله IAG، Tui و Wizz Air، تحت فشار قرار گرفتند. اگرچه قیمت نفت خام برنت از ۹۶ دلار به بالاترین حد خود در ۸ سال گذشته رسید، اما سهم BP به دلیل سهام آن در Rosneft، غول انرژی روسیه، سقوط کرد.

«دیل بوک» در نیویورک تایمز اظهار داشت که وال استریت نیز تحت تأثیر آشفتگی های ژئوپلیتیکی قرار گرفته است. وضعیت اما پس از اظهارات روسیه مبنی بر خروج نیروها کمی آرام شد. در این شرایط ولی مقامات غربی هشدار داده اند که حمله به اوکراین هنوز امکان پذیر است و به همین دلیل بازارها همچنان نگران هستند. در همین راستا معاملات آتی سهام ایالات متحده برای روز چهارشنبه کاهشی بود.

«متیو لین» در سایت Spectator.co.uk هم خاطرنشان کرد درست است که جدی ترین درگیری مسلحانه در خاک اروپا از پایان جنگ جهانی دوم به شدت واقعی به نظر می رسد اما رویدادهای ژئوپلیتیکی به ندرت برای بیش از چند روز تفاوت زیادی در بازار ایجاد می کند. ما این مورد را در مورد بحران هایی همچون پس از ۱۱ سپتامبر، پس از ترور JFK، پس از بحران سوئز، و پس از حمله کره شمالی به جنوب در سال ۱۹۵۰ شاهد بودیم. ولی ممکن است بحران روسیه مدت دار باشد.

طبق این تحلیل، به طور قطع تهاجم روسیه می تواند عواقب بلندمدتی برای اقتصاد جهانی داشته باشد - به ویژه اگر این تحولات با پیمان روسیه با چین همراه شود که قادر است باعث ظهور نظم اقتصادی چین و روسیه شود و سلطه ایالات متحده را تهدید کند. این بحران ممکن است برای چند دهه بر بازار تاثیرگذار باشد.

به اعتقاد «دارن داد» در فایننشال تایمز، مشکل واقعی تأثیر اضطرابی است که بر شرایط موجود بازار حاکم شده است. در بخش کالاها، تنش‌ های اوکراین باعث تشدید «رکود تورمی» شده است. قیمت گاز در اروپا (جایی که تنها یک سوم انبارها پر است) همچنان بالاتر از قبل رفته است.

در همین حال، تحریم‌ های بیشتر علیه روسیه می‌تواند تأثیر شدیدی بر قیمت‌ های مواد خام، به‌ویژه فلزات داشته باشد. بورس های بزرگ برای کمتر از یک هفته ذخایر مس دارند. عرضه آلومینیوم (اکنون حتی با اینکه در بالاترین قیمت ۱۳ سال گذشته قرار دارد) نیز کم است.

یکی از تحلیلگران گلدمن ساکس اعتقاد دارد فضا به شدت پرتنش و محیط بی سابقه است. «جان سیندرو» از وال استریت ژورنال هم خاطرنشان کرد که تشخیص تأثیر جنگ بر پرتفوی سرمایه‌گذاری ممکن است سخت باشد اما به طور حتم تورم افسارگسیخته را تحریک خواهد کرد. بهترین حالت آن است که هیچ کس دکمه جنگ را فشار ندهد.

پایان/

۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰
کد خبر: 16836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =